Nekromanti TV/Film/Webb-serieklubben 2018

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Åja, det är inte februari än, så särskilt försenade är vi inte, men nu är det dags!

Här är vi lika opretentiösa som i serietidningklubbs-, filmklubbs-, bokklubbs-, speltimmen- och brädspelsklubbs-trådarna. Se en serie, skriv sedan om den här.

Vi är inte så petiga med formatet eller begreppet "serie". Är det fler än ett avsnitt (oavsett format) kan vi kalla det en serie.
Det finns TV-serier, film-serier, Youtube-kanaler, dokumentär-serier,...
Däremot syftar serie i den här tråden på rörlig media, alltså mer som en TV-serie än som en serietidning.
Vill ni recensera en serietidning/magasin/album finns Serie/Manga-klubben.

Man behöver givetvis inte se en hel serie innan man skriver om den.
T.ex. har TV-serien "Våra bästa år" har mer än 10000 avsnitt och det skulle vara horribelt att tvinga någon att se vartenda avsnitt innan de fick skriva om den.
- Men det är en god vana att tala om hur mycket man sett av en serie när man skriver om den.

Ni får skriva precis hur lite/mycket ni vill.
Vill ni bara skriva en rad där det står "Den här serien var bra/dålig" är det helt OK.
Vill ni skriva en hel uppsats där ni genomanalyserar serien är det också helt OK.
- Men det uppskattas om ni länkar till någon bild/video så man får en känsla för serien.

Förra årets tråd finner ni här.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Det roligaste med de senaste tio åren av serier är att kanaler såsom Netflix och HBO har pressat alla andra till att sluta göra skitserier. Du måste lägga budgeten för en bra film på en serie nuförtiden, annars finns det 100 andra serier som har bra stories, skådespelare och effekter att titta på istället. Så är iallafall min teori, men den stämmer inte alltid!

Världen, möt den nya TV-serien Knightfall. Trots att den visas på HBO Nordic så är den producerad till History channel.



History channel låg bakom bland annat Vikings, som i min erfarenhet hade dåligt till mediokert skådespel, ointressanta karaktärer och en historisk förståelse ungefär på samma nivå som en Kalle Anka tidning.

Så ni kan inte ana hur förvånad jag var när jag såg ett par avsnitt av Knightfall, och möttes av dåligt till mediokert skådespel, ointressanta karaktärer och en historisk förståelse ungefär på samma nivå som en Kalle Anka tidning!


Summering av plot utan spoilers som inte fås efter 20 minuter av första avsnittet: Tempelriddarna åker på däng i det heliga landet, förlorar sin sista utpost och flyr till (bland annat) Frankrike, där de har sitt högkvarter i Paris. De är sura och bittra för att ingen lägger pengar på att åka tillbaka och slåss i det heliga landet, och för att de blivit av med den heliga graalen.

Storyn följer ett par karaktärer (majoriten av dem osympatiska snubbar som beter sig som sociopater, ofta helt utan någon form av karaktär att ta på). Förmodligen kommer fler karaktärer att introduceras allt eftersom, men jag har tappat lusten och intresset för att se det här flamset.

Efter två avsnitt ger jag upp, och serien för 2/5. Egentligen förtjänar den bara 1 av 5, men jag ger den 2 av 5 för att jag älskade den plötsliga twisten som vi fick i absolut sista scenen av avsnitt 1. Den fick mig att se ett avsnitt till, men tyvärr är alla platta, endimensionella karaktärer alldeles för tråkigt skådespelade för att jag ska bry mig.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Ibland så sitter man bara på facebook och letar efter någon att tjivas med. Ofta är Arfert ett bra val, men den här gången blev det ingen tjiv alls, för han hade postat om en TV-serie han hade sett nyligen. Den heter Godless och är producerad av Netflix.

Och den förstod alla de där sakerna som Knightfall inte förstod, det är en bra idé att ha bra till asbra skådespel, intressanta karaktärer och en historisk förståelse värdigt den nya Western grundboken!



Summering av plot utan spoilers som inte fås efter 20 minuter av första avsnittet: En liten by/stad, vid namn La Belle, bestående nästan uteslutande av kvinnor (varför är det så? Se serien för att få veta!) hamnar i problem när en mystisk främling en kväll dyker upp, skottskadad, och ber som skydd och hjälp. Vi får också veta att en ärkeskurk av rang, Frank Griffin, håller på att plöja genom det närliggande området och bränner byar till grunden medan han och hans gäng slaktar bybor till höger och vänster.

