Nekromanti TV/Film/Webb-serieklubben 2019

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
TV/Film/Webb-serieklubben 2019
Nytt år - ny tråd.
Se en serie och skriv om den här.

Det är inte så noga med formatet eller begreppet "serie". Är det fler än ett avsnitt (oavsett format) räknas det som en serie. Det finns TV-serier, film-serier, Youtube-kanaler, dokumentär-serier,...

Däremot syftar "serie" i den här tråden på rörlig media, alltså mer som en TV-serie än som en serietidning. Vill ni recensera en serietidning/magasin/album finns Serie/Manga-klubben.

Man behöver givetvis inte se en hel serie innan man skriver om den. T.ex. har TV-serien "Våra bästa år" har mer än 10000 avsnitt och det skulle vara horribelt att tvinga någon att se vartenda avsnitt innan de fick skriva om den.

Ni får skriva precis hur lite/mycket ni vill.
Vill ni bara skriva en rad där det står "Den här serien var bra/dålig" är det helt OK.
Vill ni skriva en hel uppsats där ni genomanalyserar serien är det också helt OK.

Tidigare trådar:

[url=https://www.rollspel.nu/threads/63299 2017[/url]
[url=https://www.rollspel.nu/threads/63266 2016[/url]
[url=https://www.rollspel.nu/threads/63218 2015[/url]
[url=https://www.rollspel.nu/threads/63118 2014[/url]
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Goblin Slayer
Japansk anime, Engelsk SUB/DUB
Genres: Barnförbjudet, Action, Äventyr, Fantasy, (Ecchi, Harem)
1 Cour*, 12 st 25-minuters avsnitt från 2018



*Jag fick lära mig något nytt: i Japan talar man inte om säsonger, utan om cours. En cour är ett kvartal. Det är ett låneord från franskan.

Handling
I en fantasyvärld med gott om monster finns ett äventyrar-gille, där äventyrarna jagar monster.
Bland äventyrarna finns det tio grader.
Man börjar äventyra som porslin, för att sedan bli obsidian, stål, safir, smaragd, rubin, brons, silver, guld, och slutligen platinum.
Som porslin får man börja ta enkla uppdrag (quests) som "råttjägare i kloakerna". Vartefter man avancerar klarar man av mer avancerade monster och den enda personen i världen som är platinum får ta hand om demonkungen.
Ett av den lägsta sortens monster som finns är vättar (goblins) och alla erfarna äventyrare anser det under deras värdighet att ta vätte-uppdrag.
Men det finns ett undantag: silver-äventyraren Vättedräparen (Goblin Slayer) tar bara vätte-uppdrag.

Serien börjar med en grupp nya porslins-äventyrare som tar ett vätte-uppdrag.
Det visar sig snart att vättar inte alls är så lätta som man tror och de nya äventyrarna blir dödade, våldtagna och uppätna (ungefär i den ordningen, vättar är inte så nogräknade när det gäller sånt).
Alla och alla... alla utom en blond tjej, Prästinnan (Priestess), som blir räddad av Vättedräparen innan hon dör eller drabbas av ett öde värre än döden.


Prästinnan slår följe med Vättedräparen och snart ansluter den kvinnliga alvjägaren (high-elf ranger), dvärg-shamanen (dwarf shaman) och ödleprästen (lizardman priest).
Vi får även möta koflickan (cowgirl) som tar hand om gården där Vättedräparen hyr in sig när han inte dödar vättar, och Gille-Flickan (Guild Girl) som delar ut uppdrag åt äventyrarna - och alla tjejer blir givetvis upp över öronen förälskade i Vättedräparen.

Om ni undrar varför jag inte berättar vad de olika karaktärerna heter i serien, beror det på att de inte har några namn. Personer introduceras bara med sina titlar/smeknamn/öknamn.
Förutom att vi inte vet vad huvudpersonen heter, vet vi inte heller hur han ser ut då han nästan alltid går klädd i rustning och hjälm. Och de gånger han tar av sig hjälmen får vi bara se honom bakifrån eller från munnen och nedåt.

Omdöme
När den här animen kom hösten 2018 blev det ett ramaskri - VÅLDTÄKTER och KANNIBALISM i första avsnittet!
Nu kan man undra varför folk blev så upprörda, eftersom animen följer mangan nästan bildruta för bildruta - alltså borde folk veta vad som skulle komma.
Problemet var att någon klant angett att serien var PG-13 när den kom, det är nu ändrat till R.

Men behövs det verkligen våldtäkter i var och varannat avsnitt?
Det har att göra med hur goblins fortplantar sig (som egentligen aldrig sägs rakt ut).
I serien får vi se massor med goblins: stora goblins, små goblins och goblin-barn.
Det framgår snart att de förökar sig som kaniner. Det är därför det är så viktigt att slå ut ett goblin-näste så snabbt som möjligt.
Men vi får inte se några goblin-kvinnor.
Det visar sig att det bara finns manliga goblins och enda sättet de kan fortplanta sig på är att våldta andra raser, som då föder goblin-barn.
Det är en plot-tvist som jag inte har sett tidigare (ni får gärna rätta mig om det finns någon annanstans).

Det finns en anledning till varför det är så brutalt: det är för att vi som tittar ska känna samma avsky mot goblins som Goblin Slayer känner, som var tvungen att se på när hans egen familj blev dödad och våldtagen framför ögonen på honom.

