Nekromanti TV-serier och rollspelsäventyr?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
peterb said:
Sopranos?!

Alltså, en lönnfet, inte helt super klipsk maffia boss, med psykiska besvär, som har underdogs som inte ens fixar en beskedlig vinter, utan irrar omkring i en mindre skog, går vilse och inte ens vet hur man gör eld (Pine Barrens). Vad mer kan man önska??
Apschysst indie! :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
....men vilken sorts rollspel är de? Hurdana kampanjer kom du på när du såg dem? Detaljer, människa, detaljer! =)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Dollhouse är så uppenbar apschystt friformskampanj hos oss i Rollspelbaren, eller med Kurragömmaklubben, eller ASF eller O:FR gänget. Spelledare Whedon har uppenbart börjat med en setting men spelarna envisats med att vilja rota metaplott istället för att skrutta runt med separata spelkvällar (med nya karaktärer varje kväll, men ändå inte, hur typfriform är inte det). Så de starka slpenas metaplottar tar över allt efter halva kampanjen och någon lirare insisterar på att spela den där snokiga polisen. En bissar oneshot i framtiden blir också kanon och sedan styr de hela kampanjen till den. Efter att allt är klart ångrar de dock att de inte körde längre i startsettingen...

-Gunnar (Och X-files var så klart trad/friform så jag körde en kampanj på det. Fast ur MiBarnas perspektiv.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Draugen said:
Jag håller faktiskt på att skriva en kampanj till Noir som är inspirerad av bland annat dessa tre miniserier:

The Winds of War som är briljant, trots att den snart har tjugo år på nacken.

Band of Brothers som är bland det bästa som gjorts om WW II någonsin.

Och den tredje, även den en äldre tv serie. A Family at War (1970)
kolla in BoB-"uppföljaren" The Pacific också... lite skitigare, lite svartare.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Jag har sett den och blev faktiskt lite besviken. Den är defenetivt mörkare och råare, men saknar det BoB lyckas så bra med, nämligen att man lär känna karaktärerna. Den känslan fick jag inte på samma sätt i The Pacific, även om jag gillade den.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Draugen said:
Jag har sett den och blev faktiskt lite besviken. Den är defenetivt mörkare och råare, men saknar det BoB lyckas så bra med, nämligen att man lär känna karaktärerna. Den känslan fick jag inte på samma sätt i The Pacific, även om jag gillade den.
Det är nog för att de DÖR hela tiden. Och ser mer likadana ut, de flesta i alla fall...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Det finns ju en grabb man får följa i princip genom hela serien, men den var endå inte lika gripande som BoB. Kanske har det att göra med karaktärsdjupet som inte finns där på samma sätt som det gör i BoB, eller så kanske det beror på att det är betydligt mer rörigt och betydligt mer krigsscener.

Jag ska se den igen snart. Förhoppningsvis tycker jag bättre om den då.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Draugen said:
Det finns ju en grabb man får följa i princip genom hela serien, men den var endå inte lika gripande som BoB. Kanske har det att göra med karaktärsdjupet som inte finns där på samma sätt som det gör i BoB, eller så kanske det beror på att det är betydligt mer rörigt och betydligt mer krigsscener.
Håller med. Den hade inte alls samma nerv och närvaro som Band of Brothers. Vänta! Betyder det att The Pacific är ett tradspel och Band of Brothers ett indiespel? :gremwink:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Jag vet inte vilken stämpel jag skulle sätta på dem, men det är nog en blanding i båda fallen skulle jag säga.

Det som i mina ögon skulle vara viktigt i ett Band of Brothers rpg är att man spelar hårt på karaktärsdrag & drivkrafter. Alltså skulle något i stil med Noir passa bra eftersom det är ett tradspel med en del indie influenser.

I The Pacific så är det något snarlikt men där känns det som att färdighetsvärde Gevär 15 är viktigare än karaktärdraget "Enormt Lojal" eller "Broderlig".

Men det är i vilket fall serier som ger inspiration! :gremlaugh:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
När jag satt och tittade på the wire och läste om skuggfasen i Trakorien rollspelet så var det något som klickade.

The Wire är ett karaktärsdrivet tradspel, men med kruxet att varje spelare har en karaktär per gruppering och man i början av varje session kör en skuggrunda där Gatan, Snuten, Staden, Skolan, osv. är de olika delarna.
 
Top