OCH SEN BARA BAM! Ett av de bästa introsna till en serie! (Spoilerfritt)


Serien är... ovanligt långsam, och några av avsnitten är riktigt långa, men det passar den typ av storytelling som serien försöker göra (och som den gör otroligt bra). Dock vill jag gärna veta hur många gånger det stod i deras manuskript något som löd ungefär såhär: "Roy rides a horse while Alice looks at him in awe".

Men skit i Roy och Alice. De två bästa karaktären i serien är de två syskonen Mary Agnes och Bill, som bor i staden La Belle. De har personliga stories som är grymt coola att följa, och de båda två utforskar och dekonstruerar många klassiska western sagor på ett riktigt, riktigt bra sätt.

Min enda beef med serien ligger möjligtvis i de sista avsnitten, där somliga karaktärer som har byggts upp under en väldigt lång tid dör ganska så hipp som happ. Don't get me wrong, karaktärer för gärna dö, de kan till och med dö meningslöst inom ramarna för storyn... Men de kändes som om deras potential var bortslösad.

Det pajar dock inte slutbetyget, det blir 5 av 5 (en svag femma, är det ens lönt att säga det?).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jättetack Mundo.
Jag har sett så många serier, men har inte tid att skriva recensioner.
Förhoppningsvis får jag tid att skriva om en månad eller två.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Jag har sett första säsongen av en TV-serie ni kanske inte hört talas om, den nordirländska Netflix TV-serien The Fall!



Det är en kriminalserie, irländsk/brittisk, som följer en seriemördare (spelad av Jamie Dornan, vilket är otroligt lustigt då han senare spelar den ungefär lika misogyne Christian Grey från 50 shades of grey) och en specialpolis inkallad från Scotland yard för att hjälpa den överarbetade lokalpolisen.

Det är en kort men otroligt bra serie, inte bara som en polisserie, utan även som drama-serie. I din typiska amerikanska polisserie så kommer seriemördaren vara lite som munken i Da Vinci koden, Han kommer vara albino, slå sig själv och förmodligen gå runt och muttra på latin eller något annat dött språk, i hopp om att understryka för publiken hur extremt annorlunda och absolut inte som ni den här personen är. Den här serien gör tvärtom, seriemördarens liv utanför hans mördande utforskas till stor grad, och hans beteendemönster är obehagligt mänskligt.

Ett annat sätt den är annorlunda är att serien ger väldigt mycket större fokus till faktiskt polisarbete, allt från att undersöka brottsplatsen, till obduktioner och liknande. Det sker mycket mer i dessa scener än bara exposition och one-liners, och alla karaktärer känns som om de behandlas respektfullt nog.

Den bästa karaktären är dock specialpolisen spelad av Gillian Anderson. Att säga att hon är färgstärk är en underdrift. Hon har lätt lyckats knata sig högt upp på min lista över bäst skrivna karaktärer på mycket länge.

Och just det, nämde jag att den ligger på 100%/92% på Rotten tomatoes?

En varning dock är att den kan bli otroligt intensiv att titta på, och känner du obehag inför sexuellt våld på TV (ej grafiskt) så kommer du förmodligen ha svårt för att se på den här serien.

Efter säsong 1 ger jag denna serie 5 av 5 och jag ser mycket fram emot att se säsong 2.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Miss Kobayashi's Dragon Maid
Kobayashi-san Chi no Maid Dragon

Japansk Seinen (vuxen) anime, Eng. SUB/DUB
Genres: Fantasy, Komedi, Slice of Life
En säsong från 2017, 13 st 25-minuters avsnitt


Uj! Det var så längesedan jag skrev serierecensioner att jag var tvungen att gå tillbaka till den gamla tråden för att se hur man gjorde igen. :)

Handling
Miss Kobayashi (vad jag vet får vi aldrig reda på hennes förnamn) vaknar en morgon med minnen från en konstig dröm och en hemsk baksmälla. Hon går upp, klär på sig, öppnar ytterdörren för att gå till jobbet...
...och utanför hennes ytterdörr står draken Tohru som frågar om hon får bli hennes hembiträde.

Början av första avsnittet:

Någonstans här börjar humorn... för ni inser väl att drakar inte har någon som helst aning om mänskligt hushållsarbete? Och det blir värre, för efter ett tag dyker en till drake upp, och sedan ytterligare en, o.s.v.
Den andra draken i serien är drakbarnet Kanna som inte heller har någonstans att bo och som också får flytta in hos Kobayashi.

