Nekromanti Två mystiska böcker

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Två mystiska bonusböcker ifrån Äventyrsspel medföljde senaste gången som jag beställde grunkor ifrån Hobbyspel.

"Mörkret faller" av Paul Kearney

EFTER KATASTROFEN
Michael Riven hade lagt hela världen för sina fötter. Efter att ha lämnat militären hade han slagit igenom som fantasyförfattare och bodde nu på Skye tillsammans med sin vackra hustru Jenny. Han var nöjd med livet tills den dag då en klättringsolycka gjorde slut på Jennys liv och nästan på hans eget också.
Hans väg tillbaka är lång. Han vet att han aldrig kommer att kunna skriva en rad till i sitt liv och återvänder därför till Skye för att göra upp med det förflutna. Då dyker en mystisk vandrare upp som känns vagt bekant och övertalar honom att ge sig ut på en sista vandringstur bland bergen. Och utan förvarning befinner sig de i den värld som Riven själv har skapat i sina fantasyböcker, men det är en värld där allt gå fel det senaste året. En värld som hotas av undergången. Mörkret faller över Minginish.

Slumpcitat ifrån sidan 76:

"Utom jag. Jag trodde att jag visste. Jag berättade för min far -Warbutt (Hahahahaha! Ja, jag har barnslig humor)- och följde vägarna norr igen, och Murtach följde med mig"

Personligen tycker jag att detta verkar vara en halvkass bok där författaren uppumpade alterego springer runt och kickar backdel (Warbutts kanske?), men jag kan naturligtvis ha fel.

"Varulvens tid" av Roger L. Disilvestro

Stanley Merriwether var lönnfet med begynnande flint och kände sig misslyckad.

Ursula var prostituerad och hade en märklig hemlighet.

Det hela började med Stanleys försök att spela hjälte. Han ville rädda Ursula från att få stryk av sin hallick. Det gick inte så bra, men Ursula gav en märklig gåva som tack för hjälpen: Stanley blev varulv (Ursula är alltså själv varulv men låter ändå sin hallick spöa upp henne?).
Välkommen till en värld där saker och ting är överraskande och annorlunda.

Slumpcitat ifrån sidan 94:

"Livet består inte bara av nöjen och kycklingar (Neeeejjjjj!! Säg att du ljuger!). Varje guldmedalj har en baksida också. Du måste helt enkelt acceptera det."

Man får lätt intryck av att författaren själv är lönnfet, flintis och känner sig allmänt misslyckad. Han går säkert runt och hoppas på att bli varulv så att han kan hämnas på alla sina belackare och hänga med coola, prostituerade varulvar. Men den verkar i alla fall vara dålig på ett roligt sätt.

All text inom parantes är mina egna små kommentarer. Vet ni något om dessa båda böcker och deras författare? Tror ni att detta är bra sommarläsning?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
P Kearney har skrivit några böcker till i en serie som heter "Monarchies of God", vilken finns på amazon.com. Ganska hyfsade betyg har den fått.

Disilvestro däremot har förutom den boken du håller i endast skrivit naturböcker, vilket kan förklara varulvsbiten kanske.

Det låter inte som något jag skulle läsa på rak arm, inte när det finns Press-Stopp på ditt lokala bibliotek. :gremsmile:


Storuggla, Waugh var en hemsk person
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Jag har läst Mörkret faller, och den var väl hyfsat annorlunda standardfantasy. Dock läste jag den när jag var max 15 år eller något liknande, så mitt omdöme kanske inte är alltför klart. Jag diggade Eddings stenhårt på den tiden, nämligen...


/Dimfrost
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Varulvens tid

Mycket bra och väl värd att läsa i solstolen. Om en man som blir varulv och måste leva med denna defekt som medför både fördelar och nackdelar. Kan inte avslöja vilka då det skulle förta historien. Humoristisk, lättsam och lättläst. Klämmer du säkert på ett par dagar i sommarsolen.

Patrik Ax - som rekommenderar Dog Soldiers efter denna bok. Bara för att hålla blodsmaken uppe en liten extra stund.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Filmen - inget annat...

Tänkte naturligtvis på filmen...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
"Varulvens tid" av Roger L. Disilvestro<pre>

</pre>Stanley Merriwether var lönnfet med begynnande flint och kände sig misslyckad.<pre>

</pre>Ursula var prostituerad och hade en märklig hemlighet.
Men... men... den fick jag ju också när jag beställde från Hobbyspel för några månader sen. Ska vi bilda en klubb?

(för övrigt har jag inte läst den och planerar inte direkt att göra det. Min mamma har dock sagt att hon ska läsa den nån gång om det inte finns några andra böcker till hands)

JPS
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Doing it Nostradamusstyle

"Men... men... den fick jag ju också när jag beställde från Hobbyspel för några månader sen. Ska vi bilda en klubb?"

Dylika bonusar delas bara ut till en liten skara utvalda. Om man lyckas knäcka bokens kod så får man en stensäker framtidsprofetia som sträcker sig tusen år framåt. :gremwink:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Amazon [OT]

Finns det något som inte fått bra betyg där? De flesta böcker jag tittat på har fått en 5:a, några enstaka en 4:a och en enda en 3:a i genomsnittsbetyg. Förvånansvärt?
 
Top