Tv-spel till en sjuåring

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Hej
Söker tips på spel till switch och PS5
Jag har en son som snart kommer fylla sju. Han spelar en hel del vilket jag tycker är helt ok. När hans syster är här så spelar de tillsammans.
Han uppskattar spel som Luigis mansion, super Mario oddesey och rayman till switch. Till PS5 så spelar han Minecraft, Astro samt crash bandicot.
Tillsammans så spelar de Minecraft och uppskattar detta båda två. Men tioåringen måste stundtals instruera sjuåringen.

Helst
-spel som är enkla att lära sig
-Spela tillsammans är ett plus men absolut inte nödvändigt. För mycket samarbete kan stundtals vara svårt så är de ett spel som man kan spela separat fast tillsammans så är de guld!

Helst inte
-För många moment som där man behöver använda sig av språket dvs läsa eller skriva.
-Detaljerat våld. Det är ok med sånt som liknar Minecraft men inte Mortal Kombat

Prisklass spelar inte så stor roll
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Min grabb som är 8 gillar ungefär samma spel på switchen. Utöver de du nämner är det Minecraft Dungeons, Yoshi's Crafted World och Kirby and the Forgotten Land.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
prova rocket league, ganska kul som nybörjare mot bottar (putta boll i nät med radiostyrd bil, med raketmotor), man kan spela tillsammans med egna konton eller local co-op, lätt att komma in i, svårt att bemästra.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Min grabb som är 8 gillar ungefär samma spel på switchen. Utöver de du nämner är det Minecraft Dungeons, Yoshi's Crafted World och Kirby and the Forgotten Land.
Tack!
Tror både Minecraft Dungeon och Yoshi skulle kunna vara kul för honom.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
prova rocket league, ganska kul som nybörjare mot bottar (putta boll i nät med radiostyrd bil, med raketmotor), man kan spela tillsammans med egna konton eller local co-op, lätt att komma in i, svårt att bemästra.
Fint! Även detta spelet kan gå hem!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
Min dotter (som är 7) älskar pokemon-spelen på switch. Det är dock en del dialoger som jag får komma och läsa för henne. Men Pokemon Sword/Shield är riktigt bra spel faktiskt.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Jag och dottern spelar mycket Lego-spel tillsammans
Har spelat typ HP Lego men de uppskattades inte just då. Inte alls främmande för att ge de ett nytt försök men finns de något av dem som är att rekommendera?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
799
Till PS5 kan jag rekommendera Ratchet & Clank, som följde med i paketet med PS4-spel man fick om man köpte en PS5. Min dotter spelade det när hon var 6. Jag har inte köpt det nya.

Det är dessutom helt och hållet översatt. Det stör mig enormt att Nintendo, som ska vara ”familjekonsolen”, inte ens översätter menyerna i spel som Mario Kart medans Sony går så långt att de översätter spel som Bloodborne.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Jak & Daxter: the Precursor Legacy är ett väldigt mysigt spel på PS5 (ursprungligen till ps2). När det kom var det ett av de bästa plattformsspelen på marknaden. Grafiken håller också rätt bra.
Det är visserligen på engelska men själva spelet är väldigt likt nintendos Mario-spel i svårighetsgrad och bildspråk. Man behöver alltså inte förstå engelska för att spela det. (Uppföljarna blir dock mörkare, mer pratiga och våldsammare).

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-CUSA07934_00-JAKDAXTER0BUNDLE
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Har spelat typ HP Lego men de uppskattades inte just då. Inte alls främmande för att ge de ett nytt försök men finns de något av dem som är att rekommendera?
Vi spelar mest Lego DC supervillains, Lego Marvel Superheroes 2 och Lego Harry Potter. När vi klarat av kampanjerna brukar hon fortsätta att leka i spelet eftersom det är en öppen värld.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Till PS5 kan jag rekommendera Ratchet & Clank, som följde med i paketet med PS4-spel man fick om man köpte en PS5. Min dotter spelade det när hon var 6. Jag har inte köpt det nya.

Det är dessutom helt och hållet översatt. Det stör mig enormt att Nintendo, som ska vara ”familjekonsolen”, inte ens översätter menyerna i spel som Mario Kart medans Sony går så långt att de översätter spel som Bloodborne.
R&C kan nog absolut gå hem! Skall visa trailer för honom imorgon
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Jak & Daxter: the Precursor Legacy är ett väldigt mysigt spel på PS5 (ursprungligen till ps2). När det kom var det ett av de bästa plattformsspelen på marknaden. Grafiken håller också rätt bra.
Det är visserligen på engelska men själva spelet är väldigt likt nintendos Mario-spel i svårighetsgrad och bildspråk. Man behöver alltså inte förstå engelska för att spela det. (Uppföljarna blir dock mörkare, mer pratiga och våldsammare).

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-CUSA07934_00-JAKDAXTER0BUNDLE
Tack! Tror att jag spelade de när de begav sig men har glömt bort det. Skall kolla upp
 
Top