TV-serieklubben Q2 2025

El Eternauta på Netflix. Argentisk serie där det börjar falla snö som dödar folk, och det är bara början på problemen. Serien gjorde mig återigen sugen på att spela något rollspel som utspelar sig under en katastrof, inte efter den.
Bra?

Jag har sett Doctor Who säsong 2, eller möjligen 15, eller möjligen… 41? Om man räknar liksom från början-början?

I alla fall, det här var Ncuti Gatwas andra säsong och även den andra reguljära säsongen på Disney+.

Det var en säsong full av… helt dugliga avsnitt. Ett par av dem kommer jag nog komma ihåg, men vi snackar liksom inte några Blink eller så här.

Jag tror att jag nu vet vad det är jag tycker saknas. Eftersom säsongerna är så korta nu så blir det väldigt lite lugna stunder – när Eccleston var doktor var det 13 avsnitt, nu är vi nere på 8. Och det märks skillnad, för det betyder att det blir mindre tid att lära känna karaktärer och varje avsnitt behöver kännas mer maffigt och episkt. Massvis med nya balla koncept och idéer introduceras i varje avsnitt… Och för mig blir det ett problem. Jag gillar nämligen inte self-contained avsnitt. Jag gillar när koncept och idéer planteras och sedan skördas; när man i varje avsnitt får en eller ett par nya idéer men där de sedan kan återkomma och få bli bekanta. Jag ska inte säga att tidigare avsnitt gjorde jättemycket plantering-och-skördande men… jag vet inte, det känns som att problemet blivit värre.

Vissa serier mår bra med korta säsonger, och många filmer borde ha varit miniserier a' 4–5 avsnitt. Så jag är inte emot korta säsonger eller miniserier. Men jag tycker att Doctor Who hade vunnit på lite långsammare tempo och framför allt mer planteringar och kontinuitet mellan avsnitt. Framför allt tänker jag så när det gäller lösningar – den här säsongen känns det som att alla lösningar kommit mer eller mindre out of the blue. Även när lösningarna byggt på saker som hänt tidigare så används de på något nytt sätt som man inte kunnat förutsäga – det blir mest deus ex machina varje gång.

Kanske är det här bara jag som förvandlas till old man yells at clouds. "Det går så fort hela tiden nuförtiden, kan de inte köra lite lugnare? Och så bara en massa dunka-dunka…"

Är den här säsongen värd att se? Ja, det är den ju. Den är snygg, den har skojjiga idéer, och Ncuti Gatwa är bra som en gladare och sprittigare doktor. Det funkar bra.

Star Trek: Strange New Worlds
Amazon Prime

Jag såg att serien hade 8+ på imdb vilket brukar vara ett riktigt bra betyg för en serie. En sak jag tycker är så fattig med alla nya Star Wars-prequels är att de inte tillför något nytt. Solo-filmen hade varit intressant om Han var en annan person och publiken hade fått sitta och tänka "Men, hur blev han som han blev?". Ett bra exempel på hur detta kan göras finns i denna serie med Uhuru som tvekar kring om hon är på rätt plats som kadett: om detta är hennes kall. Varje nytt avsnitt och varje karaktär får en utveckling, men det är något som störde mig, utöver de rätt förutsägbara plotterna i avsnitten. Det var inte förrän jag såg ett klipp på Red Letter Media där en kommentar skrev "Josh Whedon school of writing messed up a generation of writers" som det gick upp ett ljus. Få karaktärer tar någonting seriöst, ens när de är i tjänst, och alla har en smart kommentar om allting. Särskilt vulcan är skrivet som "titta så tokiga dom är i sin fnissighet". Det blir tradigt, såpass tradigt att jag frågade om jag skulle se klart de tre sista avsnitten. Jag gjorde tyvärr detta och en av dom var så dåliga att jag snabbspolade igenom den. En snygg serie dock. Filmkvalitet på CGI:n.

Last edited:
"Josh Whedon school of writing messed up a generation of writers"
För en äldre syndabock talas det ibland i tv-världen om Bochco-ization (ibland, som hos Ken Hite, "the dread Bochco-ization"), att fasen ingenting får vara bara episodiskt längre på viset t.ex. TOS var.

