TV-serien The Foundation

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,532
Location
Rissne
Fast kejsaren i Stiftelsen och imperiet hette ju faktiskt Cleon II, så det namnet har inte TV-serien hittat på själva. Eller tänker du att Asimov hade samma ordlek i tankarna?
Nä, jag säger alltså inte att TV-serien hittat på det, jag tänker att det var en clever ordvits jag kom på alldeles själv.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,877
Jag har ju inte läst böckerna, en del annat av Asimov dock, så här är mitt intryck av någon som bara har tv-serien som referens:

Den började otroligt lovande men blev gradvis sämre, och slutade som ganska ointressant. När premissen i första avsnittet etablerades blev jag eld och lågor! Wow, vilket spännande koncept! Ett ont imperium, men grejen är inte att störta imperiet. Nej, det kommer ske av sig själv, istället är grejen att samla historiska data till kommande generationer! Jag såg framför mig etiska beslut och politiska ränksmiderier angående vilken data som ska bevaras. Moraliska överväganden, kanske flashbacks till de historiska händelser som bevaras. Men nej då, istället kommer hologramgubben och säger "Äh, jag trollade bara om det där att samla data. Vad vi egentligen ska göra är att ge imperiet på nöten". För rebeller som kämpar mot ett ont imperium har vi ju aldrig sett tusen miljarder gånger tidigare! Det kanske är böckerna troget, jag vet faktiskt inte, men jag antar att det i alla fall göra lite mer komplext där? För här var det en otrolig besvikelse.

Då gillade jag storylinen om kejsarklonerna bättre. Vet inte hur troget det var böckerna, kanske inte så väldans gissar jag då det verkar på er andra som att kejsarna inte var kloner där, men det var en grej som jag tycket var spännande.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Men nej då, istället kommer hologramgubben och säger "Äh, jag trollade bara om det där att samla data. Vad vi egentligen ska göra är att ge imperiet på nöten". För rebeller som kämpar mot ett ont imperium har vi ju aldrig sett tusen miljarder gånger tidigare! Det kanske är böckerna troget, jag vet faktiskt inte, men jag antar att det i alla fall göra lite mer komplext där? För här var det en otrolig besvikelse.
Fast
i bokserien är det inte alls så. Det stämmer att Seldon bara trollade dem med kunskapsarkiverandet, men det är inte alls så att de ska ge imperiet på nöten. Snarare är det ju så att när imperiet slutligen bestämmer sig för att ge foundation på nöten så har de ingen chans utan det är intern politik i imperiet, förutspådd av Seldon, som räddar dem.
Så jag håller hoppet uppe att det som Sledon-hologrammet sa i sista avsnittet kommer visa sig vara ny trollning bara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,532
Location
Rissne
Det kanske är böckerna troget, jag vet faktiskt inte, men jag antar att det i alla fall göra lite mer komplext där? För här var det en otrolig besvikelse.
Den icke-spoiliga versionen: Nej, det är inte troget böckerna.

Spoiler för böckerna:
Just att det är lurendrejeri är lite samma sak, men det blir aldrig något rebeller-mot-imperiet. Terminus-Stiftelsen skapas för att skapa Encyclopedia Galactica, men det målet ger man upp efter den första Seldonkrisen, som består i att Imperiet blivit för svagt för att skydda Terminus undan Anacreon och de andra samtidigt som fyra kungadömen (framför allt Anacreon) hotar med invasion om de inte ger upp sina teknologiska hemligheter (Anacreon har fallit till barbariet och har inte ens atomkraften kvar). Man löser då krisen genom att spela ut fyra kungariken mot varandra och skapa en maktbalans, där Terminus förser alla likvärdigt med ball atomteknologi.

Men man slutar vara encyklopedister, och blir mer av en egen maktfaktor i rymden. Det är inte genom sina ansamlade encyklopediska kunskaper utan genom att vara just denna maktfaktor, grundad på teknologiskt vetande, som Stiftelsen ska förkorta åren av barbari.

