TV-serieklubben, 2026 Q3-Q4

Rickard

Urverk speldesign
Se en TV-serie, berätta för oss om den, och var man kan se den. Använd gärna spoilertaggar om det är motiverat.

Odissea
Youtube

En franskitaliensk produktion från 1968 som folk sade var den mest trogna filmatiseringen av Homeros Odysséen. 8,4 på imdb.

Något jag var tacksam över var att textningen på Youtube ibland innehöll kommentarer som förklarade vissa kulturella företeelser som annars gått över huvudet på mig, som att när dom talade om solen så menade dom guden Helios och att när Odysseus bad dom städa upp med svavel så var det en religiös ritual.

Inte så mycket att säga. Bra produktion, lite långtråkig med dagens mått mätt. Bekim Fehmiu, från Bosnien, gjorde en otrolig insats som Odysseus och hade han inte varit aktiv i en era som är svår att få tag på så hade jag jagat rätt på fler produkter som han varit med i. Känns som en person världen har missat innan han sköt sig själv i huvudet. Här är från en recension från filmen Roj: "Acting is superb, with several stars like Rade Markovic, Bata Stojkovic and Mira Stupica, but Bekim Fehmiu is the one that gives you the shivers".

Jag vet inte. Är det en bra historia? Säkert många fler saker som flög över huvudet på mig. Känns lite som att jag inte fick ut tillräckligt av dom många timmar miniserien är på.

Jag har tittat på It´s a Sin.
Finns på HBO (om man låtsas att man är i t.ex USA)

London, 80-tal och vi får följa ett gäng kompisar som flyttar ihop i en lägenhet. Deras gemensamma grej är att de alla är delar HBTQ-communityt. HIV/AIDS har precis börjat spridas men ingen vet någonting, inte de som lever i den världen, ingen inom sjukvården och inte de drabbades föräldrar för den delen. För den som har sett Torka inga tårar utan handskar så är det här lite samma grej men i London. 5 avsnitt på ca 45 min styck och en bitvis jobbig att se. Men absolut sevärd.

Jag har på Hbo börjat se om sommaren med släkten.

Serien följer paret Jens och Åsa med barn som skall få ta över Åsas föräldrar Gunnar och Ingrids stuga ute i skärgården på Räknäs.

Gunnar har lite svårt att släppa stugan och befinner sig ihop med Ingrid alltid i närheten vilket inte är så önskvärt ifrån Jens och Åsa.

Utöver dessa individer så finns även Åsas framgångsrika syster med barn och sin bohemske pojkvän Bobbo på ön ihop med en mängd andra mer eller mindre kufiska individer som utgör Jens och Åsas grannar.

Detta är svensk dråplighets och pinsamhetshumor där den klumpige och tafatte och smått socialt inkompetente Jens hamnar i en massa förväxlingar och pinsamheter och dråpliga situationer som hen sen försöker finessa eller ljuga sig ur vilket sällan slutar väl.

Serien fick 7 säsonger och sändes mellan mars 2017 tills hösten 2024.

Jag har sett de två första avsnitten av Svärtan på SVT. Helt ok svenskt drama efter en bok av Ajvide Lindqvist. Lite roligt hur mycket deep one det är över monstret. Om perspektivet var polisutredarens hade det kunnat vara ett CoC-äventyr eller en lovecraftiansk novell.

Jag har sett de två första avsnitten av Svärtan på SVT. Helt ok svenskt drama efter en bok av Ajvide Lindqvist. Lite roligt hur mycket deep one det är över monstret. Om perspektivet var polisutredarens hade det kunnat vara ett CoC-äventyr eller en lovecraftiansk novell.
Har hunnit se tre (det fjärde släpps på fredag, tror det ska bli sex avsnitt).

Håller med om betyget helt ok, men 13åriga dottern tycker det är jättebra!

Jag har också sett de utlagda avsnitten av Svärtan. Jag gillar den så här långt. Håller med @Bifur att det är kul med deep one-inpirationen!

Jag och hustrun såg precis första avsnittet och tycker den verkar urtrevlig. Brukar ha svårt när saker har så övertydliga tidsmarkörer, men denna funkar!

Också kollat Svärtan. Ok. Rätt träigt manus som inte ger de unga skådisarna så mycket att jobba med, och jag tycker en hel del av tematiken från boken tappas bort (men så är det ju alltid). Men helt ok och rätt snyggt.

