Nekromanti TV-serie med bra tempo?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Ymir;n187290 said:
Kortare tv-serier, såsom de SVT producerar, behöver också hålla tempot högre. Äkta människor är en sådan, som är väldigt sevärd. Den bollar olika plottlinjer med blandad framgång, men har bra tempo och drar in en väldigt effektivt.
Jag tittar extremt sällan på svenska serier.

Men jag fastnade för Beforeigners, som var riktigt frisk. Nu är den inte svensk men nästan.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Mundo;n187250 said:
Jag har hört Krank skriva en hel del positivt om Game of Thrones...
Ja, han gillade särskilt sista säsongen har jag hört :p
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag gillade Spartacus. De första två eller tre säsongerna är bra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
TV-serier som bara sträcker sig över en/ett par säsong/er borde rimligtvis ha ett snabbt och bra tempo?

Får man därför föreslå:
  • Tales from the loop. Långsamt berättat, men varje avsnitt innehåller en egen historia som avslutas i och med avsnittet. Finns på Amazon.
  • Chernobyl. Slår kanske in vidöppna dörrar om man tipsar om en av de mest tokhyllade TV-serierna någonsin? Ligger på HBO.
  • Watchmen. Jag gillade den. Bästa "watchmen" som inte är originalserien. HBO.
  • Twin Peaks. Säsong 1, och framför allt första avsnittet är en tidlös klassiker. Säsong två börjar och slutar bra, med en rejäl svacka i mitten. Säsong 3 är fantastisk och utflippad.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
1. Westworld - högt tempot och bra story, säsong 3 som går nu är bäst hittils
2. Babylon Berlin - alternativ historia, tyskar och action
3. Britannia - mer alternativ historia, denna gång mindre seriöst och med romare och kelter
3. Mr Robot - bra berättad och (relativt) trovärdigt om hacking
4. Tell me a story - oväntat intressant thrillerserie med högt tempo, inspirerad av klassiska sagor
5. Badlands - postapokalyptisk fantasy, lite seg i början men det tar sig
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Mr. Robot var skön. Hacker med ... komplex.

Nu till lite serier jag sett och följer med min fru.

Ser nu om Six Feet Under (HBO) och den är fortfarande underbar med dysfunktionell familj som sköter en begravningsbyrå. Nämndes flera gånger som en av de bästa avslutningarna på en serie någonsin i en annan tråd.

Mindhunter (Netflix) handlar om mannen som byggde profilering av seriemördare för FBI genom intervjuer. Handlar lika mycket om sinnet hos personerna som jagar som de jagade. Ser fram emot fortsättningen.

My Brilliant Friend (HBO) är baserad på en bok och handlar om två flickor som växer upp i dåtida Italien. Andra säsongen har precis visats och jag ser fram emot den tredje.

Orange is the New Black (Netflix) är humoristisk serie om ett kvinnofängelse. Medryckande och engagerande. Går ner lite i nästsista säsongen men då var vi redan hooked.

Manhunt: Unabomber (Netflix) handlar om en seriemördare som planterade ut bomber för att visa en poäng. Tankeväckande och aktuell idag.

Chernobyl (HBO) är otroligt aktuell idag med tanke på Kina och CoVid-19 – hur kommunistiskt styre sätter sitt rykte före människor.

Afterlife (Netflix) är förvisso någorlunda långsam men är typ det enda av Ricky Gervais som jag tycker är bra. Melankolisk.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om du vill ha något snabbt, lättuggat, men ändå bra så finns även Leverage att tillgå. Leverage handlar om en grupp elit-tjuvar som av diverse anledningar väljer att börja skipa rättvisa istället, genom att lura och sätta dit rika och mäktiga personer.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
CapnZapp;n347772 said:
Är det ett fall av "första säsongen är bäst" månne?
Holy thread necro captain! :eek: Men ja, onekligen. Första säsongen sätter tonen, och existensberättigandet för resten av serien är karaktärsutvecklingen. Tatiana Maslany är briljant I var och en av de tiotal roller hon spelar (kloner).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Först och främst så vill jag påstå att "bra tempo" är väldigt individuellt för både tittare och TV-serie...

Ett par favoriter är redan nämnda (bl.a. Justified, Six Feet Under, Manhunter, Chernobyl)

Breaking Bad, Deadwood, Luther, Sherlock, The Sopranos, Fargo, Succession, True Detective, Billions, Sharp Objects, Curb your enthusiasm, The Crown, Big Little Lies, The Night Of, The Lost Room, Taken, Rescue Me, House of Cards, Dark...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vampire diaries eller en av dess spin-offs. Det startar på full sprint och sedan når det full telenovella hastighet där varje avsnitt har lika mycket twister som en vanlig series säsongs finaler. Börjar du med första spin-offen, The Originals, har vissa avsnitt där lika mycket twister som en hel säsong av en långsammare tv-serie.

