Nekromanti tvåhandssvärd...

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Jag läste på en sida man i praktiken inte kan bära ett svärd i skida på ryggen. Helt enkelt för att det är för långt för att dra. Jag undrar om någon anbänder denna regel(?), eller kan bekräfta den. Om alla som har tvåhandssvärd hela tiden måste bära omkring det i handen skulle det nog jämma alla kobolder lite, tror jag iaf.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag läste på en sida man i praktiken inte kan bära ett svärd i skida på ryggen. Helt enkelt för att det är för långt för att dra. Jag undrar om någon anbänder denna regel(?), eller kan bekräfta den. Om alla som har tvåhandssvärd hela tiden måste bära omkring det i handen skulle det nog jämma alla kobolder lite, tror jag iaf."

Detta är inte en regel, det är snarare ett historiskt faktum och tämligen sunt förnuft: tvåhandssvärd bärs inte på ryggen.

Ett tvåhandssvärd är ett krigsvapen. Det brukas inte civilt, utan man har det på ett slagfält. På ett slagfält har man inget behov av att ha det på ryggen, eftersom man då är tvungen att snöra loss det och byta ställning för att dra det (klingan på ett sånt härke är längre än din arm, så det går inte att dra det snabbt). Man vill ha det i handen så att man röja pikformationer och dräpa fiender. Utanför slagfältet har man inget behov av ett tvåhandssvärd, så då gör det sig bäst på väggen, i rustkammaren eller i trosspackningen. Enda skälet till att man vill ha ett tvåhandssvärd på ryggen är av transportskäl, och i fält har man ju en tross vars uppgift är att släpa på stora vapen. Låt trossen göra det de är bra på.

Enligt min ringa åsikt, det är koboldigt att ens släpa på ett tvåhandssvärd om man inte är ute och krigar tillsammans med en armé. I vilket fall som helst så är det otympligt och provocerande, så du bör låta dina spelare få problem med det stora svärdet som är i vägen jämt och med alla stadsvakter som mobbar bråkstakarna som släpar på krigsvapen i fredstid.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag diskuterade ryggsvärdsproblemet med en av mina spelare och han insisterade på att det verkligen fanns svärdskidor som var specialgjorda för att dra tvåhands-skitfeta-svärd från ryggen snabbt.

Jag antar att det inte finns (, har funnits eller kommer finnas) sådana svärdskidor på våran planet...?

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag diskuterade ryggsvärdsproblemet med en av mina spelare och han insisterade på att det verkligen fanns svärdskidor som var specialgjorda för att dra tvåhands-skitfeta-svärd från ryggen snabbt. Jag antar att det inte finns (, har funnits eller kommer finnas) sådana svärdskidor på våran planet...?"

Jag har aldrig sett något.

Om du vill kan du göra ett praktiskt experiment: leta upp ett kvastskaft på ca 140 cm (längre om du vill simulera de riktigt jävelfeta svärden. Tejpa fast en toarulleshållare ca 30 cm från ena änden. Spänn fast ett dammsugarrör på ryggen med lämplig kombination av spännrem/snöre och tejp. Sätt ner den långa änden av ditt kvastskaft... f'låt, tvåhandssvärd i röret. Försök nu på något sätt att dra det där härket snabbt. Fippla med spännremmen på olika sätt för att dra det snabbt. Upptäck att du kommer att misslyckas, eftersom armen är ca fyrtio centimeter kortare än klingan och alltså inte kan dra ut svärdet hela vägen. Du kommer ha ca 40 cm klinga kvar i skidan när armen tar slut.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Ett skämtsamt inlägg på en allvarlig fråga ...
<hr width="50%">

Jag misstänker att tvåhandssvärdsproblemet (och liknande problem) är symptom på en sjukdom vars ursprung är andra fantasyrollspel än EON.

Beskrivning
Sjukdomen går under benämningen Superiare Slactica eller i folkmun Koboldism. Den är luftburen och i vissa kretsar ytterst smittsam. Andra är helt immuna mot sjukdomen och dessa intar ofta en nedlåtande och kaxig attityd mot de stackare som är smittade.

Ursprung
Har man spelat AD&D eller EDD,DoD så är man van att kunna svänga med hela sin arsenal så fort troll och annat otyg visar sina trynen.

Motmedel
För att undvika spridning av dylika sjukdom borde man kanske göra klart för alla spelare (spelledare) när man börjar spela EON för första gången att EON är ett lite annorlunda fantasyrollspel. Annorlunda på så sätt att det är relativt verkligt.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
I Braveheart springer Mel Gibson runt med ett Claymoresvärd på ryggen hela tiden. Jag har för mej att sådana svärd är något mindre än tvåhandssvärd till och med. Till saken hör att man var tvungna att konstruera en special-skida just för att Mel Gibson skulle kunna ha svärdet coolt koboldigt på ryggen. Man la ner rejält med tid på detta men trots att detta skedde under sent 1900-tal och inte i någon fantasyvärld med teknologisk nivå motsvarande medeltiden, så hakade sej svärdet cirka hälften av gångerna det skulle ur skidan :)


/Jon
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Tvåhjuling nu?

Jag har som FÖR mig att jag sett nånting. Kan man inte a en slits i skidans övre del som gör att skidan i realiteten inte är lika lång... uuh.. även om den är det.. typ:
------------------------------
|<======================|=========O
----------------------------------------------

(är det inte vackert? :o)
 

Killer

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
19
Re: Tvåhjuling nu?

Jag har som FÖR mig att jag sett nånting. Kan man inte a en slits i skidans övre del som gör att skidan i realiteten inte är lika lång... uuh.. även om den är det.. typ:
------------------------------
|<======================|=========O
----------------------------------------------


Jag tror inte det går med tanke på hur personen rör på sig, säg att han/hon springer, då finns det en ganska stor chans att vapnet faller ur skidan. Om man spänner fast vapnet med en rem så kan man lik förbannat inte dra det snabbt.