Då gillade jag storylinen om kejsarklonerna bättre. Vet inte hur troget det var böckerna, kanske inte så väldans gissar jag då det verkar på er andra som att kejsarna inte var kloner där, men det var en grej som jag tycket var spännande.
Ja, kejsarklonerna var nya och de var riktigt, riktigt bra. Jag gillade verkligen hur dens storyn funkade och att den fick liksom personifiera och illustrera imperiets instabilitet och förfall.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag kan också konstatera att tekniskt sett: En person som heter Salvor Hardin var viktig och inblandad i att lösa den Första Seldonkrisen, och lösningen innebar en något motvillig allians mellan kungariken i outer rim. Zoomar man inte in närmare än så, utan kisar lite med ögonen och applicerar välvilja, så är det här mer eller mindre det som hände i boken =)
Serien är ju absolut sevärd på sina egna premisser, men jag sitter och ändå och blir lite irriterad på den. Men det är nog mest för att det känns som vår samtid liksom inte klarar av att berätta en historia där individerna inte spelar någon roll, utan historiska skeenden drivs och styrs av andra faktorer än great men. Att det meritokratiska tankegodset måste genomsyra allt, vilket provocerar mig ofantligt på ett politiskt plan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,532
Location
Rissne
Serien är ju absolut sevärd på sina egna premisser, men jag sitter och ändå och blir lite irriterad på den. Men det är nog mest för att det känns som vår samtid liksom inte klarar av att berätta en historia där individerna inte spelar någon roll, utan historiska skeenden drivs och styrs av andra faktorer än great men. Att det meritokratiska tankegodset måste genomsyra allt, vilket provocerar mig ofantligt på ett politiskt plan.
Ja, den är ju egentligen inte så mycket sämre än andra Great Man-narrativ, på samma sätt som Will Smiths I, Robot-film inte var så mycket sämre än någon annan onda-robotar-tar-över-action. Men det är helt klart så att det finns en klar övervikt av Great Man-narrativ och onda-robotar-diton, och det skulle vara trevligt om det kom fler av annan sort.

Hade kulturen i övrigt varit lite mindre Great Man-kult så hade jag inte alls varit lika besviken, tänker jag. Jag ser ju inget egenvärde i att följa originalen. Men jag skulle gärna se att någon modern film eller TV-serie utgick från just de här originalens syn på saker och ting.

(Även om även Asimov hemfaller åt rätt mycket Great Man-trams i senare böcker)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Älskade ”Empire trillingarna”. Brother Day spelades så underbart starkt av skådespelaren som porträtterade honom att jag utvecklade allt från sympati, vrede, hat och många känslor däremellan till just den karaktären. Resten av serien var snygg men faktiskt rätt dålig. Allt som hände på Terminus sög.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Älskade ”Empire trillingarna”. Brother Day spelades så underbart starkt av skådespelaren som porträtterade honom att jag utvecklade allt från sympati, vrede, hat och många känslor däremellan till just den karaktären. Resten av serien var snygg men faktiskt rätt dålig. Allt som hände på Terminus sög.
Lee Pace, otrolig skådis.
Till skillnad mot dig tycker jag dock hela serien var fantastisk. Såhär snubblande nära att ge ut 10/10 har jag inte varit på länge. Nöjer mig dock tillslut med 9/10.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
"Sög" är ett hårt ord men jag tyckte att det var väldigt ointressant och var hela tiden besviken när de klippte dill de scenerna. Tyvärr :(
Ja, ordvalet kanske inte var det bästa. Men jag var extremt uttråkad varje gång jag tvingades se mer av Terminus och för mig personligen blev just den delen av serien bara sämre för varje avsnitt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,282
Location
Göteborg, Lindome
"The Warlord of Kalgan"? Med "kraftfulla psykiska förmågor"? Detta tycks ju ha allt mindre med Asimovs böcker att göra. :oops:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,532
Location
Rissne
"The Warlord of Kalgan"? Med "kraftfulla psykiska förmågor"? Detta tycks ju ha allt mindre med Asimovs böcker att göra. :oops:
Fast… Alltså. Som nämns i artikeln verkar det väl helt enkelt vara Mulan han ska spela? Och Mulan finns ju i allra högsta grad med i böckerna, och har kraftfulla psykiska förmågor. Eller?