Blandade klipp med Kanna från andra avsnittet:

Omdöme
Det här är en fruktansvärt rolig anime där vi får se drakar försöka anpassa sig till det mänskliga samhället och den är fullt jämförbar med västerländska humoristiska serier om utomjordingar som försöker anpassa sig till jorden: "Mork & Mindy", "Alf", "Coneheads", "Tredje klotet från solen",...

Samtidigt är det här en väldigt varm serie om en liten familj (miss Kobayashi, Tohru, Kanna) där alla tycker om varandra på ett genuint sätt.

Även om det finns ett och annat sexuellt skämt så är de inte så vanliga, utan det här är mer en moe (gullig) anime.

Kuriosa
Drakbarnet Kanna blev snabbt seriens favorit och kallas "Dragon Loli" på internet, men tro inte att "Loli" betyder något perverst (som det brukar betyda).
Faktum är att ett av fjoljårets memes var "Ravioli, Ravioli, don't lewd the Dragon Loli", vilket på svenska blir ungefär "utsätt inte drak-barnet för sexuella trakasserier".

Betyg
Det här var den roligaste animen från 2017 och jag ger den betyget 8,5/10.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Interviews with Monster Girls
Demi-chan wa Kataritai

Japansk Seinen (vuxen) anime
Genres: Komedi, Skola, Slice of Life, Övernaturligt
1 säsong från 2017, 12 st 25-minuters avsnitt


Handling
Det här är en värld där det finns "demi-humans", övernaturliga varelser. De finns, men de är extremt ovanliga.
Tetsuo Takahashi är biologilärare på en gymnasieskola och speciellt intresserad av demi-humans, men tyvärr finns det knappt några test-subjekt att studera.
Döm då om hans förvåning då det börjar en ny demi-human lärare och tre nya demi-human studenter på hans skola.

De fyra är:
- Succubin och matteläraren Sakie Sato
- Vampyren Hikari Takanashi
- Dullahanen Kyoko Machi (Irländsk unseelie fairy utan huvud, tänk Sleepy Hollow)
- Snödrottningen Yuki Kusakabe (tänk Elsa från Frost)
Det visar sig snart att hans intresse gör att han blir deras mentor så de kan passa in på skolan.

Här är en scen där den den blonda vampyren och cyanfärgade snödrottningen ser resultaten från det senste provet och upptäcker att deras dullahan-vän nästan är bäst på hela skolan.
Sedan kommer läraren Tetsuo och säger att vampyren måste plugga mer:

Omdöme
Det här är en typisk Slice of Life-anime där vi får följa tre skolflickor och två lärare i deras dagliga liv.
Det är på gränsen till harem då alla tjejerna är lite småförälskade i Tetsuo, men det går aldrig över gränsen och blir en riktig harem-anime då Tetsuo behåller distansen i förhållandet lärare-elev.
Den här animen innehåller inget ecchi, men innehåller en del sexuell innuendo - men det är mest på nivån att skoltjejer retas/skämtar med varandra.

Här är en scen där den blyga rödhåriga dullahanen till slut berättar att hon är förälskad för den okynniga vampyren som försöker "uppmuntra" genom att säga att dullahanen kan göra saker med en pojke som ingen annan tjej kan...

Betyg
En mycket sevärd Slice of Life som jag ger betyget 8/10.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har fastnat för Young Justice.


Batman, Aquaman och The Flash har inte tid med sina sidekicks Robin, Aquaboy och Kid Flash längre, så de klumpas ihop i ett juniorlag till Justice League, tillsammans med Martian Manhunter's systerdotter och en upphittad klon av Superman. De får så småningom sällskap av Green Arrows nuvarande protege Artemis, och Zatarras dotter Zatanna. De blir Young Justice, som tränas upp av de äldre typerna och skickas iväg av Batman på hemliga uppdrag över hela världen. They fight crime!

Jag tycker om det mesta i den här serien. Designen är snygg och ren, animationen är top notch, röstskådespelandet är bra (utom på svenska), och det finns både en övergripande story arc om The Light och Injustice League och personlig utveckling hos karaktärerna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Jag kollar Altered Carbon och är på avsnitt 7. Omdöme såhär långt: avsnitt 1-4 funkar bra, därefter har det gått utför. Återkommer när jag kollat färdigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har sett Altered Carbon s01.

