Nekromanti Två Handat

Tearlach

Warrior
JO jag bara undrar om inte en del av vapnen borde ha fattningen 2X istället för 2H.

zoriánmunken med en styrka på 16 lär sig tekniken två vapen och använder en zoriánstav i vardera hand?
Börjar med kvickt anfall samt gör en dubbelstöt med vardera hand, träffar 5 ggr på en runda med ob3t6 i svårighet.

och dvärgen Claudio med 22 i styrka vill ha en jarg-bila i vardera handen.

Tearlach- som letar efter något hårt att kasta.

DjeVul

Warrior
Tänk på att Eon också är ett mid fantasy. Låt inte spelare spela med att dom springer runt med två storsvärd för det är det ingen som gör och tillåt inte att man springer runt med två stavar. Det är bara otympligt och osäriöst. Två handsvapen var gjorda stora för att dom skulle göra stor skada men för stora för att man ska kunna använda TVÅ stycken.

//Martin

Karlsson

Veteran
Du har rätt. Men jag tycker också att det ska vara "2X". visserligen är det ju bara att säga "nej" när den hoppfulle spelaren kommer, men enligt reglerna ÄR det väl faktiskt möjligt? inte för att jag skulle tillåta det men ändå...

"When God created light,
the first shadow was born"

G

Guest

Guest
Det är inte fel att ha en stav i varje hand, men hur fan hade du tänkt dig att kunna stöta en dubbelstöt när du håller en stav i varje hand. En dubbelstöt sker med varsin ände på staven och det krävs två händer för det. Visst kan du slå två vanliga slag med en stav i varje hand, men aldrig en dubbelstöt, vilken kräver mer kraft än så.
Nästa gång någon försöker med fyra slag på detta sätt, dra av Ob4T6 på skadan.

DEMON!

DjeVul

Warrior
Men se det så här. 2H är jättebra förklaring på att den bärs med två händer. Men man kan tex svinga till med en men blir halva skadan... 2X innebär ju att man måste använda 2 händer annars FUNKAR inte vapnet. Det går ju inte att skjuta en pilbåge med en hand endast med två.

DjeVul

Warrior
Men se det så här. 2H är jättebra förklaring på att den bärs med två händer. Men man kan tex svinga till med en men blir halva skadan... 2X innebär ju att man måste använda 2 händer annars FUNKAR inte vapnet. Det går ju inte att skjuta en pilbåge med en hand endast med två.

//Martin

radrat

Veteran
Varför haka upp sig så på reglerna? Visst, det kanske är en miss som säger (eller rättare sagt inte motsäger) att du kan använda ett tvåhandsvapen i varje hand om du bara är stark nog, men man får ju tänka efter lite. Är man en monsterkobold så kan man väl tillåta det, men om men vill ha det minsta kul i längden så skippar man bara alla ideér av den här typen.

/Niklas Livchitz

Karlsson

Veteran
Varför skulle det bli halva skadan? Säg att den medelmåttlige mäniskan har en styrka på 12 och är 1.80 lång, han använder ett storsvärd, STYK 11, med två händer. Sedan har vi den store Frakk-Truhken som har en styrka på 25 och är 2.50 lång, hur kan vi veta att han inte kan använda ett storsvärd i en hand? Det finns inga som honom i verkligheten så trots att mäniskor inte kan använda ett sådant vapen i en hand så kanske en ovanligt stor tirak kan det. Jag säger inte emot dig när det gäller pilbågen däremot...

"When God created light,

Karlsson

Veteran
Jag har spelat rollspel i närmare 10 år vilket är mindre än dom flesta här men jag är iaf. ingen nybörjare. Ibland händer det att jag vill spela en stor och stark tirak som kan injaga skräck i vanligt folk. Eftersom det inte finns några svärd anpassade för folk med en längd på 2.50 så får jag om jag vill ha ett 1H svärd ta ett 2H svärd och använda i en hand. Är jag kobold? Är du paranoid? jag tror det är samma svar på båda frågorna. Jag inser nu att missen inte ligger i att det inte står 2X, däremot borde det inta gå att använda 1 tvåhandssvärd i varje hand eftersom dom är så långa att man då borde träffa sitt eget svärd. Så nu när jag tar mig tid att tänka efter så kanske det inte är en regelmiss./images/icons/blush.gif Och jag hakar inte upp mig på reglerna, men varje miss vi påpekar kan vara en miss mindre i ett framtida rollspel.

"When God created light,

Oceanliner

Warrior
"JO jag bara undrar om inte en del av vapnen borde ha fattningen 2X istället för 2H"

Tänk vad långt man kan komma med sunt förnuft...

//Jonas - Vissa saker är självklara

Tark Arak

Veteran
Här är en liten möjlighet till lösning. Jag brukar köra så att man får Ob1T6 svårare på alla anfall och pareringar när man slåss med två långa vapen. Tänk äfter säg en existerande tvåvapen stritskonst där man använder två långa vapen.

TF

Arv och miljö.

DjeVul

Warrior
Nämen säg -Ob1t6, då förstår ju principen jag syftar på.

//Martin

DjeVul

Warrior
Precis min mening. Ett exempel är min bror som helt seriöst ville ha 2 carwelan som en alv. Jag syftade på att vi tänkte köra seriöst och att han skulle spela en alv inte en helikopter. Faktan är den att ok en helikopter kan svinga två uppsättningar med vassa blad. Men en alv skulle bara trassla in sig. Det är absolut ingen regelmiss självklart så kan man slåss eller använda ett tvåhandsvärd i en hand men det vore osmidigt att använda två. Men det är ju självklart helt upp till spelledaren och gruppen.

Att det är 2H är regelfakta det är ett tvåhandsvärd men kan användas i en hand. Men det var nog inte så många på medeltiden som såg det som praktiskt att svinga 170 cm stål i en hand.

//Martin