Nekromanti TV-licensen avskaffas?

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vitulv said:
Recca said:
krank said:
//Krank, så jäääääääkla less på idiotin om att "det jag inte använder ska jag inte heller betala för"...
Gäller det allt? Ska jag som pacifist betala skatt till Sveriges försvarsmakt?
Jepp, men du kan rösta på ett parti som vill avskaffa den!
Det gör jag redan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Recca said:
Vad har radiotjänst någonsin gjort för mänskligheten.
Varje gång jag tvingas titta på reklamfinansierad tv tackar jag Radiotjänst för att de drivit in pengar till ett reklamfritt alternativ.

Så jag betalar hellre till Radiotjänst, som kan se till att det skapas program om vikten av att rädda delfiner i Japan och därmed opinion om det, än till insamlare som allt som oftast inte har redovisningsplikt för vad de gör med pengarna de får in.

/M
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Recca said:
Vitulv said:
Recca said:
krank said:
//Krank, så jäääääääkla less på idiotin om att "det jag inte använder ska jag inte heller betala för"...
Gäller det allt? Ska jag som pacifist betala skatt till Sveriges försvarsmakt?
Jepp, men du kan rösta på ett parti som vill avskaffa den!
Det gör jag redan.
Dåså, då behöver du bara övertyga fler om att göra som du.

Democracy in action.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Magnus Seter said:
Recca said:
Vad har radiotjänst någonsin gjort för mänskligheten.
Varje gång jag tvingas titta på reklamfinansierad tv tackar jag Radiotjänst för att de drivit in pengar till ett reklamfritt alternativ.
Jag med. Tycker dock att det är rent bedrövligt att SVT lyckats bli av med i princip alla intressanta idrottslicenser. Allsvensk fotboll och elitseriehockey borde sändas i public service, och alla andra alternativ är rent bedrövliga. TV4-gruppens inflytande i svensk föreningsidrott gör mig rasande.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Det var många som tyckte saker här, kul att vara med om en populär tråd. :)

För min del är jag inte emot statstelevision som sådan (vi kan ta televisionsfrågan i en annan tråd om någon är intresserad, jag har aldrig ägt en TV och tycker att whitedot.org är synnerligen förnuftiga människor), men TV-licensen är fruktansvärt genomförd.

Insamlingen kostar i runda slängar 150 mille om året, om det nu är "demokrati" vi menar att vi köper för de pengarna måste det finnas bättre sätt att göra det och få bättre valuta för pengarna.

Vidare är avgiften som sådan orättvis. Om samhället nu förväntar sig att man skall ha TV så borde individens bidrag till finansieringen stå i proportion till inkomsten på samma sätt som vi betalar annan infrastruktur.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I den bästa av världar hade SVT pengar till att köpa in sporten, och lägga rubbet i en separat sportkanal, som deras kultur- och barnkanal.

Tillgänglig för alla, men man slipper att missa sina favoritprogram i den vanliga kanalen för det är nån jävla hockeymatch majoriteten skiter i.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vitulv said:
Magnus Seter said:
Recca said:
Vad har radiotjänst någonsin gjort för mänskligheten.
Varje gång jag tvingas titta på reklamfinansierad tv tackar jag Radiotjänst för att de drivit in pengar till ett reklamfritt alternativ.
Jag med. Tycker dock att det är rent bedrövligt att SVT lyckats bli av med i princip alla intressanta idrottslicenser. Allsvensk fotboll och elitseriehockey borde sändas i public service, och alla andra alternativ är rent bedrövliga. TV4-gruppens inflytande i svensk föreningsidrott gör mig rasande.
Jag tycker att idrott bör sändas på SVT, och det här är ett av mina problem med public service idag. Visst har tv4-gruppen massor av pengar, men det har SVT också som ibland används helt åt helskotta fel. Så som jag har för mig så har svt en större budget än vad någon annan svensk kanal har.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag hoppas inte att allt för många stackare blir arbetslösa i och med detta. Sedan hoppas jag inte att SVT försämras, utan att man man fortsätter med samma approach som nu och att reklamen håller sig borta.

/solvebring som hoppas att allt förblir detsamma, hur det än nu betalas - och som för den delen kan hålla med om att TV-avgiften i nuläget inte är så smart anordnad.

P. S. Mer TV-teater åt folket! D. S.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
I den bästa av världar hade SVT pengar till att köpa in sporten, och lägga rubbet i en separat sportkanal, som deras kultur- och barnkanal.

Tillgänglig för alla, men man slipper att missa sina favoritprogram i den vanliga kanalen för det är nån jävla hockeymatch majoriteten skiter i.
+1
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Magnus Seter said:
Recca said:
Vad har radiotjänst någonsin gjort för mänskligheten.
Varje gång jag tvingas titta på reklamfinansierad tv tackar jag Radiotjänst för att de drivit in pengar till ett reklamfritt alternativ.

