Tv-serier man bör se men ändå avsluta på förhand

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Många serier går ut hårt med en bra episod eller en bra första säsong för att den bli fullkomlig urusla nånstans på vägen.

Vilka series anser ni är värda att se även om man inte ska se till slutet? Och när bör man klippa/

Jag börjar med att lista några jag kommer att tänka på:

- True detective: fantastiskt första säsong med ett visserligen svag avslut. Andra säsongen är helt fristående och urdåligt.

- GoT: tre fanatiska säsonger och en åttonde säsong som måste vara tidernas sämsta avslut. Bör avlutas nånstans mellan säsong 3 och 8.

- Gomorra: fantastisk första säsong och stark andra och tredje säsong. Svag fyra och katastrofal femte. Förmodligen enklast att bara se första säsongen.

Fyll gärna på..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Tredje är dock riktigt trevlig. Så länge man inte förväntar sig lovecraftsk koppling då.
Precis. Tyckte iofs att 2:a säsongen gjorde en riktigt stark avslutning. Spikrakt uppåt. Hade inte säsong 1 varit så magiskt galet bra så hade det varit en helt ok serie.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Tror mitt val måste bli Dexter. Galet bra första säsong, som sedan gick utför i allt raskare takt. Fortfarande tidernas kanske snyggaste intro, dock.
Ändå rätt ojämn och hyfsat stark avslutning. Just att de kör Monster of the Season gör att vissa säsonger blev avsevärt bättre än föregående.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Prison Break
Höll en säsong. Men den var bra. Nån borde fattat att temat var klart efter den...

Casa de Papel
Riktigt bra i 2 säsonger typ. Men sen går det på tomgång.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Parks and recreation. S1 är intro bara. S2-S4 är skitbra. S5 är ok så se den med om du höll med pm förra påståendet. Låt bli S6-S7.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Supernatural
Säsong 1-5 är sevärda. Om du ser på säsong 6+ så skickas det automatiskt en varning till psyk om allvarligt självskadebeteende.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det är flera serier som jag tyckt var rätt bra i en säsong, och sedan varit helt ointresserad av att fortsätta titta på. Det är inte riktigt svar på frågan, eftersom jag inte vet att de blev dåliga, bara att jag var nöjd med en säsong. Exempel är följande:

Cobra Kai
Desperate Housewives
House of Cards (US)*
Orphan Black
Sons of Anarchy


*Av den brittiska förlagan bör man se allt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Hannibal (2013) första säsongen är en av de vackraste, bästa tv-serier jag sett. sedan gick allt tyvärr utför, Med en orimlig tidspress och hot om nerläggning gick serien vidare som ett lik av vad det en gång var.


Vi kan nämna en till Bryan Fuller serie när vi ändå håller på
Pushing Daisies- super charmig söt serie om makabra mord, med en pastellfärgad romanshistoria i centrum. Första säsongen är en av mina favorit serier. Tyvärr blev det en strejk som förstörde andra säsongen till den graden att det dödade serien.



Bryan Fuller tycks ha en förbannelse över sig hur bra serier han än skapar så kraschar de nästan alltid av skäl som ofta är bortom honom.
Men utan tvivel en serie skapare jag önskar skulle få en blank check att göra vad han vill med utan att någon studio kommer komma in och göra dumma förändringar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Supernatural
Säsong 1-5 är sevärda. Om du ser på säsong 6+ så skickas det automatiskt en varning till psyk om allvarligt självskadebeteende.
Det största problemet är att de bygger upp till avslut av serien med säsong 5. Personligen var jag inte förälskad i den bibliska storyarchen men författare gonna "epic story":a allt.

Det finns bra grejer efter säsong 5, men det är definitivt väldigt ojämnt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Twin Peaks två första säsonger är odödligt bra. Den tredje säsongen som kom för några år sedan var dock en riktig besvikelse.
 
Top