Tv-serier man bör se men ändå avsluta på förhand

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Macken.

Sex bra avsnitt, men uppföljarfilmen är en halv kilometer ner på kvalitetsskalan. Trots alla fina insatser av landets dåvarande humorelit. Det enda bra som kom av den är låten Gôtt å leva.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Twin Peaks två första säsonger är odödligt bra. Den tredje säsongen som kom för några år sedan var dock en riktig besvikelse.
Älskade s03. Massa saker var dumma och ibland rent dåliga (vilket en hel del saker är i s02 också), men tyckte det var fantastiskt att någon fick göra en sån här tv-serie, som bröt mot i princip allt annat man sett på tv. Och de starka delarna av s03 var jäkligt starka.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Många serier går ut hårt med en bra episod eller en bra första säsong för att den bli fullkomlig urusla nånstans på vägen.

Vilka series anser ni är värda att se även om man inte ska se till slutet? Och när bör man klippa/
Battlestar Galactica. Sluta se efter boxningsmatchen (du kommer att veta). Sista avsnittet är bland det sämsta jag någonsin sett på tv.

True Blood. Två säsonger, typ (innan älvorna kommer)? Allt blir bara dummare och dummare ju längre den pågår.

Altered Carbon. Säsong ett är utmärk, säsong två är apdålig. Det största tappet mellan två säsonger jag sett sedan Buffy s03 och s04.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Fringe. Lite samma premiss som X-Files fast mycket bättre. Där kan man med gott samvete skippa den sista säsongen. Den är inte urkass. Det är inte det. Det är snarare så att dess "ganska ok"-kvalitet känns lite futtig när den ställs mot de tidigare säsongernas "lysande"-betyg. Dessutom så har den näst sista säsongen ett riktigt avslut så det känns inte som att något saknas om man slutar där.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Håller med alla som tycker att True Detective passar här. Men där ska man hoppa över säsong två och bara se ettan och trean.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag älskar American Horror Story men är den förste att erkänna att serien är lite ojämn. Den enda säsongen jag dock tycker man helt kan hoppa över är nummer åtta, Apocalypse. (Bäst är Asylum, Coven, Freak Show och Roanoke.)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Arrested Development. Säsong 1-3 är bland det bästa som gjorts i humorväg någonsin, med knivskarpt manus och en oslagbar ensemble. Serien får också ett avslut där.

Sedan återupplivade Netflix den. Säsong 4 är hysteriskt ojämn (Gobs avsnitt, speciellt Colony Collapse är ett av seriens bästa avsnitt) och originalklippningen var experiment i upplägg som inte funkade helt, men som i alla fall kom ihåg att Arrested var en serie som försökte. Omklippningen höjde lägstanivån men tappade mycket av originalklippningens bästa stunder och skämt. Säsong 5 däremot var bara smärtsam och hysteriskt tråkig.

The Office (US) är en annan, där många rekommenderar att hoppa säsong 8 och 9, där speciellt åttan är väldigt ojämn. Slutet på serien är dock magiskt.

Sedan finns det tre serier där jag skulle rekommendera motsatsen från trådens tema; serier där du inte bör börja från början. Delvis ovannämnd The Office, där säsong 1 bara är en remake av den brittiska serien. Sedan har vi Parks & Recreation, där första säsongen mest är en sämre The Office-kopia och inte alls har hittat den egna mer quirky och idealistiska ton som kännetecknar resten av serien; den blir riktigt bra först i slutet av säsong 2 när Ben Wyatt och Chris Traeger introduceras, samtidigt som Mark lämnar. Den sista är Seinfeld, där första säsongen är ett sömnpiller. Där rekommenderar jag att folk börjar med säsong 3, där serien hittar sin ton och tempo. Säsong 2 har några highlight, som The Pony Remark och framförallt The Chinese Restaurant (seriens första geniala avsnitt).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Ofta känner jag med serier där senare säsonger kunde skippats att det fanns problem i tidigare säsonger och att de bristerna kom fram medan de bra grejerna sjönk undan.

Code Geass S2 har enligt skaparna problem för att de ville göra 52 avsnitt, men ärligt talat så borde de kanske klippt bort B-plots som de inte hade plats till - de hade rätt mycket onödigt.

