Nekromanti Två vapen

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
I vår grupp har vi ett litet dilemma. Vi kan inte hitta en entydig tolkning av färdigheten "två vapen" i DoD 91. Var och en som har läst beskrivningen av färdigheten har hittat en egen liten lösning och vi kan inte bestämma oss för vilken som ska användas. Bl.a. följande tolkningar finns:

1. Två vapen ska slås varje gång man använder ett av sina två vapen och detta slag ersätter isåfall vapnets färdighetsslag.

2. Två vapen slås före användning av vapen i sköldhanden. Sedan slås vapnets färdighetsslag, och om två vapen lyckats blir det ingen modifikation på CL för "fel hand".

3. Två vapen slås först i stridsrundan och om detta lyckas kan vapen användas likvärdigt i bägge händerna.

m.m.m.m.m.m.

Har någon den genialiska lösningen tillhands? Svara gärna.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Færdigheden to våben er helt umuligt beskrevet.

Derfor har vi valgt at sige, at det våben, man har i skjoldhånden, koster det dobbelte antal ERF/BP at stige i.

For 6 HP kan man købe helteformåenen AMBIDEXTRIØS, som bevirker, at prisen bliver "normal".
Er man AMBIDEXTRIØS fra start, er prisen selvsagt også "normal".

Lindquist
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag vet inte hur mycket stöd detta har i reglerna (d.v.s. det kan vara en ren husregel) men vi brukar köra så att "Två vapen" sätter en övre gräns för fv i de vapen man använder samtidigt. Om jag har bredsvärd 17, dolk 12 och två vapen 14 och slåss med dolken i ena handen och svärdet i den andra får jag alltså slåss som om jag hade Bredsvärd 14 och Dolk 12. Fördelen med detta är att man slipper extra tärningsslag.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Till EDD har jag kört med att man som i ditt första alternativ slår ett slag för färdigheten Två Vapen då RPn använder den vanpenkombination han har FV i. Lyckas skaget så har RP träffat med båda vapnen.

DoD6 gör på lite annat sätt pga att man i DoD6 har ett spec. attack och parervärde kallat SK. Två vapen används på följande sätt att. För det vapen som RP har i sin vapenhand så använder RP sitt SK som vanligt men för att se om RP lyckas med sin attack med det andra vapnet så slår RP ett slag för Två Vapen. Till DoD-91 skulle detta t.ex. innebära att RP för det vapen han har i sin svärdshand får använda det FV:t han har i det vapnet om han har ett separat FV i det. I det vapnet han har i sköldhanden så är det FV:t i Två Vapen som blir det vapnets FV. Skulle det vara så att RP inte har något separat FV i de vapen som ingår i vapenkombinationen eller att deras FV är lägre än FV:t i Två Vapen så är det FV:t i Två Vapen som gäller för båda vapnen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Såhär är det:

Om du lyckas med Två Vapen-slaget får du välja att:
1. Hugga med ena vapnet och parera med det andra.
2. Hugga med bägge vapnen.
3. Parera med bägge vapnen.


PS:
En vanlig missuppfattning (bland de jag spelat med) är att i en SR får man BÅDE hugga och parera, vilket gjort att samma personer missförstått Två Vapen-färdigheten.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Den ENDA rätta lösningen! (Nä, skoja bara)

Hmmm..

Så har ser jag det:
Man använder två vapen-färdigheten istället för dom enskilda vapenfärdigheterna. Du använder ditt FV i två vapen för attackerna. Detta är en okomplicerad metod, och, iallafall enligt mig, den som är mest logisk, eftersom:

1. I reglerna (Iallafall Chronopias) står det att man inte kan ha högre FV i Två vapen än vad man har i färdighet till vapnen.
2. Eftersom man har tränat upp sig för den kombinationen av Två vapen så borde man ha samma FV i bägge.. Man är helt enkelt tränad till att använda vapen 1 och vapen 2 tillsammans..

Alternativ nr 1 med andra ord.



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Den ENDA rätta lösningen! (Nä, skoja bara)

Men det tycker jag är ologiskt då man isåfall automatiskt får två handlingar bara för att man skaffat färdigheten i fråga.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Jag tycker inte det är svårtolkat... om du ha "Två vapen" får du anfalla som vanlige med ditt förstavapen och en extra gång med det andra vapnet (som du då har samma chans att träffa med som du ha i "Två vapen").


Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har någon den genialiska lösningen tillhands?"

I Västmark valde jag en oortodox lösning: man pusslar ihop vapenfärdigheter i form av en kombination av ett eller två vapen som man kan hantera samtidigt (till exempel ett svärd och en sköld). Ju längre från den kombinationen man går (till exempel struntar i skölden, eller använder ett slagsvärd istället för svärd men behåller skölden) desto större negativ modifikation får man. På så sätt får man ett tämligen realistiskt och konsekvent hanterande av två vapen, ett vapen och konstiga kombinationer.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Re: Den ENDA rätta lösningen! (Nä, skoja bara)

ja... men du offrar ju massa ep för att få högt FV i "två vapen"
jag tycker att man kan ha högre FV i två vapen än i de enskilda svärden... men när man slår för attacken så slår man mot det FV som är lägst av "två vapen", "vapen 1", "vapen 2"

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Genialisk lösning?

