Nekromanti Två vapen

G

Guest

Guest
I drakar och demoner utg 5 så finns det säkert som bekant en förmåga som heter dubbelsving, och min fråga är: kan man slå med två vapen av samma sort?
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Tjenare....

Nu har jag inte denna utgåva...Jag känner inte till denna förmåga...

och min fråga är: kan man slå med två vapen av samma sort?

Det tycker jag att man ska kunna....

Mvh
NecTech
 
G

Guest

Guest
hmm

kan du förtydliga dig, kan man ha 2 vapen av samma sort?
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: hmm

Färdigheten två vapen är egentligen fler olika färdigheter.
Man kan t.ex. ha Två vapen Högerhand:Kortsvärd, Vänsterhand: dolk. Då kan man slåss med två vapen, om man håller en dolk i vänster hand och ett kortsvärd i höger.
Man kan förstås ha "Två vapen Högerhand:kortsvärd, Vänsterhand: kortsvärd, och sålunda kan man slåss med två likadana vapen.

//Dream.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Eftersom herrn som frågade frågade om något som heter "Dubbelsving" vilket jag antar är en vapenmanöver (från regler om stridsskolor eller något dylikt) och inte färdigheten Två Vapen, är kanske inte svar om färdigheten Två Vapen särskilt relevanta (jo, som ett sätt att få veva med två vapen samma runda, visst, men...). Från vilken modul/whatever kommer "Dubbelsving"?

Nightowl
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Eftersom herrn som frågade frågade om något som heter "Dubbelsving" vilket jag antar är en vapenmanöver (från regler om stridsskolor eller något dylikt) och inte färdigheten Två Vapen, är kanske inte svar om färdigheten Två Vapen särskilt relevanta (jo, som ett sätt att få veva med två vapen samma runda, visst, men...). Från vilken modul/whatever kommer "Dubbelsving"?

Finns ingen färdighet, i DoD ver. 5 som heter "Dubbelsving". Jag antar att frågaren syftar på "Sabranskt Dubbelhugg" som återfinns på sidan 16, i modulen Vapen & Rustningar i Chronopia. Denna färdighet är en s.k. Vapenteknik, och i detta fall används ett vapen, men pga tekniken kan man göra två attacker i samma handling (max 1 gång per SR). Det är alltså med samma vapen.

Riddaren
 
G

Guest

Guest
Re: hmm

Visst kan man det. Jag har en medspelare som använt två mithrildolkar. Får alltså två attacker med dem. För realismens skull tror jag att man inte kan använda vilka vapen som helst i par, men combos typ, två dolkar,ett kort svärd-en dolk, liten yxa-dolk, ´kan var rimligt. Man bör ha viss smidighet och vissa färdigheter oxå.
 
Top