Jag har inte sett hela Twin Peaks men säsong 2 är definitivt sämre än S1 - det är för avsnitt och det händer färre intressanta grejer per avsnitt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Star Trek TNG är en sån serie där det omvända gäller och man kan skippa många avsnitt i säsong 1 och 2.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Westworld
Superbra första säsong. Sedan utför.
Det är så uppenbart att den serien skrevs för att vara en miniserie som kunde fungera som en enda säsong och den berättar en komplett story i den säsongen, där teman och frågor besvaras. Jag gav upp rätt tidigt i andra säsongen, för det märktes hur de behövde "komma på" en handling, just för att så mycket var klart med den första säsongen.

Detsamma gäller ju för övrigt True Detective, där Pizzolatto, som främst är romanförfattare, hade jobbat med att skriva handlingen under flera år, så när den blev en succé och han fick en till säsong behövde han komma på en på ett drygt år. Det märks.

Därför är jag väldigt glad att Watchmen bara är en miniserie. Allt annat hade liksom bara pajat den serien.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Arrested Development. Säsong 1-3 är bland det bästa som gjorts i humorväg någonsin, med knivskarpt manus och en oslagbar ensemble. Serien får också ett avslut där.

Sedan återupplivade Netflix den. Säsong 4 är hysteriskt ojämn (Gobs avsnitt, speciellt Colony Collapse är ett av seriens bästa avsnitt) och originalklippningen var experiment i upplägg som inte funkade helt, men som i alla fall kom ihåg att Arrested var en serie som försökte. Omklippningen höjde lägstanivån men tappade mycket av originalklippningens bästa stunder och skämt. Säsong 5 däremot var bara smärtsam och hysteriskt tråkig.
Jag vill faktiskt försvara orginalklippningen Säsong 4 av AD.
För jag tycker den är riktigt bra. dess experimentella struktur gör dock att den inte riktigt fungerar förens man ser om den en andra gång. Det ska man såklart kritisera men i tanke på att de tidigare Säsongerna har ett sådant rykte om att bli bättre av att se om dem. Så tycker jag inte det nödvändigtvis var ett misstag att gå hårt på den aspekten i den nya Säsongen. Liksom jag ser fjärde Säsongens stora misstag som att den är för mycket av det folk gillade med de första tre Säsongerna.
Enda riktigt kritiken jag har emot fjärde Säsongen är att det var får få gruppscener med hela familjen.
Omklippningen gav jag upp halvvägsgenom för jag tyckte den var så dålig. Kändes som skämt hade ersatts av narration som förklarade vad som hände.
Jag är så sur på Netflix för att omklippningen är det som visas om man tittar på 4an idag och vill du ha originalet måste du se den ifrån trailers och extramatreal fliken istället.

Säsong 5 tänker jag inte försvara.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Därför är jag väldigt glad att Watchmen bara är en miniserie. Allt annat hade liksom bara pajat den serien.
Den gör man ju verkligen bäst i att inte se klart! De tre sista avsnitten var ju... låt oss säga inte så bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Håller med alla som tycker att True Detective passar här. Men där ska man hoppa över säsong två och bara se ettan och trean.
Säsong 2 är AMAZING!

Mycket av kritiken verkar vara att folk inte förstod hur ärke konservativ säsong 1 var och störs av det när det är tydligare. Eller att när politiken är viktigare än utredningen så hänger de inte med.