Så jag betalar hellre till Radiotjänst, som kan se till att det skapas program om vikten av att rädda delfiner i Japan och därmed opinion om det, än till insamlare som allt som oftast inte har redovisningsplikt för vad de gör med pengarna de får in.

/M
Aja... Det där var ändå ett överdrivet argument från min sida. Reklamfri tv är ju nästan lika bra som att ladda ned de senaste serierna och se dem direkt istället för vänta fem år på att de ska komma till svt som inte har råd att köpa in dem för att de inte har nån reklam.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
solvebring said:
Jag hoppas inte att allt för många stackare blir arbetslösa i och med detta. Sedan hoppas jag inte att SVT försämras, utan att man man fortsätter med samma approach som nu och att reklamen håller sig borta.

/solvebring som hoppas att allt förblir detsamma, hur det än nu betalas - och som för den delen kan hålla med om att TV-avgiften i nuläget inte är så smart anordnad.

P. S. Mer TV-teater åt folket! D. S.
Svt kanske blir propaganda-tv... Regeringsägd direkt utan mellanhand. ^^
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Recca said:
krank said:
//Krank, så jäääääääkla less på idiotin om att "det jag inte använder ska jag inte heller betala för"...
Gäller det allt? Ska jag som pacifist betala skatt till Sveriges försvarsmakt?
Sverige har inte varit i krig sedan 1815 så det finns ingen i detta land som s a s "använder" försvaret. Så på den punkten är det ingen skillnad mellan pacifister och icke-pacifister.

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Recca said:
Gäller det allt?
Jag tycker att det är ett konstigt argument, eftersom jag tycker att individen är ett dåligt mått på samhällsvärdet.

Jag föredrar att folk argumenterar om varför staten inte ska bekosta en TV-kanal framför att man drar fram "jag inte tittar på TV, därför ska jag inte betala". Det finns en viss skillnad, där. Jag föredrar allmänna resonemang och statistik när det gäller politik, framför personliga upplevelser.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Recca said:
Reklamfri tv är ju nästan lika bra som att ladda ned de senaste serierna och se dem direkt istället för vänta fem år på att de ska komma till svt som inte har råd att köpa in dem för att de inte har nån reklam.
Jag hyser inga förhoppningar om att SVT/SR ska kunna tillhandahålla allting i kvalitetsväg, oavsett sport eller drama eller nyheter. För mig personligen är det inte ett problem. Jag köper de tv-serier som SVT inte sänder på DVD. Det funkar det också. Så för mig är "reklamfri TV + ett enormt utbud av köpe-media" en synnerligen smakfull kombination.

EDIT: särskilt eftersom jag är så efter alla trender att man ofta hinner komma upp i fyra, fem säsonger innan jag fattar att en TV-serie är bra att kolla på.

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Arfert said:
I den bästa av världar hade SVT pengar till att köpa in sporten, och lägga rubbet i en separat sportkanal, som deras kultur- och barnkanal.

Tillgänglig för alla, men man slipper att missa sina favoritprogram i den vanliga kanalen för det är nån jävla hockeymatch majoriteten skiter i.
I den bästa av världar finns inte "kanaler", bara "on demand" från olika leverantörer. Varav vissa finansieras av staten. =)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Arfert said:
Ett land utan saker som bra öl och bra muséer är inget riktigt land.
Detta var fasiken det bästa jag hört sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon?

/Anders
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
krank said:
Jag föredrar att folk argumenterar om varför staten inte ska bekosta en TV-kanal framför att man drar fram "jag inte tittar på TV, därför ska jag inte betala". Det finns en viss skillnad, där. Jag föredrar allmänna resonemang och statistik när det gäller politik, framför personliga upplevelser.
Jag tycker att det är bra att de gör skatten till allmän, för det har jag inget emot att betala. Däremot har jag ingen lust att betala till just radiotjänst för att de är skitstövlar. Jag förstår inte poängen med deras affärsplan, det är endast dumt på alla påtänkliga sätt. Att inte betala är ett aktivt ställningstagande jag gör och det uppnår mer och är därför mer värdefullt än att för mig som enskild individ rösta en gång var fjärde år på ett parti vars politik jag med nöd och näppe kan stå för till förhoppningsvis 50%.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Varför är det bra att folk ska tvingas betala för kanaler de inte tittar på?
"Men jag tittar på det" är ett väldigt tunt och själviskt argument, IMO. Inte alla har TV, och inte alla som har det önskar utnyttja Sveriges officiella hjärntvättshjälpmedel.

Nåja, jag tänkte bara lämna det så. Finns ingen anledning för mig att föra fram mina åsikter på wrnu i vilket fall.

EDIT: Sedan kan ju nämnas att Radiotjänst är djävulen inkarnerad, men det behöver inte höra hit. Jag gillar Viasat.
 
Top