TV-serier baserade på rollspel

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Verkar hända mycket nu. Det planeras pitches för både Scion och Exalted (källa: https://www.jenkinsandtate.com/) men nu ska även Blades in the Dark komma till TV (källa: https://www.dicebreaker.com/games/blades-in-the-dark/news/blades-in-the-dark-tv-series). Sen har vi ju Cyberpunk-animen som ska komma till Netflix (källa: https://ew.com/tv/netflix-cyberpunk-2077-anime-series/). Vad tycker ni om att allt fler rollspel uppmärksammas i andra medier? Om ni själva fick pitcha en TV-serie, vad för rollspel skulle det baseras på då?
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Apocalypse World (såklart :rolleyes:). Korta säsonger på 6-8 avsnitt á 45-60 min. Varje säsong har en ny setting. Det finns alltid en Rolfball och hen är alltid ett rövhål. Första säsongen handlar säkert om en Quarantine så man introduceras lite sådär mjukt till malströmmen och allt det där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Jag tror att Neotech Edge skulle kunna bli en ball tv-serie! Håller just nu på att se säsong 3 av Westworld och får otroliga Neotech-vibbar av den! Det är en alldeles amazing säsong så det bådar gott för en tv-serie av Neotech Edge 🙂

Annars har vi ju denna odödliga klassiker:
238074249_207c195a-ae86-434c-9343-5a7fdb992489.jpg
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Apocalypse World (såklart :rolleyes:). Korta säsonger på 6-8 avsnitt á 45-60 min. Varje säsong har en ny setting. Det finns alltid en Rolfball och hen är alltid ett rövhål. Första säsongen handlar säkert om en Quarantine så man introduceras lite sådär mjukt till malströmmen och allt det där.
Sen kommer någon och påtalar att tv-serien börjar inte ens förens efter 10 avsnitt...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Sen kommer någon och påtalar att tv-serien börjar inte ens förens efter 10 avsnitt...
Så typ som en helt vanlig Joss "Rövhålet" Whedon-serie?

Eller ja, det är väl inte unikt för Whedon utan snarare ganska normalt för längre tv-serier. Första säsongen är egentligen bara bakgrund och etablering av karaktärer…
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Så typ som en helt vanlig Joss "Rövhålet" Whedon-serie?

Eller ja, det är väl inte unikt för Whedon utan snarare ganska normalt för längre tv-serier. Första säsongen är egentligen bara bakgrund och etablering av karaktärer…
Syftade mer på att det är väl vad AW säger om sig själv. :)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Skulle vilja se The Troubleshooters och ev Call of Cthulhu. Även Cthulhutech vore intressant, men då krävs hög budget för effekter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
The Fall of Delta Green (sextiotals-Cthulhu med Vietnamkrig!)
The Yellow King (komplett med fyra parallella tidslinjer som går i varandra och delvis samma skådespelare i dem)
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
MUA eller Kult direkt om det är svensk produktion av svenskt rollspel. De som gjorde Storm fick ihop en rätt bra Kult-känsla.
Kult vore faktiskt väldigt roligt. Skulle kunna funka väldigt bra i ett episodiskt format.

edit: på tal om det, är det Helmgast som äger rättigheterna om man, rent hypotetiskt, skulle vilja göra nåt med dom?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Jag tror att Exile hade blivit en bra tv-serie.

Jag har sett tillräckligt med Kuf-nära serier för att veta att det hade blivit bra.

Jag tror att The Daughters of Verona hade blivit en helt acceptabel pjäs och helt säkert funkat som filmatisering också.

Mouse Guard och Artesia började som serier, blev rollspel och hade blivit fantastiskt bra TV-serier.

Vampire blev en OK serie på 90talet, och skulle nog bli en bra dito nuförtiden när vi har en större acceptans för sex och våld på TV.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,037
The Skeletons får bli en artsy kortfilm i stället. Materialet räcker inte längre.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Mutant Undergångens Arvtagare hade varit fint.

Hade ju även varit kul om de lyckats göra något bra av Mutant Chronicles. Lär dock krävas bra mycket större budget än vad filmen fick för att göra ett sådant spel rättvist som tvserie.
 
Top