Jag har sett ifatt Rick and Morty. Jag slutade se serien efter säsong 4 som slutade i maj 2020 och har nu sett 5 år värt av avsnitt på några dagar. De är inte så långa avsnitt eller säsonger. Alltså hela säsongerna 5, 6 och 7 plus de avsnitt av säsong 8 som kommit ut.

Jag slutade inte se serien för att den inte var bra. Jag slutade se den för att jag var så äcklad av fanbasen! Men nu när jag kan se serien bara för vad den är så är den riktigt kul igen. Den är stabilt nästan lika bra som det bästa i Community och typ utan några lågpunkter under säsongerna jag såg.

Jag märkte inte alls att de ändrade röstskådespelare för båda huvudpersonerna i säsong 7. Liksom, jag visste att det hände men kunde inte höra skillnaden.

Karaktärerna fortsätter utveckla djup och bli bättre människor under säsongerna. Men det roligaste skämtet är fortfarande när man tror att Rick har empati i en situation men sedan visar det sig att han istället är oändligt grym. Det är sjukt kul.

VARNING: Ät inte spaghetti medan du ser säsong 7! GÖR DET INTE.

Sherlock Holmes season 1 (2010)

Bra första avsnitt. Sen två riktiga sömnpiller. Hoppas säsong två bli bättre. Lever verkligen inte upp till hajpen.

2.5/5

Murderbot s01e05

Man kan inte annat än beundra Apples ihärdighet att klämma ur sig bra SF-tv som få sedan tittar på. Kanske är idén att lasta på med så mycket att SF-fans till slut blir tvungna att skaffa det? Landar Neuromancer kanske det blir brytpunkten?

Hur som helst så fortsätter Murderbot att vara välgjord och underhållande.

Sherlock Holmes season 1 (2010)

Bra första avsnitt. Sen två riktiga sömnpiller. Hoppas säsong två bli bättre. Lever verkligen inte upp till hajpen.

2.5/5

Verkligen en riktigt dålig serie som blev hypad för att den var lite cool och annorlunda men egentligen sög. Den blir bara ännu sämre efter första säsongen. Lägg tiden på något annat.

Verkligen en riktigt dålig serie som blev hypad för att den var lite cool och annorlunda men egentligen sög. Den blir bara ännu sämre efter första säsongen. Lägg tiden på något annat.

Wow, tråkigt men nyttigt att höra. Ger den kanske några avsnitt till.

Mest överhajpade jag sett sen simma lugnt larry.

Wow, tråkigt men nyttigt att höra. Ger den kanske några avsnitt till.

Okej, så jag känner att ni är orättvisa mot den här serien. Det handlar inte om handlingen eller dialogen eller mysterierna. De har för fan bytat ut allt tråkigt mysterielösande mot att Sherlock har magiska superkrafter som ett minnespalats, de gömmer inte att de inte är intresserade av den skiten.

Sherlock tv-serien är intresserat av följande saker i stigande ordning:

3: Det ska se ut och kännas som hur en dum människa tror smarta människor tänker.

2: Du ska få så många ”VAAAAA?!!” och ”COOLT!” ögonblick som möjligt. De jobbar hela tiden med cliffhangers och mysterium som inte får några svar och vid ett tillfälle hånar de tittarna för att de bryr sig om att få svar.

1: De snygga skadade killarna pussas nästan!

Det är som Supernatural i mycket av detta. Supernatural handlar om att rockmusik och bilen är coola… Men kommer de skadade sexiga killarna ta av tröjorna det här avsnittet?! (Ja, det kommer de).

Talar vi om den med Benedict Cumberbatch? För om så är fallet så minns jag att jag tyckte serien var svinbra! Dock så såg jag bara serien som helhet en gång och det var förmodligen då alla avsnitt hade släppts, så kanske närmare tio år sedan eller något.

Talar vi om den med Benedict Cumberbatch? För om så är fallet så minns jag att jag tyckte serien var svinbra! Dock så såg jag bara serien som helhet en gång och det var förmodligen då alla avsnitt hade släppts, så kanske närmare tio år sedan eller något.

Jag tycker säsong 1 och 2 är superkul, säsong 3 är okej och säsong 4 är kass. Men det är bra pga wibes, så klickar det inte klickar det inte.

Lite oklart eftersom serien inte heter "Sherlock Holmes" som Conan skrev, men jag antar det. Håller med God45 om att säsong 1 och 2 är toppen, men att det blir sämre därefter.

Back