Jag gör som i punkt 1 (i DoD3-5):
<UL>
Två Vapen gör att man kan använda två vapen i en SR. Antingen till två attacker, en attack ø en parering eller två pareringar (som Eksem skrev).
Man får automatiskt [lägsta vapenfärdigheten/2] i BC. Man kan inte ha högre i Två Vapen än det lägsta FV:t av de två vapenfärdigheterna (el. så har man bara en).
Två Vapen ersätter de två (/en) vapenfärdigheterna och man ska slå för varje handling. Ett slag med Två Vapen gör inte att man (miss)lyckas med båda vapnena.
</UL>
Varför kör jag med detta?
Jo. I EDD så kan man dela upp FV:t till två attacker genom att dela det med 2. Så fungerar även Två Vapen. Man gör ju två attacker fast med två vapen. Tillägget är att man kan förbättras i färdigheten och bli mer van i att använda vapenkombon.

Jag kör med att man får erf i både vapenfärdigheten och Två Vapen när man använder den första gången på en dag.

Punkt 3 har jag stött på (med mod:en att de slog endast en gång) vilken jag finner helt ologisk. Man har använt två vapen rätt länge men helt plötsligt (misslyckas med slaget) så glömmer man bort vad man har lärt sig.

Exempel: Eriks RP har Två Vapen 12 och han har Dolk 12 och Kortsvärd 14. Han utsätts för strid och vinner initiativet. Han måttar ett hugg m. kortsvärdet och misslyckas. Han hugger även med sin parerdolk och får in en träff. Erik sätter ett erf för Dolkar (men inget för Två Vapen).

/[color:green]Han</font color=green> som iaf försökte
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Den ENDA rätta lösningen! (Nä, skoja bara)

Nja, man får ju ändå ganska hög BC eftersom den baserar sig på FV't för det vapen man är sämst på, och dessutom får FV i Två Vapen inte heller överstiga FV på det vapen man är sämst på.

Exempel:
Om man har Kortsvärd 12 och Dolk 10 får man BC 5 i Två Vapen, och om man inte blir bättre på Dolk kan man inte heller få mer än 10 i Två Vapen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Genialisk lösning?

"Två Vapen ersätter de två (/en) vapenfärdigheterna och man ska slå för varje handling. Ett slag med Två Vapen gör inte att man (miss)lyckas med båda vapnena."

Det hittar inte jag i min regelbok...


Och ser man till ditt exempel så får du ju isåfall aldrig erf i Två Vapen, och då kan du aldrig bli bättre på den färdigheten.


Det bör tilläggas att jag aldrig läst EDD särskilt och dessutom bara har tillgång till Chronopia-boken.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag förstår inte riktigt problemet..

BC är väl inte FV:t delat med 2 heller? Det är ju 2 om man har 9-12, 3 om man har 13-16.. (Chronopia)

Dessutom, om man nu får en baschans så är det väl inget specifikt problem för min lösning.. Man får väl en baschans i Två vapen i vilken utav dom lösningar som diskuteras man än använder?

Och föresten behöver inte baschansen vara ett problem. Det är bara att konstatera att alla som har Kortsvärd 12 och Dolk 10 AUTOMATISKT har FV 2 i Två vapen. (Inte för att det kommer göra spelaren någon nytta, hehe..)

Och vad har detta med saken att göra?
och dessutom får FV i Två Vapen inte heller överstiga FV på det vapen man är sämst på.





/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Réguas de Krille! (Kunde inte komma på en rubrik)

Det är bääääst!
(Lite av den logiken använde jag när jag förespråkade alternativ 1.)


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jag förstår inte riktigt problemet..

Aha, du har inte läst färdigheten ordentligt.

BC för Två Vapen är FV't för det vapen man är sämst på delat med två. Men jag tror inte det hade med ditt inlägg att göra?

Det ologiska med ditt sätt är att man isåfall får en extra närstridshandling bara för att man skaffat färdigheten i fråga.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jaha..

Är det inte så att man får en extra vapennhandling redan genom att hålla ett vapen i båda händerna? Detta har ju inget med färdigheten två vapen att göra. T.ex. får man ju en extra sköldhandling bara för att man har sköld, och så har man ju annars två grundhandlingar. (Och tekniskt sätt har man alltid en extra handling i och med att man även kan använda "slagsmål" om man har tom vänsterhand. Och om man då har styrka 11 eller mer har man dessutom två handlingar med vänster hand, dvs. totalt 4 stycken då SMI är under 19.)

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jaha..

"Och tekniskt sätt har man alltid en extra handling i och med att man även kan använda "slagsmål" "

Joo, det vore ju helt logiskt. Men då blir man alltså inte bättre på att använda sina vapen om man använder dem samtidigt? Och då kan man ju inte heller bli bättre på Två Vapen? hur gör man med erf-utdelningen?

Men också, jag använder inga tilläggsregler så mina spelare har aldrig någonsin fler än två handlingar.
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Eksem on 2001-06-18 14:00.</EM></FONT></P>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Två vapen-färdigheten gäller för en och endast en vapenkombination, men om man är dubbelhänt eller ambidextriös får man byta händer (dock inte vapen). Om man är ambidextriös slipper man minuset för att man slåss med "fel" hand...

Man slår för Två vapen i början av varje stridsrunda, och om det lyckas får man slåss med båda. Annars är det bara det primära man får slåss med, då man tappar koncentrationen på det sekundära...

Jag har för mig att det är så det funkar i DoD91...

I 6:an är det annorlunda...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dont shoot me. Im just the messager.

Förutom BC:t så är det så det står i reglerna.. (Chronopia)
Och det är inte så ologiskt, för man får inte en ny förmåga hux flux.. Alla har väl det där BC:t i färdighet.

Dvs: Alla som har Dolk 10 och Kortsvärd 14 har 5 i att använda dom två vapnen..

Det beror förstås på hur man tolkar regeln. (Om man får BC utan att köpa en färdighet) Fast jag tolkar regeln om BC som att man får det utan att köpa färdigheten.. Annars vore det ju dumt..

Nu slutar vi innan det här blir ett bråk, va?


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top