Jäääävligt bra. Jävligt snyggt. Jävligt cyberpunk. Bra representation. Ganska tråkig ur genussynpunkt (mycket kvinnor i frysar, mycket sexualiserat våld specifikt mot kvinnor, mycket sexualisering av kvinnor) men vi fick åtminstone en hel del biffkaka in form av Joel Kinnaman, och serien hängde också på den finfina trenden bland moderna serier att inte bara visa tuttar och muffar utan också en och annan snupp. Inte alls i proportion, men bättre än till exempel Game of Thrones.

Jag har hört att en del fann slutet förvirrande, eller klagar på plothål. Jag har inte hört tillräckligt mycket specifik kritik för att kunna bemöta något, men jag tyckte inte det var speciellt krångligt? Jag tyckte det mesta knöts ihop rätt snyggt och hade inga problem att hänga med i de närmast övertydliga förklaringar av hur saker och ting gått till som gavs.

Hur som, grym serie. Netflix briljerar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag har precis som Krille sett Young Justice s1. Det är bra grejer alltså. Lagom mycket monster of the Week och lagom mycket längre båge. Den osäkra Miss Martian, en arg Superboy och en precis lagom dumrolig Kid Flash själ allt som oftast showen från den ganska trista Aqualad, den lite för kompetente Robin, den totalt stereotypa Artemis och Zatanna som lider av att vara barn i stället för vuxen och ingenting i stället för show-magiker. Men även de svagare korten i YJ levererar, i princip alla avsnitt i S1 var stark trea-stark fyra. Så jag tycker helt klart serien är värd 4 av 5.

Säsongens starkaste avsnitt börjar som ett typiskt uppdrag - de måste se till att den onda Queen Bee inte assimilerar sitt nordafrikanska grannland - men i stället hamnar gruppen i en nationalpark som vaktas av... en kvinna som ser lite för mycket ut som Miss Martian.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
krank;n274180 said:
Jag har sett Altered Carbon s01.

Hur som, grym serie. Netflix briljerar.
Jag har hört en del folk, inte bara här, beklaga sig att det går utför efter avsnitt 3-4. Någon icke-spoilig kommentar på det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Mundo;n274302 said:
Jag har hört en del folk, inte bara här, beklaga sig att det går utför efter avsnitt 3-4. Någon icke-spoilig kommentar på det?

Jag förstår vad som får dem att tycka det, antar jag, men jag hade inte den upplevelsen själv.

Man bör i alla sammanhang där man läser saker jag skriver om media hålla i åtanke att mitt perspektiv sällan handlar om huvudpersonernas val och kval, utan att jag snarare fokuserar på den övergripande storyn, mysteriet, strukturen och vändningarna. Det är möjligt att om allt man bryr sig om är hur olika teman förankras i folks val, så har man en annan upplevelse än mig.

Eller om man har sjukt svårt att hålla koll på plots som blir det minsta komplicerade.

Eller om ens ogillande av slentrianmässigt sexualiserat våld etc kommer sig av att man har en genuin känslomässig motreaktion. Jag är för avtrubbad, så för mig är det ogillandet ganska akademiskt. Jag kan fördöma det sexualiserade våldet, men det är sällan så att det förstör upplevelsen i stunden.

I dunno, jag har inte sett jättemycket detaljer i vad exakt det är folk ogillar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag har sett nästan hela S2 av Young Justice och jag måste säga att jag inte tycker att den är lika klockren som första. En del grejer är bra, tex att säsongen har undertiteln "Invasion" så att vi hela tiden vet att ett huvudtema är att utomjordingar invaderar. En dålig grej är att en massa nya sämre Young Justice hjältar är med tex Lagoon, Impulse, Bumblebee och Beast Boy. Den nya Blue Beetle har den bästa storyn runt sig men är rätt trist han med.
Säsongen tar plats fem år efter S1 och allt som hänt däremellan behandlas snyggt av serien. Jag hade lite hoppats på att få se Dick Grayson-Robin växa till sig som gängets blivande ledare så det är lite tråkigt att han redan är Nightwing och Tim Drake tagit över som Robin och att Zatanna är med ganska lite (hon är dock mer som den showmagiker hon ska vara när hon väl är med).
Överlag håller det dock samma höga klass som S1, men med minuset att massor av folk jag efter 16-17 avsnitt fortfarande inte bryr mig om själ tid och utrymme från folk jag vill se mer av. De tog inte ens med Raven som en av de nya...
Det är fortfarande 4 av 5 och jag hoppas på att den tredje säsongen (som börjar jobbas på typ nu, så den är nog en bit bort) har Dick som Batman och Damien som Robin, efter som de är den bästa dynamiska duon.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,123
Location
Göteborg
Jag har sett The Gamers: Humans & Households. Det är en kort web-serie (3 avsnitt) som i stort sett är en expansion av skämtteckningen om Papers & Paychecks. Alltså: spelarna befinner sig i en fantasy-värld, och deras rollspel utspelar sig i vår värld.

