Nekromanti Två vapen vs 2h vapen

FraggelIngo

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
19
Ok, jag är en ny spelledare och behöver lite hjälp.

om ens sty överstiger det dubbla styk på ett vapen kan man ha det i en hand utan minus.

Men vad händer om man har två 2h vapen, och hur fungerar färdigheten 2 vapen?

och varför får man ingen bonus när ens sty stiger över dubbla styk men man använder två händer ändå?

Om någon kan hjälpa mig på detta skulle jag vara oerhört tacksam.
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
mkay, om sty överstiger det dubbla styk och du använder ett 1h vapen gör du +1 på skadan... om sty överstiger det dubbla på 2h vapen vet jag inte om du får nått plus.

2 vapen fungerar så att du får en extra handling utan svårighetsökning.
 

FraggelIngo

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
19
Ok, men om det inte finns någon regel i boken kan väl någon kvalificerad person ge förslag på regel.

tack


"jag kontrollerar dina handlingar, vare sig du vill eller inte!"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Eh... det här är ingen chat, även om vissa trådar kan se ut som om det vore det. Pröva att vänta lite mer än 9 minuter nästa gång innan du gnäller om att du inte får något svar.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
om ens sty överstiger det dubbla styk på ett vapen kan man ha det i en hand utan minus.Jupp. Tänk bara på att det kan se jävligt fult ut att svinga ett stort tvåhandssvärd i en hand i blandMen vad händer om man har två 2h vapenOm du har dubbla STYK kan du svinga två 2H-vapen som om de vore 1H-vapenoch hur fungerar färdigheten 2 vapen?Tekniken, inte färdigheten. Med två vapen kan du använda två stycken vapen samtidigt utan svårighetsökning, dvs. du får en extra handling så länge du använder båda vapnen parallellt, typ hugger med ena vapnet och stöter med andra. Efter den extra handlingen så blir det svårighetsökning som vanligt... (Det där var rusigt dåligt beskrivet....)
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Vi har kört med att om man överskrider dubbla sty värdet så får man +1t6 (ej ob) på skadevärdet, även med 2h

Skäggmisslan
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Dum bonus!

Jag tycker att det verkar dumt att ge bonus i skada bara för att man råkar vara mycket starkare än kravet på ett vapen. Man ska använda ett vapen som är lagom anpassat för ens styrka, kroppsstorlek och vighet. Ett vapen som är för tungt eller för lätt blir inte bra. Ett tungt vapen är otympligt att hantera och ett lätt vapen är slöseri med muskelstyka.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vi har kört med att om man överskrider dubbla sty värdet så får man +1t6 (ej ob) på skadevärdet, även med 2h

<hr></blockquote>


Så, om jag har 6 i STY så kan jag ha ett kortsvärd som gör Ob1T6+2 i stickskada eller en Dolk som ger Ob1T6+1T6 i stickskada?

Nej jag tycker inte att man skall ge folk bonus bara för att de tar ett vapen som är för lätt för dem. Ok, de får använda vapnet om de tycker att det är coolt, men bort med skadebonusen.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Settle down, Beavis!

Öh... du kanske inte läste hela posten. I slutet satt det två tecken som såg ut så här:

=)

Vilket jag tolkar som en smiley och indikerar att uttrycket var ett ironiskt uttryck. Se skillnaderna nedan:

Din elaka jävel!

Din elaka jävel! =)

Pröva med att läsa alla tecken nästa gång, innan du gnäller. =)
 

FraggelIngo

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
19
Re: Dum bonus!

Vad det handlar om är 2h vapen och inte kortsvär och dolkar. Utan en regel som balanserar färdigheten 2 vapen. Någon liten bonus. Jag menar, tack vare fysiska egenskaper fick jag en magiker med 19 i styrka! har du någonsin hört talas om en magiker med två vapen? nej. jag ville bara ha ett vapen (cinneach) men då måste jag ju balansera det med min grupppolare som har två carwelan svärd (ja han är en ovanlig kille, men det är vad rollspel är.. tycker jag i alla fall)

Så som svar till dum bonus: du har tappat tråden. Det handlar inte om 1h vapen utan 2h vapen som skulle gett bättre bonus om man har 2 vapen. så det så.

