Nekromanti Två Spelledare

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
En gång för länge sedan mycket långt härifrån så spelade min spelgrupp äventyret Krugal Svylses Förbannelse(ett gammalt äventyr i en Sinkadus med mycket tonvikt på humor). Det som var så speciellt med detta äventyr var att vi var två spelledare, detta funkade mycket bra. När rollpersonerna skulle införskaffa utrustning inför sin resa så kunde man dela upp det så att man som SL tog några spelare vadera, man sparade mycket tid.
Nu blev det tyvärr så att vi bara spelade på detta sätt en gång, det rann ut i sanden av någon anledning.
Nu har jag funderat länge på att man skulle köra igång en hel kampanj där man är två SL, är det någon som har gjort detta och har några tips eller koll på vilka problem man kan stöta på? Jag har funderat på att man kanske ska ha en HuvudSL som är lite chef och beslutar hur det ska vara i det stora hela och en SL som är lite mer assistent. Det kanske finns risk att Assistenten tröttnar i och för sig.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Testat [ganska lång]

Under jullovet spelade vi en kampanj där idén var att en av spelledarna skulle vara med och spela, medan den andre var spelledare. Varje SL spelledde varsin del av kampanjen, men det intressanta skedde under ett introdukktionsäventyr, då de båda ledde spelet.

De satt helt enkelt på varsin sida av bordet, och då det bara var fyra spelare med så satt alla bredvid en SL.

De fördelar som fanns med systemet var:
Det blev inga pauser i spelet om SL t.ex. skulle kolla upp något i reglerna eller skriva en hemlig lapp.
De hemliga lapparna kunde skickas utan att någon annan ens märkte att en lapp skickades.
Striderna gick snabbare och smidigare.
Två SLP:s kunde vara aktiva samtidig, tala i munnen på varandra osv.
Det var en ny, spännande situation som vi inte tidagare upplevt, därför var alla mera koncentrerade. Denna effekt försvinner ju dock efter några spelmöten.

Nackdelarna som kan uppstå:
Äventyret måste planeras noggrant, så att båda SL:na hela tiden vet vad som kommer att ske. Därför fungerar det inte om äventyren är ganska fria.
Kommunikationerna mellan spelledarna var lite klumpig, just eftersom de satt på varsin sida av bordet.



Som vi spelade hade ju båda spelledarna lika mycket "makt". Om man instället spelar med en huvudspellerade och en assistent kan det vara att det blir lite tråkigt för assistenten. Det beror på hur de har fördelat uppigfterna.
Jag kan tänka mig att det inte är så roligt att sitta en hel kväll och kolla saker i reglerna. Men samtidigt finns det fördelar, jag kan t.ex. tänka mig att om man är två personer som tänker så kan man komma på dubbelt så elaka bestraffningar då spelarna inte uppför sig :).

Jag satt själv under ett spelmöte och aktiv valde musik, se till att det var en hetsig låt då det var strid, munter musik på värdhus osv. Jag har t.om. brännt en skiva dit jag har valt ut låtar som passar i olika situationer. Problemet var bara det att det var svårt att koncentera sig både på spelet och musiken. Det hela underlättades av att jag använde två cd-spelare, så att det aldrig blev några långa pauser i musiken, och att jag kunde pausa i början av en stridslåt på ena spelaren då jag visste att det snart blir strid. Stämmingen blev nog lite bättre, men spelet gick trögare.

Självklart vill man inte sitta och vara DJ hela kvällen heller, men efter att ha tänkt igenom det hela en stund så har jag kommit fram till att din idé med en assisterande SL nog skulle kunna fungera. Men jag tror att det är viktigt att man ser till att det inte är samma person som alltid är assisterande SL, för då kan det vara att det blir tråkigt för denne.

Och om man inte vågar försöka så vet man inte vad man har missat, jag tror faktist att jag skall prova på det om någon är frivillig till att vara assisterande SL då vi (förhoppningsvis) spelar ikväll, så det kan va att jag har en utförlig rapport med för- och nackdelar att komma med imorgon. Den som väntar får se.
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Dualistiskt spelledande

Jag och min gode vän Viktor spelledde ett scenario tillsammans på CalCon i år. En av oss tog hand om beskrivningarna av omgivningar, händelser och liknande medan den anra hoppade mellan att gestalta viktiga SLP:s, byta musik och viska saker till spelarna.

I en del av scenariot så var det en extra stor fördel att vara två istället för en. Rollpersonerna sitter i en stuga och är lite nervösa medan spelledarna smyger runt spelarna och viskar saker till dem hela tiden. Bara det att vi var två som hela tiden gick runt runt omkring dem gav en ökad stressfaktor.

**REKLAMAVBROTT**
Ladda gärna hem scenariot i fråga, 'Döden är bara början...' från SVEROKs scenariobank och spela det med era vänner.
**SLUT PÅ REKLAMAVBROTT**

Det var under hela scenariot en stor fördel att vara två spelledare och jag tror inte det gav några betydande nackdelar i jämförelse med att vara en. Självklart finns det ju spel där två spelledare är en för mycket (det finns säkert även de där det är två för många). Jag rekomenderar alla att försöka sig på det om de tror att det passar situationen, man kan inte mer än misslyckas.

/Suhrim
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Arbetsfördelning

För några månader testade jag och min spelgrupp att vara två spelledare och två spelare. Liksom allt vi tar oss för var det inte särskilt planerat, det gjordes mer eller mindre upp på under en eftermiddag eftersom en av mina spelare inte trodde att hans karaktär skulle passa med de andra och han inte hade inspiration för att skapa en ny.
Alltså fick han bli biträdande spelledare.
Det hela fungerade ganska bra, vi delade upp SLP:erna mellan oss, och turades om med att slänga in småhändelser. Eftersom vi som sagt sällan planerar mycket brukar mina äventyr vara ganska löst uppbyggda och baseras mycket på improvisation, därför gjorde vi så att jag tog hand om äventyrets huvudspår medan biträdande SL tog hand om småhändelser.
Till exempel skulle RP korsa ett stort, blött, äckligt, monsterinfekterat träsk, så jag lät min sekundär-SL förmedla känslan av att "just nu korsar ni ett stort, blött, äckligt, monsterinfekterat träsk" (vilket han för övrigt gjorde så effektivt att de fortfarande blir helt knäppa så fort man säger tr.../images/icons/grin.gif) medan jag lutade mig tillbaka och funderade över kommande händelser.

Varför vi aldrig gjorde det fler gånger vet jag inte riktigt, det skulle kunna bero på att två spelare är lite i knappaste laget...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag har spelat med två spelledare genom en kampanj o har bara bra saker att säga om deras samarbete.
De hade gjort hela äventyret tillsammans, sen var den ene mest regel-SL, den andre beskrivande SL...
(den ene blev också ond SL, enligt oss)
Man kan dela upp gruppen smidigt, bara spelledarna har koll på allt, det går fortare att kolla upp saker, prata med en SL...

De måste vara väldigt synkade.

Sen har jag skrivit ett äventyr tillsammans med en kompis där tanken var att man har två spelgrupper, med varsin SL, som på varsitt håll arbetar mot samma mål, de träffas inte förrän i slutet, då en SL tar över, den andre blir assistent.
Det var ett mycket bra äventyr, men vi har inte kommit till att spela det än, så jag vet inte om det fungerar bra...
 
Top