TV serien Dark, vad tycker ni?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Nån som sett den upphaussade Netflix serie? Vad tycker ni isåfall?

Jag tyckte den hade en habil första säsong, men sen vart rätt så värdelös.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag såg första säsongen och tyckte att den var asbra. Sedan dröjde det åratal innan andra säsongen kom, och när jag försökte se den var jag helt borttappad eftersom jag glömt allt från första säsongen, så jag såg inte vidare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Började se första säsongen, men det blev tröttsamt med tyska språket som jag inte behärskar... alls. Funderade på att börja om och se den med engelsk dubbning, men det ligger fortfarande på todo-list.

Det jag såg gillade jag. Har försökt hitta soundtracket utan att lyckas (alltså ljudspåren, inte alla vanliga låtar).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag tyckte att första säsongen var bra, men att tempot var lite för långsamt. Och jag måste koncentrera mig på ett annat sätt än när jag ser på ett svenskt eller engelsk program, för på tyska förstår jag bara hälften om jag inte läser översättningen.

Sedan har jag hört bra saker om andra och tredje säsongen, men inte börjat titta. Det var redan svårt att hålla reda på vem som var vem i flera tidsperioder, och blir inte lättare när det var två år sedan jag såg säsong ett.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vari ligger svårigheten med undertexter för er? Är det att ni vill göra annat medans ni tittar?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Vari ligger svårigheten med undertexter för er? Är det att ni vill göra annat medans ni tittar?
Ja, om jag tittar bort, eller tittar i min tekopp, riskerar jag att missa något.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
88
Efter att ha tagit mig igenom hela serien skulle jag nog karaktärisera den som intressant snarare än engagerande. Allteftersom öppnar berättelsen upp i oväntade riktningar och även om jag knappast uppfattade att allt fick någon rimlig förklaring i slutänden är den underliggande strukturen sannolikt minutiöst genomtänkt.

Bekymret för mig var snarare att den närmast manierat allvarsamma, dystra stämningen håller sig anmärkningsvärt konsekvent genom alla vändningar vilket lade en tämligen tung, monoton matta över upplevelsen. Med viss tolerans för sådant tänker jag dock att serien är sevärd. Jag föreställer mig också att det vore givande att se om den, vilket jag emellertid inte kommer undersöka närmare.
 
Top