NYHET TV4 gör inslag om att rollspelsförsäljningen ökar

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
TV4 gjorde ett inslag om att försäljningen av rollspel ökar, där det senaste året ökat med hela 60%. Kvinnor börjar också bli en stor och köpkraftig målgrupp bland rollspel, med den största ökningen på 40%, vilket jag tycker är kul!

De bjöd in mig att prata lite om ämnet. Blev mest att förklara vad rollspel är, men ändå kul när TV uppmärksammar det.

En rättelse från inslaget är att det ska vara Dungeons & Dragons och inte Drakar och Demoner.

TV4: Fler vill spela rollspel
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Eftersom D&D gått upp 63%, och försäljningen totalt 60%, hur mycket har ökningen faktiskt berört andra spel? 3%-enheter av D&Ds försäljning är ju ganska mycket jämfört med hur många exemplar mindre kända rollspel säljer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
TV4 gjorde ett inslag om att försäljningen av rollspel ökar, där det senaste året ökat med hela 60%. Kvinnor börjar också bli en stor och köpkraftig målgrupp bland rollspel, med den största ökningen på 40%, vilket jag tycker är kul!
Eftersom D&D gått upp 63%, och försäljningen totalt 60%, hur mycket har ökningen faktiskt berört andra spel? 3%-enheter av D&Ds försäljning är ju ganska mycket jämfört med hur många exemplar mindre kända rollspel säljer.
Det här är anledningen till att jag avskyr % - det säger ingenting om de verkliga förhållandena.

Säg att förra årets DnD-försäljning var 100 böcker (multiplicera med vad ni vill för att det ska kännas realistiskt).
Då är årets försäljning 163 böcker, för 163/100 = 1,63 som är en 63 %-ig ökning.

Säg att förra årets icke-DnD-försäljning av RPG var 5 böcker och det ligger kvar på samma nivå i år.
Det betyder att fjolårets RPG-försäljning var 100 + 5 = 105 och årets försäljning var 163 + 5 = 168. Det ger 168 / 105 = 1,6 - alltså en 60 %-ig ökning totalt.
Det skulle betyda att förra året stod DnD för 100 / 105 = 95,2 % av försäljningen, och i år 163 / 168 = 97,0 % av försäljningen.
Om det stämmer skulle det vara lite beklämmande.

Säg att det var 5 kvinnor som köpte rollspelsprodukter förra året, men i år var det 7 kvinnor - det är en 40 %-ig ökning.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Bra inslag!

Lite eventuella överdrifter om de svenska rollspelens expansion skadar ingen.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Och alla spelar DnD... Aja, bättre än inget rollspelande alls. (Vet att jag låter som en sur gubbe men jag tycker verkligen svenska rollspel är så mycket bättre)
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Starkt jobbat av dem. "Vi har en expert som ska vara med, ska vi fråga henne?" "Nä, det här kan ju vi. Det är Drakar och Demoner, du vet sådant där man rider runt med lans."
Tänkte programledaren på lajv? Eller kanske tornerspel? Medeltidsveckan? :LOL:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Tänkte programledaren på lajv? Eller kanske tornerspel? Medeltidsveckan? :LOL:
Jag tror att hon tänkte på lajv, på något märkligt sätt känns lajv mer 'mainstream' än rollspel idag, trots att jag är hyfsat övertygad om att det finns betydligt fler rollspelare, men det är klart, lajv är ju till sin natur mer synligt kanske.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag tror att hon tänkte på lajv, på något märkligt sätt känns lajv mer 'mainstream' än rollspel idag, trots att jag är hyfsat övertygad om att det finns betydligt fler rollspelare, men det är klart, lajv är ju till sin natur mer synligt kanske.
Nu tyckte jag inslaget var trevligt gjort men just den ingången blev lite tramsig. Antingen var det slarvig research eller så försökte hon ställa frågan "tittarna ställer sig".

Men tyvärr är det väl annars en ganska återkommande stereotyp att rollspel = lajv som tycks svår att bli av med i sådana sammanhang. Skälet är väl som du skriver att det syns mer och därför blir lättare att välja att skildra.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Skälet är väl som du skriver att det syns mer och därför blir lättare att välja att skildra.
Självklart är det så. Vilket blir bäst TV? Ett gäng utklädda personer som agerar riddare eller ett gäng normalt klädda (i bästa fall) personer som sitter runt ett bord och blir upphetsade över att en tärning just visade "20"? ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Självklart är det så. Vilket blir bäst TV? Ett gäng utklädda personer som agerar riddare eller ett gäng normalt klädda (i bästa fall) personer som sitter runt ett bord och blir upphetsade över att en tärning just visade "20"? ;)
Just av den anledningen tycker jag att "1 for all" är roligare att titta på än Critical Role.

Critical Role är objectivt bättre, men video kräver både ögon och öron - och "1 for all" är mer visuell.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Angående den inledande frågan så tror jag att hon egentligen visste vad rollspel var. När jag gick min mediautbildning gör tusen år sedan sa många lärare att journalister ofta ställer medvetet dumma frågor då den som intervjuas då dels får en väldigt lätt fråga att svara på så stämningen blir trevlig och vidare så blir den som intervjuas ivrig att dementera den uppenbart dumma frågan så personen pratar mycket.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Oavsett "dumma" frågor ifrån den som intervjuade eller ej så var det kul att se ett inslag om rollspel på dumburken. Kul att se att försäljningen av rollspel ökat med 60% och att mer kvinnor ger sig in i hobbyn .
 
Top