Vampire diaries är sexiga tonårs vampyrer (och lite annat) i småstad.

The Originals är vuxna sexiga monster i New Orleans.

Legacies är sexiga monster och magiker tonåringar på en skola för övernaturliga.

Alla har en massa våld, en massa sex, en massa deus ex machinas, en massa idiotisk twister och de mest overkligt dramatiska förhållandena någonsin. Det är amazing tv!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Daredevil - Första säsongen hade ett bra tempo tycker jag. Sen går det tyvärr lite mer utför.

Riket - Två riktigt tajta, spökliga, roliga och galna säsonger.

Sopranos - Tycker inte denna serie har ett enda överflödigt avsnitt, fantastiskt tempo från början till slut!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Franz;n347861 said:
Daredevil - Första säsongen hade ett bra tempo tycker jag. Sen går det tyvärr lite mer utför.
Säsong 2 är bara halvbra, men säsong 3 är den bästa av alla Netflix Marvel-serier, med ganska god marginal.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Gurgeh;n347865 said:
Säsong 2 är bara halvbra, men säsong 3 är den bästa av alla Netflix Marvel-serier, med ganska god marginal.
Säsong 3 är klart bättre än säsong 2 (som inte heller är dålig, bara lite ojämn). Men den bästa? Där får vi nog vara ense om att vara oense :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Franz;n347861 said:
Daredevil - Första säsongen hade ett bra tempo tycker jag. Sen går det tyvärr lite mer utför.
Generellt har Netflix Marvel-serier problemet att de är för långa för den historia de berättar.

Alla de jag har sett har jobbat utifrån mini-serie-konceptet, alltså att det är en enda berättelse som är uppdelad i (i det här fallet) 13 avsnitt på runt en timme. Men 13 timmar är på tok för långt för en enda berättelse. Runt 8 avsnitt är förmodligen så långt man orkar hänga med, och så långt man kan hålla uppe tempot. Det märks också på serierna som brukar sega ner med utfyllnad i mitten någonstans.

En serie på 13 avsnitt måste vara episodisk, alltså att varje avsnitt berättar sin egen berättelse (eventuellt utbredd över två avsnitt). Dessa avsnitt får sedan gärna ha konsekvenser som rullar vidare, men huvudberättelsen i avsnittet är avslutad. Exempel på serier som gör detta bra är Babylon 5, Buffy the Vampire Slayer, och Doctor Who.

Ett annat alternativ hade varit att ha en uppdelning i två berättelser, alltså samma taktik som användes i säsong 4 av Agents of Shield. I stället för att dra ut en enda berättelse till 13 avsnitt, ha två berättelser på 8+5 eller 7+6 avsnitt. Eller kanske t o m två berättelser på 5 avsnitt vardera där det visar sig att de faktiskt har något gemensamt och så slutar det med tre avsnitt där alla pusselbitarna faller på plats.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Rymdhamster;n187231 said:
Banshee och Justified tycker jag är två riktigt bra serier.
Får tacka för förslaget för Justified. Den är smart skriven med kompetenta karaktärer över hela bandet och jag får lite vibbar av serien Preacher, fast utan det övernaturliga och att det tar sig själv seriöst. Lite hillbilly blandat med en nedtonad Motorsågsmassakern eller valfri Rob Zombie-film. Jag gillar normalt inte polisserier/deckare, som exempelvis The Wire eller True Detective, men den här var riktigt bra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Rickard;n348356 said:
Får tacka för förslaget för Justified. Den är smart skriven med kompetenta karaktärer över hela bandet och jag får lite vibbar av serien Preacher, fast utan det övernaturliga och att det tar sig själv seriöst. Lite hillbilly blandat med en nedtonad Motorsågsmassakern eller valfri Rob Zombie-film. Jag gillar normalt inte polisserier/deckare, som exempelvis The Wire eller True Detective, men den här var riktigt bra.
Jag tycker dessutom att Justified håller hög klass rakt igenom. Det var ganska märkligt när jag började se på den för jag såg 1-2 avsnitt och fastnade inte riktigt och sen dröjde det något år innan jag började titta igen och blev fullständigt fast. Det här är lätt en av de bästa action/komedi-serierna jag har sett.
 
Top