Watch thy words when adressing me, lest they be fed to thee on the end of my boot.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Det är ungefär lika praktiskt som att försöka klämma ner en UZI i fickan?

*funderar på att låta min spelare försöka utföra ditt experiment*
/images/icons/smile.gif
Om han går med på det (jag ids nämligen inte) så lovar jag att skriva här hur det gick /images/icons/wink.gif.

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Men allvarligt. Jag vill se dem som aldrig varit besmittade. Själv är jag just nu oerhört smittad, det beroende av spelet jag spelar. Av någon anledning jagar men erfarenhetspoäng i det. (Rolemaster om du nu undrade) Visst har de flesta någon gång varit drabbad, mer eller mindre? Eller är jag bara helt knäpp? En bidragande orsak i vårt gäng är dessutom den begränsade gruppen, man går i gamla grå fotspår och ingen har någon fantasi längre. De älskar mig dessutom som spelledare i gruppen, men just nu orkar jag inte tänka fram riktig bra intriger, ens när jag improviserar som bäst så lutar spelet åt att bli koboldiskt. Ärligt talat så är jag GRYMT trött på koboldismen, men då flera saker slåss om min uppmärksamhet så hinner jag inte avveckla den, utan det blir av slentrian några monster att slå ner per gång. Tråkigt men sant, önskar jag finge in en pigg tjej med hjärtat på rätta stället i gänget, så kunde vi få ner herrarna på en betydligt "mänskligare" nivå.

Vad det gäller tvåhandssvärden så... Tycker jag det i alla fall borde finnas vettiga attiraljer för att bära dem i, Typ en skida på ryggen. I alla fall under transport till och från ett slagfält. Väl framme så är det ju bara att i lugn och ro spänna loss svärdet från ryggen för att sedan ta den sista sträckan fram till slaget med svärdet i hand. Men låt spelaren tillbringa en fem tio minuter med att plocka fram svärdet ur sin ryggskida........!

Lady Silver Wolf
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Om man skapar en skida som är betydligt kortare än både svärdet och armen, så skulle det fungera. Säg att själva skidan bara är 50 cm och att svärdet hålls på plats av en lädersnodd som sitter uppe vid fästet... då behöver man först knäppa upp lädersnodden, för att sedan dra svärdet utan några större problem. !!!

Ezping Orm
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
>Om man skapar en skida som är betydligt kortare än både svärdet och armen, så skulle det fungera. Säg att

>själva skidan bara är 50 cm och att svärdet hålls på plats av en lädersnodd som sitter uppe vid fästet... då
>behöver man först knäppa upp lädersnodden, för att sedan dra svärdet utan några större problem. !!!

Förutom att man skär av sej axeln när man drar svärdet :)


/Jon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Myter om tvåhandssvärd

"Om man skapar en skida som är betydligt kortare än både svärdet och armen, så skulle det fungera. Säg att själva skidan bara är 50 cm och att svärdet hålls på plats av en lädersnodd som sitter uppe vid fästet... då behöver man först knäppa upp lädersnodden, för att sedan dra svärdet utan några större problem. !!!"

Du får faktiskt massor av problem. Förutom potentiella problem i samband med dragandet av svärdet så försvinner en av orsakerna till att man har svärd i skida: för att skydda svärdet.

Placerar man svärdet så som du säger det kommer eggen att vila mot skidans botten, vilket förstör udden. Det finns heller ingenting som skyddar eggen vid de centimetrar som inte är i skidan från regn&rusk (för att inte tala om grenar, lera och annat äckel som är jävelbra på att förstöra en god klinga). Så det finns faktiskt en orsak till att man ofta parkerade svärden i trossen, inlindade i duk eller läder, och först när det snart var dags att använda dem plockade man fram dem och bar svärdet över axeln utan skida till dess att det var dags att röja.

Betänk återigen att tvåhandssvärden var krigsvapen, inget man bar till vardags, så att svärdet är i trosspackningen är inget problem. Att ha ett tvåhandssvärd till vardags är lite som att ha ett granatgevär för personligt försvar...

Om inte sunt förnuft rår på den alltjämt existerande fantasyklichén med bautasvärd på ryggen så kan man ju kallt konstatera att det inte finns några historiska bevis för att tvåhandssvärd någonsin bars på ryggen, men att det däremot finns gott om saker som pekar på att man helt enkelt lade svärdet över axeln mellan det att de finns i trosspackningen och det att det svingas mot hemska pikenerare. Jag är djupt övertygad om att om det hade funnits någon fördel med att ha ett tvåhandssvärd på ryggen så hade det förekommit betydligt mycket mer historiska indicier på att det faktiskt bars på ryggen.

Så varför bars det inte på ryggen? Kan det faktiskt vara så att det är opraktiskt?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Myter om tvåhandssvärd

Du har verkligen en viss sanning där!

"Hej trossen, har ni plats för det här?" Placerar tvåhandssvärdet snyggt inpacketerat i trossens vagn. *Jaha, då syns vi om en tre dagar då" Lullar tillbaka till sin plats i ledet.

Onekligen oerhört praktiskt. Att bära fanskapet på ryggen verkar ju inte helt roligt med tanke på att det väger en del och man vill faktiskt ha så lite som möjligt som tynger en under en marsh. Det tror jag alla som gjort lumpen, varit på långvandring eller motsvarande kan hålla med om.

Lady Silver Wolf
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Man kan ha svärdet i en skida på hästen."

Man kan göra så... men det är inte rätt!

/Sir Foilan /images/icons/cool.gif

"A dark seed of evil is grown"
 
Top