TV-serien The Foundation

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag har HELT missat den här. Nu var det ett tag sen jag läste Stiftelsen men jag minns den inte som en självklar tv-hit. Hoppas jag har fel för jag har saknat en riktigt bra scifi-serie. Tyvärr kommer jag inte kunna se den nu eftersom jag inte har Apple TV+. Om den får svinbra omdömen får jag väl skaffa det i en månad och bingea skiten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag brukar ju undvika att titta allt för noga på filmer och serier som intresserar mig innan jag kan se den faktiska serien.

Jag tyckte inte bokserien kändes som något som direkt lämpade sig för en TV-serie, annat än möjligen som någon slags utflippad antalogiserie, men jag ser fram emot att bli motbevisad =)

Jared Harris är för mig alltid skäl nog att bli intresserad.

Kommer nog vänta ett tag tills det finns ett antal avsnitt ute, helst hela första säsongen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag håller precis på och läser om böckerna; är mitt i den andra nu. Jag ser fram emot serien, men kommer såklart inte att ge Apple några pengar bara för att få se just den serien. Mitt liv är i övrigt äppelfritt and that's the way I like it.

Så jag vet inte när eller hur jag kommer att se den men… Precis som livet så brukar jag "find a way".

Jag har bara sett tillräckligt om serien för att veta att den finns och att Seldon är korrekt castad. Varför skulle jag se fler trailers? Jag vet ju redan att jag kommer att se serien, liksom..
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Nej, ingen har ju trott att det går att göra en TV-serie på den, i och med att det blir nya rollfigurer i princip varje avsnitt (åtminstone i första boken). Det skall bli spännande att se hur de har löst det.

Och sedan Jared Harris som Hari Seldon... :love:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Nej, ingen har ju trott att det går att göra en TV-serie på den, i och med att det blir nya rollfigurer i princip varje avsnitt (åtminstone i första boken).
Alltså, jag tänker att både Black Mirror och Electric Dreams visar att exakt den grejen faktiskt funkar…

Sen om jag skulle göra en tv-serie av Stiftelsen så skulle jag börja med prequelböckerna. De kan man ju klämma ut till åtminstone ett par säsonger, och då får man med mycket Jared Harris innan man börjar tidshoppa…
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,489
Location
Göteborg
Jo, det här ska bli riktigt kul att se. Men jag antar att det blir en ganska fri tolkning av böckerna.

Med flera SF-klassiker omgjorda till lyckade filmer undrar jag vilken strömningstjänst som plockar upp Earthsea? I jämförelse med Stiftelsen borde Geds äventyr vara ganska enkla att göra film/TV av.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Jo, det här ska bli riktigt kul att se. Men jag antar att det blir en ganska fri tolkning av böckerna.

Med flera SF-klassiker omgjorda till lyckade filmer undrar jag vilken strömningstjänst som plockar upp Earthsea? I jämförelse med Stiftelsen borde Geds äventyr vara ganska enkla att göra film/TV av.
Det har väl redan gjorts både en film och en TV-serie baserade på Earthsea. Bägge med tämligen misslyckat resultat vad jag förstår.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sen om jag skulle göra en tv-serie av Stiftelsen så skulle jag börja med prequelböckerna. De kan man ju klämma ut till åtminstone ett par säsonger, och då får man med mycket Jared Harris innan man börjar tidshoppa…
Det verkar ju vara vad de gör. Man kanske hinner komma till Terminus i s01 - vet inte riktigt - men det är ju definitivt prequel-känsla.

Jag noterade förresten att jag inte har några problem alls med att man byter både kön och etnicitet på Gaal Dornick - han hade ändå ingen personlighet eller något annat syfte än att lyssna andäktigt på Hari Seldon, så det kvittar.

Jag är fortfarande litet skeptisk till serien - de tidigare trailrarna såg rätt ostiga ut - men den sista var bra, så jag försöker hålla öppet sinne med måttliga förväntningar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,489
Location
Göteborg
Det har väl redan gjorts både en film och en TV-serie baserade på Earthsea. Bägge med tämligen misslyckat resultat vad jag förstår.
Ghibli-filmen har jag sett, men den har ju väldigt lite gemensamt med böckerna. TV-serien hade jag missat. Men den verkar kanske inte så bra?
Jag formulerar om min önskan: En bra film/serie baserad på Earthsea.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jaha det här lät ju inte så bra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag hoppas att beskrivningen att ett romantiskt förhållande måste brytas upp för att Seldonplanen ska fungera är en missuppfattning, för annars är det löjeväckande - hela poängen är att den sortens saker inte spelar någon roll i det stora hela!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett Foundation S01E01.

Jag tycker mycket om det jag sett hittills. Det finns tillräckligt av originalet kvar för att det ska gå att känna igen ganska väl, och hittills har de hållit sig någorlunda till första bokens första del. Med några extra flourishes. Jag misstänker att de kommer att skilja sig mer framöver, och har egentligen inget alls emot det. Jag gillar också de nya tilläggen, t.ex. Cleons kloning och sådär. Estetiskt är det här en riktig fest – jag älskar Trantor, jag älskar kostymeringen, jag älskar designen av imperiet överhuvudtaget. Jag älskar verkligen vikrymds-skeppens design, med en kärna som liknar (är?) ett svart hål.

