Nekromanti Två vapen - Igen

bech

Veteran
Joined
24 Feb 2001
Messages
12
Nu har jag suttit och läst några tidigare inlägg om Två Vapen-färdigheten, men har fortfarande in kommit fram till hur det skall användas.

En del personer verkar även hänvisa till boken... men jag hittar inte ett dugg, förutom i tabell 2-45 (Fysiska egenskaper) där det nämns i samband med egenskaperna Ambidexteriös (28) och Dubbelhänt (35-36) (detta i andra upplagan av Eon). Men vart står det om två vapen då?

Skulle vilja ha en FULLSTÄNDIG förklaring av en expert och inte nåt filsofiskt inlägg som tidigare inlägg verkar ha fått.


--- bech
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Det är en stridskonst (köp Krigarens Väg).

Utan den stridskonsten så vinner man ingenting på det.
Utan stridskonsten så får man: +Ob1T6 för fel hand OCH +Ob1T6 för den extra handlingen.

Med stridskonsten så får man: INGA plus för fel hand och så att säga en "gratis" handling ....


MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nu har jag suttit och läst några tidigare inlägg om Två Vapen-färdigheten, men har fortfarande in kommit fram till hur det skall användas."

Det finns ingen färdighet som heter Två vapen.

Vad som däremot finns är en teknik (dvs en del av en stridskonst), som gör det möjligt att hantera två vapen. För att få tillgång till tekniken måste man ha stridskonsten som färdighet.

Stridskonster beskrivs i Krigarens Väg, Eon 2, och Eon Deluxe. Har man inte dessa, betrakta två vapen som att man har två olika vapen att anfalla med. Varje anfall räknas då som en handling. Punkt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Happypuppie

Veteran
Joined
20 Feb 2001
Messages
101
Location
Göteborg
Har du inte läst i drakar och demoner???
"Sl har alltid rätt
Om Sl någongång skulle ha fel se ovanstående regel"


Nä.. men vissa "oseriösa" tycker ju, men nu kan ja ju inte va en bamse som är bäst i allt!!
Medans dom seriösa tycker att det är okey, dom tycker som jag...

Lucky up
 

Happypuppie

Veteran
Joined
20 Feb 2001
Messages
101
Location
Göteborg
Har du inte läst i drakar och demoner???
"Sl har alltid rätt"
"Om Sl någongång skulle ha fel se ovanstående regel"


Nä.. men vissa "oseriösa" tycker ju, men nu kan ja ju inte va en bamse som är bäst i allt!!
Medans dom seriösa tycker att det är okey, dom tycker som jag...

Lucky up
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Om dom vägrar ta bort tekniken så kan du ju låta Daak slänga en blixt i huvudet på han/hon så måste han/hon göra en ny karaktär och om dom har samma taknik med nästa karaktär så upprepar du proseduren
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Total redogörelse

Så här fungerar det hela:

En vanlig person kan ha två vapen i sina händer, men det är inte särdeles smart eftersom han får +Ob1T6 när han använder vapnet i fel hand. Skulle han då först anfalla med högerhanden och sedan vänster så skulle slagen bli Ob4T6 resp. Ob5T6.

En dubbelhänt person får inte några +Ob1T6 för att han använder fel hand, dock fortfarande +Ob1T6 för varje extra stridshandling han gör. Så det enda som är bra för en sådan person att använda två vapen samtidigt är att han får ett bättre BRYT-värde (man har ju två vapen att välja mellan att parera med).

En ambidextriös person eller en person med tekniken Två Vapen får slåss med två vapen samtidigt utan svårighetsmodifkation för "fel hand" eftersom bägge händerna är "rätt". Man får dessutom göra en handling med vardera handen innan man börjar få ökad svårighetsgrad.

Observera att tekniken "Två vapen" inte är riktigt lika bra som att vara ambidextriös eftersom "Två vapen" enbart gäller vapen som ingår som moment i stridskonsten.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Happypuppie

Veteran
Joined
20 Feb 2001
Messages
101
Location
Göteborg
Bra idé!!!