(på tal om deep ones har ju plotten i Ajvide Lindqvists Människohamn en del likheter med The Shadow over Innsmouth

(Människohamn hade nog blivit en ballare serie än Sommaren 1985, men Svt ska väl göra sitt Stranger Things antar jag))

Också kollat Svärtan. Ok. Rätt träigt manus som inte ger de unga skådisarna så mycket att jobba med, och jag tycker en hel del av tematiken från boken tappas bort (men så är det ju alltid). Men helt ok och rätt snyggt.
Manuset är verkligen sisådär, stackars Johannes får ju kämpa med att försöka göra sina melodramatiska repliker trovärdiga.

En av de bra sakerna med samtiden är att om man vill, så kan man se bara bra tv-serier.

Blue Eye Samurai

På riktigt, den här serien är hur jävla bra som helst! Det finns ingen som inte borde se den. Ett av de smartaste manus jag har sett på länge, fantastisk skurk, och sluttwisten är otrolig och samtidigt helt logisk och fullständigt oväntad. Med kanonbra animering också kan det inte bli mycket bättre, ens för mig som inte står ut med vanlig anime.

5/5

*

For All Mankind s05

Okej, så For All Mankind peakade med säsong två, men så är det också en av de bästa säsonger som alls gjorts på tv. Det finns utrymme att tappa från det och fortfarande vara utmärkt. Vi är fortfarande huvudsakligen på Mars, med tre vuxna generationer Baldwin nu (även om Joel Kinnaman är skitgammal och uppenbart jättesjuk), som på grund av vad som hände förra säsongen har ett ekonomiskt existensberättigande. Det är litet av "the Boys of Summer" över hur vi får träffa de fyra första att utexamineras från Mars-kolonins skola, inklusive Alex Baldwin, den första människa som fötts på Mars (eller ja, nära nog). Snart stegrar sig konflikterna gentemot styret både på Mars och Jorden.

5-/5

*

The Hedge Knight s01

För första gången i Westeros-tv:s historia behöver man inte stressa - om något har de kanske ett avsnitt för mycket. Ser Duncan the Tall har just förlorat riddaren han var väpnare för och saknar anställning (och dessutom är det fred i riket) så han söker sig till ett stort tornerspel för att hoppas vinna rikedom och bli anställningsbar. Serien har verkligen tid att visa upp det, och det ser onekligen ut som världens bästa lajv. Det är till och med i alla fall mindre grått än det typiska för medeltids-tv, och mot slutet får vi den kanske bästa sådan stridsscen som har gjorts.

5-/5

*

Rick and Morty s09

Det är Rick and Morty, det finns inte mycket mer att säga? Du vet redan om du gillar det eller inte. Bara ett avsnitt landar platt, vilket är bättre än snitt. Stark säsong.

(Man får också höra Malin Akerman säga "hej då" på svenska.)

5/5

*

Invincible s04

Invincible fortsätter att vara bästa superhjälteserie på tv, och mer genomtänkt än den ursprungliga serien. Här i säsong 4 eskalerar konflikten med Viltrum tills den når i alla fall en form av lösning.

5-/5

Last edited:
Okej, jag har faktiskt inte bara sett femmor, men ändå!

Silo s02

Bättre än första säsongen. Jag älskar en SF-serie där vissa saker har ingenjörsmässiga lösningar, och här är det inget underskott på det. Till och med en del saker som först ser litet väl påpassligt dramatiska ut får en förklaring senare.

4/5

*

Burn Notice s02

Burn Notice är en sådan där serie som har en rätt måttlig budget och är väldigt vecko-episod, men bärs av sitt manus och världsbygge. Här följer vi Jeffrey Donovan som på oklara grunder blivit bränd som spion och dumpas i Miami, där han använder sitt kunnande för att hanka sig fram och hjälpa folk. Rollspelare borde få bra utdelning av att se sätt att lösa saker oftast utan mycket våld. Den närmsta jämförelsen är Leverage, men jag tycker nog att Burn Notice är både bättre och smartare. S02 har en övergripande båge, vilket hjälper den, så bättre än säsong 1. Bruce Campbell i en av de stående birollerna, för övrigt.

4/5

Last edited:
Har hunnit se tre (det fjärde släpps på fredag, tror det ska bli sex avsnitt).

Håller med om betyget helt ok, men 13åriga dottern tycker det är jättebra!
Sett klart serien nu, och tycker det nog är bättre än helt ok som jag tyckte halvvägs in. Avsnitt 4 (drömscenen där ens kompis flyter ovanför en och sedan gapar... var läskigast) och 5 var bäst. Känns som jag inte brukar gilla svenska produktioner (lite orättvist eftersom jag inte aktivt letar), men det här är absolut en rekommendation.

Frun tyckte polisen var läskig. Han gillade jag... måste vara allt utredande i CoC som gör att jag hejjade på honom. :)

Back