"han var liten och äcklig, och försökte sälja en "lurvan". Kunde knappt hålla min frukost!"
 

FraggelIngo

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
19
Re: Settle down, Beavis!

du har rätt. det var inte meningen att faktiskt klaga. utan att kolla om "optionen" "skicka alla svar till min e-post", hindrade trådar från att postas.

Där fick han, lr hur =)
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Om det nu stämmer att man får +1 på skadan om man har 2xSTYK (jag har inte reglerna här) så borde det bli så här:

1H-vapen, 2xSTYK: +1 skada.
2H-vapen med 2H-fattning, 2xSTYK: +1 skada.
2H-vapen med 1H-fattning, 2xSTYK: normal skada.
2H-vapen med 1H-fattning, 4xSTYK: +1 skada.

Fast det borde väl snarare vara så att den andra siffran på SI blev ett bättre om man har för hög STY. Vapnet blir ju inte kraftigare för att användaren är bitig, men han kan ju svinga det lättare.

/Henrik
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ok, jag var ute på fel spår men...

Min huvudlinje kvarstår: Varför ska en stark person få ännu mera bonus i skada? Jag kikade på Sabelkattens inlägg där förslaget om att istället ge bonus på SI verkade vettigare. Poängen är ju att vapnet i sig inte blir skarpare eller tyngre bara för att en stor och stark person svingar det. Däremot kan jag hålla med om att en viss bonus borde infinna sig om någon med STY 19 svingar ett vapen med styrkekravet 8.
Ge bonusen +0/+1 på SI om rollpersonens styrka är mer än dubbelt så mycket som styrkekravet. För ett tvåhandsvapen i en hand krävs då fyra gånger styrkekravet för samma bonus.

Exempel: Shrukk Barbaren har STY 20. Om han tar ett ENHANDSVAPEN med Styrkekrav 10 så får han bonusen. Om han tar ett TVÅHANDSVAPEN med Styrkekrav 10 i två händer så får han också bonusen. Men om han ska ha bonus på ett sådant vapen i EN hand så får det max ha Styrkekrav 5.

Låter det vettigt?
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: Dum bonus!

Jag kanske skulle ha formulerat mig annorlunda. vi använder inte bonusen på dolkar och småvapen eftersom ingen i vår grupp använder sådana vapen så jag skulle kanske poängterat att vi använde det på vapen såsom yxor större svärd och även ibland spjut. Men inte på små vapen.

Skäggmisslan
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Dum bonus!

Jag tycker att man kan strunta i bonusen överhuvudtaget.
Faktiskt så är det väl så att för att göra den skadan som står slår man på ett speciellt sätt, och om man har tex. ett Slagsvärd och STY14, och slår med en hand, så slår man ändå på samma sätt.
Och om du klarar dubbla STYK lär din grundskada vara en bit högre så........


Jo förresten, nån som sett att alla tränade riddare i mundana tydligen kan slåss med ett slagsvärd i varje hand?
Stridskonsten ahr ett krav på STY över 14, inkluderar momentet Slagsvärd och tekniken Två Vapen.......
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: Dum bonus!

Jag har en gangande misstanke att den där extra handlingen är till för att man ska kunna effektivt kunna använda skölden.

Men tanken på en bärsärkagående riddare med ett slagsvärd i var hand är cool.

Skäggmisslan
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: Dum bonus!

Jag har en gangande misstanke att den där extra handlingen är till för att man ska kunna effektivt kunna använda skölden.

Men tanken på en bärsärkagående riddare med ett slagsvärd i var hand är cool.

Skäggmisslan
 

FraggelIngo

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
19
Re: Så här ligger det till.

Men hur föreslår du att man skall motverka den overkliga fördelen som man får med två vapen?

Inte tillåta att två 2h vapen används eller?
 
Top