Nekromanti Två vapen

"Hur fungerar det när man använder två vapen samtidigt? Det står inget om det i regelboken."

Om du inte har tekniken Två vapen (en teknik i stridskonst, se Eon Deluxe, Eon 2 eller Krigarens Väg för detaljer) är varje användande av ett vapen en handling, oavsett vilken hand du håller det i. Att hålla ett vapen i fel hand innebär en svårighetsökning.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Två vapen regler..

så här funkar det:

om du är ambidextriös så blir det ingen svårighets ökning dvs 2 attacker à 3T6.
om du har två vapen färdigheten så blir det en svårighetsökning dvs 2 attacker à 4T6.
om du inte har nån färdighet alls blir det svårare med den sekundära vapenarmen dvs 1 attack à 4T6 och en attack à 5T6.

Detta stämmer om jag inte minns fel. Har läst alla EON böcker så pass mycket att de flesta är halvtrasiga...men alla kan ju ha fel nån gång..
 
Re: Två vapen regler..

"om du har två vapen färdigheten så blir det en svårighetsökning dvs 2 attacker à 4T6."

Nu är det ju faktiskt fortfarande så att "två vapen" _inte_ är en färdighet utan en teknik ingåendes i en stridskonst.

/Sir Foilan
 
Det innebär att om jag har ett svärd i vardera hand så blir det Ob3T6 för vapenarmen och Ob4T6 för den andra... eller?

Men om jag har ett svärd och en sköld då? Vapnet i "rätt" hand (Ob3T6) och skölden i den andra, är skölden i "rätt" hand då (Ob2T6) eller räknas vapenarmen som "rätt" hand när det gäller sköld (vilket skulle bli i exemplet Ob3T6)?

RC
 
Re: Två vapen regler..

Färdighet/Teknik jaja...jag tror de flesta fattar...men det är bra att du rättar till det som är fel..
 
"Det innebär att om jag har ett svärd i vardera hand så blir det Ob3T6 för vapenarmen och Ob4T6 för den andra... eller?" svar ja om du väljer att bara använda ETT av vapnena, attackerar/försvarar du med båda blir det Ob4T6 respektive Ob5T6.
Sköld räknas alltid som den är i rätt hand....alltså ingen svårighets ökning om du blockerar, exempel:
Blockera med skölden Ob3T6 (spelar ingen roll vilken arm).
Blockera med skölden och sedan göra motanfall med svärdet = ob4T6 för skölden och ob4t6 för svärdet.
 
<I>"Det innebär att om jag har ett svärd i vardera hand så blir det Ob3T6 för vapenarmen och Ob4T6 för den andra... eller?" svar ja om du väljer att bara använda ETT av vapnena, attackerar/försvarar du med båda blir det Ob4T6 respektive Ob5T6.</I>
Jag skulle ha skrivit att exemplet gällde tekniken "Två vapen". Var det rätt då om man gör två handlingar?

<I>Sköld räknas alltid som den är i rätt hand...</I>
Så du menar att skölden är i rätt hand oavsätt om den är i vapen armen eller den andra?

<I>Blockera med skölden Ob3T6</I>
Det står att grunsvårigheten är Ob2T6 för sköld (EON II sid 110, stycke "Närstridsförsvar".)
 
Re: Två vapen är överlägsen...

...när man använder en sköld och ett vapen. För då har man två handlingar och ingen extra svårighetsökning, Ob2T6 för att blokera och Ob3T6 för att göra mot anfall.
Varför har då riddare rustning? De kan ju holla på i evigheter och puckla på varrandra utan att bli skadade. Ja, Utmatningen förståss ;-)

RC
 
Re: Två vapen är överlägsen...

"...när man använder en sköld och ett vapen. För då har man två handlingar och ingen extra svårighetsökning, Ob2T6 för att blokera och Ob3T6 för att göra mot anfall.
Varför har då riddare rustning?"


Utifall att motståndaren gör en tredje handling... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Re: Två vapen är överlägsen...

Där fick du allt till det ;-)
Föresten kan man göra flera blokeringar än vad man har deklarerat. Jag tycker mig minnas att man kan göra flera undvika än vad man har deklarerat vilket ger en nivå svårare varge gång.

RC
 
Re: Två vapen är överlägsen...

"Föresten kan man göra flera blokeringar än vad man har deklarerat."

Man deklarerar inte ett visst antal försvar. Man deklarerar att man försvarar sig, varefter man försvarar sig så många gånger som behövs, med ökande svårighet.

Om jag deklarerar försvar och någon slår på mig tre gånger så försvarar jag mig alltså tre gånger, med svårighet Ob2T6, Ob3T6 och OB4T6 (för sköld). Jag behöver inte veta antalet gånger jag försvarar mig, utan jag säger bara att jag försvarar mig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Fel!

Ambidextriös innebär att det inte blir någon svårighetsökning beroende på vilken hand man använder. Men man får inga extra attacker! 1 attack, Ob3T6, Vilken hand spelar ingen roll.

Det är bara tekniker i stridskonster som kan ge extra attacker!

/Martin

(Fast du kanske syftar på nån grej i händelsetabellen)<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by DjeVul on 2001-02-22 15:48.</EM></FONT></P>
 
Vänta nu!!

Då innebär det alltså att motståndaren gör tre anfall á Ob5T6 medans den som försvarar sig parerar tre gånger med Ob3T6, Ob4T6 och Ob5T6. Då kan det bli långa strider då anfallaren har mycke svårare redan från början.
Stämmer detta?
Men om försvararen deklarerar tre pareringar vad händer då? Blir det som i exemplet åvan eller får försvararen också Ob5T6 på alla slagen?

RC
 
Re: Fel!

Fel igen. Om du läser grundboken en gång till märker du att man faktiskt får en till attack i slutet av rundan. Det står på fysiska egenskaper.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Re: Vänta nu!!

"Då innebär det alltså att motståndaren gör tre anfall á Ob5T6 medans den som försvarar sig parerar tre gånger med Ob3T6, Ob4T6 och Ob5T6. Då kan det bli långa strider då anfallaren har mycke svårare redan från början. Stämmer detta?"

Japp.

"Men om försvararen deklarerar tre pareringar vad händer då?"

Försvararen gör en onödig deklaration. Spelledaren skäller ut honom för att han inte kan något. Försvararen går och skäms i ett hörn.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Har ni alla tänkt på att om man håller ett vapen i "fel" hand ex vänster och motståndaren är högerhänt är han lika kass som du, han får ju ob1t6 mer han med. Om du sedan är riktigt bra och har mindre chans att fummla och han inte är det så är det rätt bra att slåss på det viset.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Back
Top