Humorn kommer dels från spelarnas missförstånd av vad spelledaren beskriver, dels från politiska kommentarer. OBS: när de kommenterar den sittande presidenten får ni tänka på att detta är från 2013.

Väldigt proffsigt skådespeleri och god komisk timing. Och eftersom alla avsnitten tillsammans bara blir 25 minuter så slits inte skämtet ut, vilket jag anar kunde hänt om de gjort en långfilm av det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kort uppdatering:

ReLIFE säsong 2



Så fick den fantastiska animen ReLIFE en avslutande andra säsong.
Även om det inte var mycket så är det iallafall ett avslut (jag tillhör dem som hellre ser en dålig anime med ett riktigt slut än en bra anime som slutar mitt i ett avsnitt).

Den här animen är för alla er som passerat 25 och undrar hur det skulle vara att återvända till gymnasiet ett år.

Det är en OVA så produktionsvärdet är inte lika högt som första säsongen som var en riktig TV-serie. T.ex. är alla personer som inte är huvudpersoner tecknade som siluetter och det är bara 4 avsnitt.

Men det är ett riktigt avslut: vi får följa Arata Kaizaki och Chizuru Hishiro till läsårets slut och får även reda på vad som händer dem efteråt.
Även om andra säsongen definitivt inte får 9/10 i betyg som första säsongen så gör den andra säsongens blotta existens att jag höjer första säsongens betyg till 10/10.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag har sett den sista säsongen av Samurai Jack som sändes 2017, 13 år efter säsongen innan. Det har gått 50 år och Jack har tappat hoppet. Han letar inte efter någon portal till forntiden, hans magisk svärd som kan dräpa Haku är borta och det ser på det hela taget mörkt ut. En Haku-dyrkande kult sänder ut Hakus sju döttrar för att mörda Samurajen och Jack - som antar att de är robotar - dödar en av systrarna. Den första människan han någon sin dräpt.
Det är en extremt bra uppföljning på originalsäsongerna - 10 avsnitt med en lång sammanhängande historia som avslutar historien på ett sätt som sista avsnittet i S4 inte gjorde och lämnar wiggle room för mer om Genndy Tartakovsky skulle ha lust (det finns en avsnittsnumrering som visar att det gått 40 avsnitt mellan s4 och s5).
Jag är extremt förtjust i stilen Samurai Jack är ritad i och ser på många sett det tidiga 00-talet som den tiden det gjordes bäst tecknat i usa (nu förtiden såklart utmanat av Steven Universe och Adventure Time) och Genndy Tartakovsky hade sitt finger i alla syltburkar på den tiden så det är inte konstigt att de nya avsnitten är helt oändligt snygga.
5/5.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Youjo Senki / The Saga of Tanya the Evil
(Youjo Senki betyder ungefär "Den militära krönikan om en liten flicka")
Japansk seinen (vuxen) anime (SUB/DUB)
Genrer: annan värld (isekai), magi, militär
1 säsong från 2017, 13 st 25-minuters avsnitt



Isekai / Other World
Innan vi börjar tänkte jag ta upp en ny genre: isekai.
Mer korrekt: den är inte "ny", men det är nytt att man kallar det för genre.
Isekai är anime där huvudpersonen transporteras till en annan värld. Alice i underlandet och Narnia-böckerna är exempel på isekai.
Detta är ett koncept som växt så mycket de senaste åren inom anime/manga att det har blivit en egen genre.
Faktum är att jag redan recenserat massor med isekai, men då hade genren inte fått ett eget namn, här är ett par exempel:
Re:Zero
Mondaiji-tachi / Problem Children
Grimgar
KonoSuba
Overlord


Handling
Det här är en anime om en söt, blond, gullig, moe, 11-årig tjej som hjälper... NEEEJ!!!
Huvudpersonen må vara söt, blond och 11 år gammal - men hon är f*n inte gullig. Det här är liknar mer "Higurashi" / "When They Cry", d.v.s. hon är psykopat/mördare.

