Nekromanti TV-serie med bra tempo?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Efter att ha sett klart på Bron så har jag hamnat lite i ett tomrum på seriefronten. Någon som kan rekommendera en serie som har ganska lite dödtid, där handlingen förs framåt med skaplig fart och där scenerna är hyfsat relevanta och intressanta?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Banshee och Justified tycker jag är två riktigt bra serier. Justified är lite långsammare än Banshee, men kompenserar detta genom att vara lite bättre skriven och genomtänkt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
En serie jag verkligen gillade när den gick, men inte har sett sen dess och därför inte vet hur den står sig idag är miniserien Traveller från 2007. Två vänner blir anklagade för ett terroristbrott. Det ser ut som att den tredje vännen- Will Traveller - har satt dit dem. Nu måste de fly från rättvisan och försöka ta reda på vem Will egentligen är.
Varje avsnitt gräver djupare i storyn på ett snyggt sett. Det är mycket så att avsnittet svarar på frågor som uppkom i avsnittet innan och att den nya infon leder till nya frågor som kommer att lösas i nästa avsnitt, så det får den här skala-lök-mysterie-grejen bra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har hört Krank skriva en hel del positivt om Game of Thrones...

On a more serious note så Supergirl, Jessica James, The Strain.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
House of cards på Netflix. Amerikansk serie baserad på ett brittiskt orginal som är som taget ur Brexit dramat!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Fargo säsong 1 tycker jag var riktigt kul att se som serie.

Första säsongen av True Detective.

The Killing 1 och 2.

Rogue

Sherlock om man gillar nykokt version.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De flesta tv-serier har ju ganska hög grad av sideplot:itis eller långsamma scener som bara bygger upp karaktärerna, dvs -inte- det du efterfrågar. Till dessa skulle jag definitivt räkna flera som andra har föreslagit här i tråden. Kanske bör du överhuvudtaget undvika fisktanks-baserade tv-serier såsom allt HBO gör, eftersom fisktanken som struktur ääääälskar halvt meningslösa scener som bara bygger karaktär. Undvik även stämningsfokuserade tv-serier, såsom Top of the Lake och Wolf Creek, eftersom de ägnar enorma mängder running time åt landskapspanoreringar, tyst stirrande ut genom fönster, och annat artsy.

När jag försöker tänka på tv-serier med särskilt högt tempo, är typ nästan alla som comes to mind anime. Bra anime har ofta väldigt bra manus, och avsnitten är nästan alltid korta, och serien nästan alltid begränsad till en säsong. Detta genererar ofta en snygg och tajt dramaturgisk kurva. Men jag misstänker att du inte är ute efter anime, så jag försöker med något annat.

Hyperepisodiska tv-serier som Doctor Who är ett annat bra format. Eftersom de måste resolva nästan alla plots på de 45-55 minuter avsnittet tar, är de tajt plottade och tempot högt. Doctor Who är dessutom extremt bra just nu, med flera briljanta manusförfattare.

Kortare tv-serier, såsom de SVT producerar, behöver också hålla tempot högre. Äkta människor är en sådan, som är väldigt sevärd. Den bollar olika plottlinjer med blandad framgång, men har bra tempo och drar in en väldigt effektivt.

Daredevil har bra tempo. Den är lite segare i säsong 2, men det mesta som sker bygger upp mot helheten och klimaxen.

Om du trots mina varningar törs ge dig på en fisktank är Black Sails något av det mest awesomesauce som går just nu. Den har fantastiska character arcs, blir bara bättre och bättre för varje säsong, och all tid den spenderar med sideplots och karaktärsbyggande bygger upp mot klimaxerna. Där finns nästan inga sideplots som bara rinner ut i sanden eller character arcs man bara inte fattar meningen med.

Om du gillar plottwists är Hell on Wheels en annan rekommendation. Den är dock en klassisk fisktank, och långsammare, mer eftertänksam och mer artsy än Black Sails, men den är det bästa som går på tv just nu, kriminellt underskattad, med helt fantastiska character arcs och trollbindande chockerande plot twists - Game of Thrones i jämförelse har -inget- att komma med på punkten "anyone can die".
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag tror att mina favoritserier diskvalificerar sig direkt. :p

Jag älskar t.ex. Orphan Black, men det irriterar mig att den har samma handling hela tiden - när ett hot är övervunnet så tar nästa vid och allt börjar om. Onda organisationer kollapsar och nya bildas. Skurkar dör och andra skurkar tar vid. Det är rollfigurerna som håller en kvar. Oh well.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Orange is the new black. Varierat trots att det handlar om ett kvinnofängelse. Och spännande. Dessutom roligt.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
The Flash -- högt tempo (ja, jag vet att det blir en dålig vits) och humoristisk. Tonårsdottern och jag njöt av nästan varenda avsnitt av S1.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Asså lite skämmigt kanske men Z nation har ett bra flow i action och story. Som en vän beskrev. "Varje avsnitt har ett uppdrag och ett slut" förmodligen inte de bästa jag sett men rätt fint tidsfördriv med hög action grad i vara avsnitt. Z står för zombies.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Stort tack för alla bra förslag, allihop! Jag försöker övertyga frun om House of cards, med lite tur blir det den i morgon. I kväll blev det Bäck: Steinar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ram;n187464 said:
Stort tack för alla bra förslag, allihop! Jag försöker övertyga frun om House of cards, med lite tur blir det den i morgon. I kväll blev det Bäck: Steinar.

Oj, House of Cards tyckte jag var typ det segaste jag sett sedan Breaking Bad :/

River var helt OK om inte till och med "bra". Walking Dead är ju en personlig favorit men har lite dipp i S2, senaste är dock riktigt bra och jag blir glad över att representationen är så pass bra!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
RasmusL;n187479 said:
Oj, House of Cards tyckte jag var typ det segaste jag sett sedan Breaking Bad :/

River var helt OK om inte till och med "bra". Walking Dead är ju en personlig favorit men har lite dipp i S2, senaste är dock riktigt bra och jag blir glad över att representationen är så pass bra!
Vilken representation?

Hur var senaste säsongen? Jag har bara lyckats kolla igenom halva , då jag tyckte den var så otroligt seg.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Evokee;n187510 said:
Vilken representation?
Att det inte bara är vita män i del drivande rollerna, att det är spridning både när det kommer till ålder, hudfärg, sexualitet och klassbakgrund :) Visst, det lämnar en hel del att önska men det är inte samma katastrof som resten av industrin :)

Evokee;n187510 said:
Hur var senaste säsongen? Jag har bara lyckats kolla igenom halva , då jag tyckte den var så otroligt seg.
Jag tycker att den var bra, men det är säkert mycket smak som spelar in!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
The Americans på Netflix är jävligt bra. Handlar om två sovjetiska spioner undercover i USA 1981-82. Har sett första och halva andra hittills. Helt fast.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Rymdhamster;n187231 said:
Justified är lite långsammare än Banshee, men kompenserar detta genom att vara lite bättre skriven och genomtänkt.
Justified är mycket mycket bra.

En nyare serie är Tales of the Loop. Mycket mycket bra (men mycket långsam och tankvärd).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
JJoghans;n187292 said:
Jag älskar t.ex. Orphan Black, men det irriterar mig att den har samma handling hela tiden - när ett hot är övervunnet så tar nästa vid och allt börjar om. Onda organisationer kollapsar och nya bildas. Skurkar dör och andra skurkar tar vid. Det är rollfigurerna som håller en kvar. Oh well.
Är det ett fall av "första säsongen är bäst" månne?
 
Top