Säsong 2 använder sin mytologi bättre (Spoilers: Det är grekisk myt istället för Chambers). Den är tydligare med sitt budskap. Och våldet, fy fan vad hemskt det är!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag köper inte hatet mot True Detecitve S2.
1. Den är bra. Och snygg.
2. Den är ockult, men man har tagit bort alla pentagram och sånt (alltså omvänt från S1 som inte är det men kör med sån estetik)
3. Okej, det är den sämsta av säsongerna, men den försöker med massor av saker, precis som s1 (S3 är typ bara säkra kort, och skriva på näsan övertydlig, men jag gillar den också).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Jag vill faktiskt försvara orginalklippningen Säsong 4 av AD.
För jag tycker den är riktigt bra. dess experimentella struktur gör dock att den inte riktigt fungerar förens man ser om den en andra gång. Det ska man såklart kritisera men i tanke på att de tidigare Säsongerna har ett sådant rykte om att bli bättre av att se om dem. Så tycker jag inte det nödvändigtvis var ett misstag att gå hårt på den aspekten i den nya Säsongen. Liksom jag ser fjärde Säsongens stora misstag som att den är för mycket av det folk gillade med de första tre Säsongerna.
Enda riktigt kritiken jag har emot fjärde Säsongen är att det var får få gruppscener med hela familjen.
Omklippningen gav jag upp halvvägsgenom för jag tyckte den var så dålig. Kändes som skämt hade ersatts av narration som förklarade vad som hände.
Jag är så sur på Netflix för att omklippningen är det som visas om man tittar på 4an idag och vill du ha originalet måste du se den ifrån trailers och extramatreal fliken istället.
Jag står fast vid att säsong 4 i originalklippning är väldigt ojämn. Inte nödvändigtvis bara på grund av att det var för få gruppscener (vilket jag verkligen saknade) men också för att tempot var ojämnt, avsnitten långa och vissa karaktärers storylines lämnade rätt mycket att önska; framförallt allt med DeBrie och Johnny Bark var okänsliga sömnpiller i bästa fall och snudd på kränkande i värsta fall. Med avsnittets fokus på en person i taget gjorde det att det kändes som att jag behövde traggla mig igenom avsnitt för att komma vidare. Där var omklippningen en räddning, när jag bara behöver stå ut med 30 sekunder DeBrie i taget, istället för närmare 40 minuter.

MEN

Samtidigt försvann allt det bästa med säsong 4. För när pay-offen kom på något som byggts upp i flera avsnitt fick mig att fullkomligt tappa det av skratt (typexempel är Anustart). Det var just det Arrested gör så bra när det är som bäst, hur det blir som en slags Rube Goldberg-maskin i hur det bygger upp ett skämt och att göra det över flera avsnitt gör det hela ännu bättre. Arrested var också en serie som försökte och vågade – och där säsong 4 inte alltid funkade så känner jag att viljan att pröva något nytt var mycket mer trogen till Arresteds själ och något jag verkligen respekterar. Den omklippta säsong 4 är mer slätstruken, ihoplimmad och saknar nästan alla highlights från originalklippningen. Som sagt, lågvattenmärkena är färre, men topparna likaså. Kommer jag se om säsong 4 kommer jag utan tvekan se den gamla klippningen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
The Office (US) - Tappar fullständigt efter att Steve Carell lämnar.
CSI tycker jag kändes genomtänkt och fräsch i början, men den föll ganska platt redan efter någon säsong.
Criminal Minds - Tappade i samband med att Mandy Patinkin lämnade.
Big Bang Theory - Kul och bra i början men det tog inte många säsonger innan det mest blev tröttsamt.
24 - Har jag iofs inte sett klart alla säsonger, men format kändes innovativt när det kom, men efter 2-3 säsonger så blev det lite av en upprepning.
13 reasons why - Gillade verkligen första säsongen, men resten höll inte alls samma nivå (speciellt inte den sista säsongen)
Suits - En favoritserie som jag släppte när några av huvudrollspersonerna lämnade.
Modern Family - Väldigt rolig första säsongerna, men sen började den gå på tomgång.
Game of Thrones - Bra första avsnitt, sedan föll den som en sten.
House of Cards (US) - Riktigt bra inledningsvis. Näst sista säsongen var rätt trist och sista var näst intill usel.

Omvänt tycker jag The Killing var väldigt trög i sina tidiga säsonger, men blev riktigt bra i de senare.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Några reaktioner och tillägg

Lost - Börjar bra men bygger helt på payoffs man sen aldrig kommer få. Nog bäst att skippa helt.

House of Cards - en eller kanske två säsonger räcker gott och väl.

Cobra Kai - Mycket bra första säsong. Sen blir det sämre även om det först nyligen blivit riktigt dåligt. Rekommenderar att man bara ser första säsongen.

Westworld - Har bara sett första säsongen, men tyckte den kändes rätt färdig efter den. Hört att den därefter blir episkt dålig.

The Office (US) - Toppar med ett visit ballot I slutet av säsong 4 eller så. Fortsatt riktigt bra till en viss person lämnar i slutet på 6 eller så. Går sen på halvgång till säsong 8-9 som är rent skräp.
 
Top