Jag dödar alla mina rp, varför har jag inte tänkt på det???
god bless [color:purple]inte</font color=purple>!!! /images/icons/shocked.gif

Lucky up
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Men om man nu är stark?

Visst, om du vill så får du gärna det men tror du verkligen att det finns någon skola som lär ut att hantera tvåhandsvapen i en hand? Och sedan om du vill slåss med ett tvåhandsvapen i en hand så får du lära dig stå ut med det allmäna hånskrattet bakom din rygg. Då krigare brukar ha lite temprament så kommer du få slåss många gånger för att skydda din heder. Efter ett tag börjar du få ett rykte om att vara en bråkstake och så får du inget bra jobb.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Skrattet bakom ryggen

Det med skolan har du kanske rätt i... men hur stor är skilnaden att slåss med ett svärd i en hand och ett ... svärd i en hand? Eller lärs det alltid ut endast för ett specifikt vapen på en skola, kortsvärd men inte stridsvärd? Inga där man lär ut svärdb och sköld i största allmänhet... Om man sen hanterar ett tvåhandsvärd som ett enhandsvärd så är det bara att gratulera.

Och om jag var krigare och det skulle komma en krigare och svingade ett tvåhandsvärd i en hand skulle min reaktion någ vara "Wow, he's the man! Why can't I do that?" Villka skrattade år terminator när han hade två miniguns, kanske de som var dumma någ att inte fly?

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A> <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Nauseam on 2001-03-04 21:20.</EM></FONT></P>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Re: Men om man nu är stark?

Skolor finns, utan tvekan. Nu ha jag inte KV tillgänglig men det finns åtminstone en alv vid namn Dwyrydd Coley som använder två Carwelan och har en vapenakademi. Enligt Svärdsspel i Hadarlon använder även Emrynn Losois stridskonst två Carwelan (kan dock inte kontrollera om det tämmer med KV). Och om jag inte minns fel använder Liljans garde lyfali i kombination med Vicoshira. Om de kan använda ett 2h-svärd med en sköld, varför skulle de inte kunna få för sig att lära sig använda två 2h-svärd?

Varför skulle folk hånskratta? För det första handlar strid om att överleva och ju mer skada man kan åsamka motståndaren desto bättre. För det andra ser jag ingen anledning till att det skulle se löjligt ut alls, snarast imponerande.

Melius frangi quam flecti
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Stillsam protest...

...men dock en innerlig sådan/images/icons/smile.gif
Det finns exempel på stridskonster i Eon som lär ut användandet av två 2h-vapen och varför banna det? Det kräver ju oftast en minst sagt onormal sty att fixa det och om karaktären nu uppfyller detta krav så är det väl bara att gratulera. Det lär ju inte hända så ofta. En alv skulle väl behöva 16 i Sty och vara över 180 cm för att kunna handskas med två Lyfali om jag minns rätt. Och om man för ro skull jämför Carwelan (som har lägre sty-krav) med Katanor så finns det skolor i Japan som lär ut användandet av två Katanor simultant. Jag kommer inte för mitt liv ihåg något exempel nu, men jag har för mig att t.o.m. Musashi nämner det i "En bok om fem ringar".


Melius frangi quam flecti
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
(hehehe)

En annan reaktion vore: "hmm, vilket pucko... han kommer bli trött jättesnabbt och kommer dessutom ha kass precision och snabbhet jämfört med den förståndige krigaren som fattat varför det kallas 2-handssvärd..."
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Men om man nu är stark?

För det första handlar strid om att överleva och ju mer skada man kan åsamka motståndaren desto bättre.

Man skall ju gärna överleva själv också... svårt att parera med ett tvåhandssvärd i en hand...
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Re: Bra idé!!!

Det är det enkla sättet om du blir sur på dina RP´s eller får slut på idé´er om vad som ska hända döda dom och låt dom göra nya karaktärer så kanske dom skärper sig nästa gång (för det är inte så kul att göra nya karaktärer)
 
Top