Jag uppskattade att se Demerzel, och håller tummarna för att hon är R. Daneel Olivaw i det här universat också.

Jag tycker att Seldon och Dornick är perfekt castade och väldigt välskådespelade. Framför allt förändringarna av Gaal föll väldigt väl ut, tycker jag.

Det är bra att de åtminstone ännu så länge håller det hela hyfsat torrt, inte så mycket relations- eller karaktärsadrama. Det är lite mer action än originalet, men det tycker jag funkar.

I morgon tänker jag se avsnitt 2. Jag ser fram emot det.

Borde jag starta en separat tråd? "Krank kollar på Foundation", lite som jag gjorde med GOT och som jag gör med Buffy? Det känns som att jag borde det, istället för att hijacka den här.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Borde jag starta en separat tråd? "Krank kollar på Foundation", lite som jag gjorde med GOT och som jag gör med Buffy? Det känns som att jag borde det, istället för att hijacka den här.
För min del får du gärna ta över tråden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
OK, med trådstartarens välsignelse fortsätter jag här – jag ska försöka komma ihåg att spoilermärka saker.

Jag har sett Foundation S01E02, och är därmed "ikapp".

Egentligen hade jag tänkt vänta med att se hela serien tills alla avsnitt fanns tillgängliga. För att liksom kunna binge:a allihop i ett svep, eller åtminstone i den takt som passade mig. Men jag insåg att jag inte skulle kunna undvika spoilers och annat, så det är lika bra att köra på.

Avsnitt två har nästan ingenting med boken att göra. I princip allt som händer här är antingen extrapoleringar från boken eller första avsnittet, eller så är det helt enkelt splitter nytt hittepå. Men det gör inget; det är ganska bra hittepå och boken är, som påpekats, ganska sparsmakad.

Ett sätt att göra Stiftelsen till tv-serie vore att göra det enligt Black Mirror-mallen: som en antologserie, med nya rollfigurer hela tiden. Ett annat sätt vore att börja tidigare, med prequel-böckerna. Den här serien verkar istället helt enkelt välja att fylla i hålrummen med nytt material. Och det är ganska bra material – nu efter andra avsnittet har vi – utan att avslöja för mycket – två nya mysterier att följa.

Inget av mysterierna förändrar ett endaste jota i den stora Stiftelsen-berättelsen; nästa kapitel som vi faktiskt har från boken handlar ju om Salvor Hardin och Stiftelsens första Seldonkris. Och det är ett bra tag dit. Det ena mysteriet nu handlar ytterst om imperiets fall, och det visste vi ju skulle komma. Det andra mysteriet berör kolonisterna till Terminus, och egentligen är ju ingen av dem nödvändiga för nästa del.

Här kommer också lite mer relationsdrama, men fortfarande ganska lite med tv-seriemått mätt. En ganska bra blandning, skulle jag säga. Jag ser definitivt fram emot avsnitt tre.

Rent estetiskt fortsätter serien vara en fröjd. Allt är otroligt snyggt designat, och till det kommer bra bildkomposition, färgsättning, ljuddesign… Överlag är det här väldigt mycket "lyx-TV". Mycket kan man säga om Denis Villenueves (du-NI vill-NÖvs) Blade Runner-uppföljare men den ver verkligen konstfärdigt gjord. Och jag tycker mig se samma ekon här, samma sorts influenser. Jag gillar't.

På gott och ont är det nu också avslöjat att
Eto Demerzel är en robot. Vi har också fått hänvisningar till "robotkrigen", som jag inte minns om de fanns med i Asimovs ursprungliga tidslinje. Det var för länge sedan jag läste böckerna; jag har för mig att Daneel ger en historik när Trevize slutligen hittar honom, men jag är bara på tredje boken i min omläsning… Hur som helst; vi vet att Demerzel är en robot men vi vet också att Cleon vet om att hon är det. Det är en viss skillnad mot böckerna, vill jag minnas.

Men det är OK, Cleon är ju överlag rätt olik sig, hela klonhistorien är ju ny. Varken "nytt" eller "skiljer sig från originalet" är ju per definition dåliga saker.

Jag hade gärna sett att de sugit på robotkaramellen en stund till. Det hade räckt bra med att bara låta Demerzel bli skadad i det här avsnittet, och att vi tittare fick se det icke-mänskliga "blodet". Men jag antar att precis som när de ändrade så att Dornick inte själv fick använda Haris teorier (som han i boken redan kunde) för att räkna ut vartåt Imperiet barkade, så har de en poäng med den här ändringen – en poäng som kommer att betala sig senare. Dornick-ändringen, där ändringen gjorde att hon visserligen inte fick använda psykohistoria själv men i gengäld fick lite större agens och påverkan, är jag ju helt för. Det skapade ett visst mått av tillit från min sida.

Den som lever får se.
 
Top