Jag tycker nog tvärtom att det här känns som att de tar ett halvt steg tillbaka mot böckerna. De kanske överdriver hans krafter något, de kanske gör honom musklig istället för grotesk – men Mulan och hans övertagand av Kalgan är ju till skillnad från det mesta som hände i S01 faktiskt grejer som är med.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Liknande böckerna eller ej, den delen som jag älskar med The Foundation är storyn om Empire. Och så vitt jag vet finns den delen inte med i böckerna alls. Alla tre Empire-skådespelarna gör ett awesome jobb men Brother Day är helt klart bäst. Lee Pace är verkligen en av de bästa skådespelare jag sett, han får mig verkligen att både älska och hata hans karaktär(er) beroende på scen och situation och ibland samtidigt. Han förmår att förmedla känslor utan att säga ett ord och verkligen äger de scener han är med i. Är inte överdrivet förtjust i resten av serien och bryr mig inte om det är likt boken eller inte, Empire kommer jag dock att fortsätta följa med glädje och spänning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,282
Location
Göteborg, Lindome
Fast… Alltså. Som nämns i artikeln verkar det väl helt enkelt vara Mulan han ska spela? Och Mulan finns ju i allra högsta grad med i böckerna, och har kraftfulla psykiska förmågor. Eller?

Jag tycker nog tvärtom att det här känns som att de tar ett halvt steg tillbaka mot böckerna. De kanske överdriver hans krafter något, de kanske gör honom musklig istället för grotesk – men Mulan och hans övertagand av Kalgan är ju till skillnad från det mesta som hände i S01 faktiskt grejer som är med.
Jo, jag läste också att de spekulerar att det är The Mule han motsvarar. Men dels kommer han alldeles för tidigt i så fall och dels motsvarar han i övrigt inte alls beskrivningen i boken. Jag är skeptisk.

Jag är fortfarande jäkligt kluven angående serien. Den är välgjord SF, så jag gillar den för det, men den tar sig alldeles för stora friheter med min första stora kärlek inom SF, så jag avskyr den för det. Suck.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,532
Location
Rissne
Jo, jag läste också att de spekulerar att det är The Mule han motsvarar. Men dels kommer han alldeles för tidigt i så fall och dels motsvarar han i övrigt inte alls beskrivningen i boken. Jag är skeptisk.
Jag skulle säga att det vore ganska lätt att hinna med The Traders of The Merchant Princes under en säsong, om de nu alls bryr sig om dem. Men utifrån vad jag läst i intervjuer verkar det snarare som att de redan plockat det de var intresserade av från bok 1 och nu siktar på Foundation and Empire för säsong 2, med Bel Riose (som har namedroppats) och Mulan.

Det är klart det inte kommer att vara exakt som i böckerna. Men att man tar med dem är fortfarande något som ligger närmare böckerna än det mesta som hände S01. Att de gör justeringar i karaktären eller tidslinjen förändrar inte att detta.

Hade man struntat i Mulan och haft en säsong helt utan bokkopplingar – hade det varit korrekt att beskriva det som att de rör sig längre och längre ifrån böckerna. I mina ögon.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Nu har visst säsong två börjat sändas, får se om de gör nåt av det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,286
Jag har sett ett par avsnitt. Det är riktigt bra, typ 5/5. Men det känns mer som Alastair Reynolds än Asimov. Det borde stå en disclaimer i början, "löst baserat på stiftelsen", eller något i den stilen.
 
Top