Det är därför jag kallar serien för ecchi - i alla goblinhålor så finns det alltid minst en naken kvinnlig slav.
Nu är det inte meningen att all nakenhet ska vara upphetsande, utan det ska vara avtändande eftersom de är våldtäktsoffer - men det är ändå mer naket än nödvändigt, därför ecchi.

Animen är inspirerad av både bordsrollspel och datorrollspel:
Dels Äventyrargillet som delar ut quests som i datorspel, dels har vi bekanta raser och klasser från bordsrollspel. Vi har även alignment, som att någon är chaotic good.
De adventure arcs som finns i serien påminner även hur man brukar spela OSR: det är definitivt "Combat as War" och inte alls "Combat as Sport".

Sedan har vi huvudpersonens sociala inkompetens och att alla kvinnor trots det faller för honom - därför kallar jag serien för harem.
Han kan bokstavligen inte säga mer än enstaviga ord, han tar aldrig av sig sin rustning eller hjälm (inte ens när han äter) och han måste lukta fördjävligt eftersom han är insmord i goblin-inälvor för att dölja sin mänskliga doft.
Ändå faller varenda kvinna för honom - vilket han verkar fullständigt omedveten om. Kan det bli mer harem än så?

Betyg
Det här är inte den bästa fantasy-animen, men den har hög igenkänningsfaktor för de flesta som spelar fantasy-rollspel.
Därför får den betyget 8/10.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
anth;n303984 said:
Det visar sig att det bara finns manliga goblins och enda sättet de kan fortplanta sig på är att våldta andra raser, som då föder goblin-barn.
Det är en plot-tvist som jag inte har sett tidigare (ni får gärna rätta mig om det finns någon annanstans).
Broo - ifrån Glorantha - förökar sig så. På sätt och vis är de ett snäpp värre eftersom insemineringen sker genom våldtäkt men "födseln" genom chestbursting som i Alien. De kan också impregnera vilken art som helst, av vilket kön som helst.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Argh! Hatar att man inte kan redigera!
Goblin Slayer kom 2018 och inget annat år.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zombieland Saga
Japansk anime, Engelsk SUB/DUB
Genrer: Komedi, Musik, Övernaturligt
1 Cour från hösten 2018, 12 st 25-minuters avsnitt



Zombieland Saga är inte sagan om Zombieland. Saga är en prefektur i Japan. Den korrekta översättningen är alltså Zombieland i Saga.

Handling
Året är 2008 och Sakura Minamoto är lycklig. Det ska bli spännande att börja andra året på gymnasiet och hon ska ansöka om en audition till en japansk idolgrupp. Hon rusar iväg... och blir överkörd av en lastbil.

Sakura vaknar upp mitt i natten i ett okänt hus utan minne vem hon är. Ett hus hemsökt av zombier. Hon flyr ut på gatan tills hon får se sig själv i spegeln och hon inser att hon själv är mer död än levande.

Det visar sig att året nu är 2018 och 7 döda tjejer har animerats av nekromantikern Katoro Tatsumi för att bilda ett idolband, för att göra Saga-prefekturen känd igen.
Och efter lite initial förvirring bildar iallafall de 7 tje... zombierna idolgruppen Franchouchou och - låt oss säga att zombier inte är som vanliga japanska popidoler:

Omdöme
Alla tycker om olika sorters anime, jag tycker t.ex. mer om fantasy än om mecha.
Det finns vissa sorters anime som jag aldrig sett för de är helt fel för min smak. En av dessa genrer är musik- och idol-anime, kort sagt anime som handlar om japanska popgrupper.
Nu kom dock äntligen en idolanime som jag kunde stå ut med. Istället för tråkiga poptjejer är huvudpersonerna zombier. Och istället för tråkiga pop-saker handlar denna serie om hur man sätter fast armar och huvuden som håller på och lossnar.

Även om detta är en musikanime, så är det lika mycket en anime fylld med fullständigt absurd humor om zombiers vedermödor i popbranschen.

Betyg
Jag är fortfarande inte förtjust i japansk popmusik, men humorn tar över i den här animen och jag ger den 9/10.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag har kollat på säsong sex av Arrow på netflix. Det är bra konstigt att Mr Terriffic hinner fixa håret så snabbt när han tar på/av sig dräkten. Annars är det en av de svagare Arrow säsongerna med tråkiga skurkar som gör tråkiga saker och tråkiga grejer som händer med Team Arrow. Typ det enda som är bra är att Haj-mannen gör en comeback i ett avsnitt. Och att de inte ens låssas som att det finns b-plot till Speedy längre. Slutet var helt ok och jag kommer se även nästa säsong som kanske får lov att bli den sista? Det känns som att det borde vara den sista i alla fall.

2 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,314
Location
Kullavik
Har tittat på den mörka komedi-serien "The Kominsky Method" med Michael Douglas och Alan Arkin. Douglas spelar en avdankad Hollywood-skådis som tillsammans med sin dotter försörjer sig på att utbilda skådespelare i sin studio och Alan Arkin är hans cyniske agent. TV-serien spelar mycket på relationskomik och bitvis kring att bli gammal och det finns en härlig dynamik mellan Douglas och Arkin som trots sin ålder (74 resp 84) levererar en vass dialog (Douglas vann Golden Globe för sin huvudroll och Arkin var nominerad för sin biroll). Säsongen är lättsmält fördelar på 8st 30-minuters avsnitt och jag läste precis att den förnyas med en andra säsong (blev klart 17 januari).

4 av 5
 
Top