Rickard
Urverk speldesign
Instruktioner: se en TV-serie, skriv vad du tycker om den och var man kan se den.
Använd gärna spoiler-taggar om du måste snacka om plotten.Dan-da-dan
Netflix, om du ändrar till engelska inställningar
Det är aliens ... det är demoner ... och det är tonåringar som bekämpar dessa, men framförallt är det kaos. Jag har sett båda säsongerna av den här saliga röran och försökt läsa in mig på vad serien egentligen handlar om. Alla online verkar ha sin egen teori och jag har inte sett någon kommentar kring mangan från serieskaparen själv. Som jag ser det är första säsongen en skildring kring dom världar en tonåring måste gå igenom, dels den hierarkiska uppdelningen i skolan och hur man behöver vara för att passa in, dels steget in i vuxenvärlden som en omogen människa där man måste börja ta ansvar och dels (romantiska/sexuella) känslor som väcks och hur man lär sig kontrollera dom. Allt detta löses genom att fajtas med monster! Så fort en av dessa teman kommer på tal klampar ett monster in som de två (första) protagonisterna måste möta och besegra. Min teori slängs dock ut med diskvattnet i andra säsongen.
Det kan vara lite gubbsjukt med hur kameran positionerar sig mot de kvinnliga karaktärerna, men jag tror det är en kommentar kring just sexualitet och hur vi betraktar saker, för kameran positionerar sig likadant även mot de manliga karaktärerna och en katt. Nakenhet förekommer från alla kön. Det som är superkonstigt är dock "mormor"-karaktären som har superstora bröst och ser ut som en 22-åring. Jag vet inte heller hur gamla tonåringarna är, men hoppas på 18 år ... även om dom säkert är 15-16 år.
Animeringsstilen är uttrycksfull och vissa segment skiftar mellan olika stilistiska uttryck. Det känns som en fräsch andedräkt mot det datorgenererade och rena vi har fått uppleva senaste 20 åren. Jag är inte så mycket för anime men det enda negativa jag egentligen har att säga är att serien är indelad i segment (3-4 avsnitt per story) och dom har en jäkla ovana att dela upp ett segment mellan säsonger för att skapa en cliff hanger. Vill du bara se vad Dan-da-dan är räcker det med att kolla på första åtta avsnitten. En negativ trend jag märkt av är att serien hela tiden eskalerar - det blir fler och fler karaktärer och ännu mer bisarra hot. Jag tycker egentligen inte det är så viktigt, utan hade hellre sett relationerna utvecklas snabbare mellan protagonisterna. Jag har ingen aning om de två första säsongerna utspelar sig under tre månader eller ett år.
Jag hyser någon bisarr fascination över serien, även om just den känslan inte är lika stark som med Beastars eller Elfen Lied (båda väldigt sexuella).