Bakgrund
Huvudpersonen är en psykopat som arbetar som mellanchef på ett japanskt företag. Där sparkar han "ineffektiva" människor utan hänsyn till eventuella problem utanför arbetet. Hans åsikt är att man ska komma i tid och jobba under arbetstiden och det finns ingenting utanför arbetet som ursäktar avvikande beteende. En av de personer som han sparkat hämnas genom att knuffa honom framför ett tåg.
Han dör och får träffa "Mysterious Being X" som kallar sig gud, vilket vår huvudperson vägrar acceptera för "gud finns inte". "X" beslutar sig för att tvinga honom att tro på gud, genom att transportera honom till en annan värld...

Handling (igen)
..."Det stora kriget" härjar, men inte riktigt som i vår värld. Kriget tog inte slut 1918, utan fortsätter en bit in på 1920-talet. Och så finns det magi som används i militära syften.
Vår huvudperson har reinkarnerats som en liten flicka på ett barnhem mitt under brinnande krig. Ungefär den värsta barndom man kan få. Men det visar sig att hon har magiska krafter och "tvångsrekryteras" till armén. Där stiger hon snabbt i graderna; vid 11 års ålder har hon blivit major och leder sitt eget förband med magi-tränade soldater. Hon har skaffat sig ett rykte att vara en av de grymmaste befälhavarna i kriget, både av sina egna (den här världens Tyskland) och sina motståndare (den här världens England/Frankrike/Skandinavien/Italien).
Under tiden har hon flera samtal med "X", men vägrar erkänna att det är gud, och "X" utsätter henne för värre och värre prövningar. Hon är fullt medveten om att Tyskland förlorade Första världskriget, men försöker använda sina kunskaper för att ändra historien så att Tyskland ska vinna.
Sammanfattningsvis kan man säga att det är en väldigt förvriden version av den bibliska historien om Job: istället för en god gudsfruktig Job har vi en ond psykopatisk Tanya.

Här ett klipp från en av striderna:

Den här världens motsvarighet till Genèvekonventionerna säger att man måste förvarna fienden innan man anfaller så att civila kan sätta sig i säkerhet. Men ingen tror på en 11-årig tjej så ingen sätter sig i säkerhet.

Tanya håller tal om sin syn på gud:

Omdöme
Det här är en anime med ett nytt och fräsch koncept som jag inte sett förrut (i en tid då all anime känns som kopior på det som kom förra kvartalet). Det är en intressant och spännande anime att titta på.
Jag tycker personligen att det finns alltför få serier med en anti-hjälte i huvudrollen och de som tycker om anti-hjältar kommer att tycka om den här animen.
Det är även en hel del militärt taktik- och strategi-snack och Tanya måste intrigera för att få den tyska generalstaben att göra som hon vill utan att de förstår att det är hennes planer de följer.

Betyg
Som antihjälte-älskare ger jag Tanya the Evil betyget 8/10.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag har börjat kolla på fjärde och sista säsongen av Halt and Catch Fire. Den här gången är det det tidiga internet det handlar om. Gordon och Joe driver en ISP och Joe sitter och sunkar i en källare sur över att hans browser-vision inte blev den stora grejen. Han tycker att det är Camerons fel, mest för att det faktiskt är Camerons fel. Donna har blivit en major player på invesntmentföretaget där hon jobbar sen förra säsongen.
MEN givetvis kan allt inte bara vara som det är- i och med att fler och fler hemsidor dyker upp så behöver folk ledsagas på internet. Donna investerar i en sökmotor-start up medan Gordon och Joe satsar på att bygga upp Gordon och Donnas dotter Haleys länksamligshemsida till något stort. Cameron köper en husvagn (hon gör annat också, men mest är hon och hänger i sin husvagn). Bos har skaffat sig enorma skulder och vill inte berätta det för sin flickvän - som också är Donnas chef!

Det enda som är dåligt är att Camerons datorspel Pilgrim ser ut som att det är hårdvarurenderad 3d innan det gick att göra annat än mjukvarurenderad 3d efter som man inte börjat med grafikkort ännu (kolla det här klippet för att se vad jag menar https://www.youtube.com/watch?v=VkzO2w6EqK4 ). Vilket är ett rejält steg åt sidan efter som all annan alternativ-teknologi de hållit på med i tidigare säsonger vart tekniskt möjlig.
 
Top