Nekromanti Två frågor

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
1. Eldpilar. Eldpilar beskrivs ofta i fantasy, och dom ar fått mig att fundera:
Hur funkar dom?
Kan man skjuta brinannde pilar i verkligheten?
Hur ser dom ut, är dom pilar med trasor indränkta i olja?
eller har dom små oljeflaskor med t.ex. glödande kol inuti?

2. En ren regelmässig fråga: Jag har en trollkar som fått en trollstav med följande magier: Permanensus, Nexus (12 SPI),Energistråle (3t4). Om nu trollkaren vill använda besvärjelsen i staven, hur gör han? Kan ni återge det steg för steg?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Brandpilar

"Kan man skjuta brinannde pilar i verkligheten?"

Jajjemen!

"Hur ser dom ut, är dom pilar med trasor indränkta i olja?"

Som en helt vanlig pil, men med någon form av brännbart material i ena änden (änden med pilspetsen, om man ska vara petig). Någon form av tyg hårt rullat kring ena änden, indränkt i någon form av olja, tjära eller paraffin, är en rätt vanlig variant. Tutta eld på ena änden, höj bågen, dra och skjut.

Ballistiken på en sådan pil är sämre än en vanlig pil, och på grund av deras framtunghet så har de en väldigt hög och kurvig bana. Det gör det svårt att sikta med dem, men å andra sidan siktar man oftast på hus och andra brännbara större föremål med dem, dessutom huvudsakligen i grupper om bågskyttekompanier. Som synes är brandpilar huvudsakligen något som används vid belägringar.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Svar på den regelmässiga frågan

2. En ren regelmässig fråga: Jag har en trollkar som fått en trollstav med följande magier: Permanensus, Nexus (12 SPI),Energistråle (3t4). Om nu trollkaren vill använda besvärjelsen i staven, hur gör han? Kan ni återge det steg för steg?

Permanens gör att du kan lägga energistråle som om den vore memoriserad, alltså utan avdrag. Nexus gör att du slipper att spendera dina egna magipoäng när du lägger energistråle, och så vitt jag förstått så ersätts de förlorade magipoängen direkt efter användandet.

Det enda som trollkarlen (eller vilken annan person som helst för den delen) egentligen behöver göra är att uppfylla villkoret som aktiverar besvärjelsen. Inte sällan så rör det sig om några magiska ord man ska uttala för att aktivera föremålet.

När du lägger besvärjelsen så har du samma chans att lyckas som om den vore memoriserad.

Kolla på sidan 84 i grundboken (Analys av magiska föremål) för vad som måste vara uppfyllt för att kunna använda det magiska föremålet.
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
1) Ja eldpilar finns... Jag har själv sätt en eld pil. Den såg ut som en vanlig pil fast spetsen var påtänd. Det var faktiskt rätt snyggt.

2) Du säjer till spelledaren: Jag vill skuta på monstret med min stavsom har energi stråle inlaggd!
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Re: Svar på den regelmässiga frågan

Det finns ett nannat sätt....
Kolla i grund boken om permanens och nexus.

(Jag tror att du kan göra egna magiska föremål med nexus.... och att dom blir magiska tills magikern i fråga tar bort besvärjelsen)
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Eldpilarna

nimin finns några olika pilar, skrivna för DoD 4, men det går nog att använda i 6:an också om man vill.

De finns under vapen-katergorion
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: Svar på den regelmässiga frågan

När du lägger besvärjelsen så har du samma chans att lyckas som om den vore memoriserad.

Bara för att blanda in DoD4... där lyckas man [color:red]alltid</font color=red> med en besvärjelse som finns lagrad i ett magiskt föremål. Är inte inläst på reglerna i Dod6 för fem öre men är ändå intresserad av skillnader mellan de båda spelen så tala om för mig hur det ligger till. Menar du med memoriserad att rollpersonen måste kunna den besvärjelse som han försöker lägga från staven? Eller vartifrån kommer det FV han måste slå under för att lyckas?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Svar på den regelmässiga frågan

Jag hade precis skrivit ett långt svar på ditt inlägg för att förklara hur jag trodde att det låg till...men så kollade jag igenom grundboken igen för säkerhets skull, för att förvissa mig om att jag hade rätt. Och då märkte jag att det klart och tydligt stod skrivet att magier i magiska föremål lyckas automatiskt. Så trots att du inte kunde reglerna för fem öre så kunde du dom bättre än mig /images/icons/smile.gif

Nåja, man lär så länge man lever.
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Så då blir det något i stil med...

...det här:
När SL frågar vad jag gör svarar jag att jag utalar de magiska orden som för staven att avfyra energistrålen. Strålen skjuter ut. Ett slag på träfftabellen. Skadan slås. Eventuela avdrag för rustning. Spelrundan fortsätter...
...och staven laddas upp igen till nästa spelrunda.
Har jag förstått allt rätt?
Jag hoppas inte det...
...får väl modifiera reglerna lite...
Slå för om man träffar med stavens SPI och tid för stavens att laddas.
Rätta mig om jag har fel. Tack.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Så då blir det något i stil med...

Ledsen att jag skrev fel i mitt första inlägg, men detta skall nog stämma.

Jepp, du uttalar de magiska orden, och strålen träffar automatiskt eftersom det är ett magiskt föremål. Sedan slås ett slag på träfftabellen för att se vart det träffar, och därefter drar man av för eventuell rustning. Rundan förtsätter...

Eftersom du har permanens på staven så försvinner inte besvärjelsen efter användande. Och eftersom du har nexus så slipper du att använda dina egna SPI-poäng. Stavens SPI-poäng återställs omedelbart efter du har lagt besvärjelsen, så staven får aldrig slut på SPI-poäng.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Brandpilar

"Som en helt vanlig pil, men med någon form av brännbart material i ena änden (änden med pilspetsen, om man ska vara petig)."

tja i detta fallet kan det vara bra att vara petig då man lär få det hett om öronen annars./images/icons/laugh.gif
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Precis

"Jepp, du uttalar de magiska orden, och strålen träffar automatiskt eftersom det är ett magiskt föremål. Sedan slås ett slag på träfftabellen för att se vart det träffar, och därefter drar man av för eventuell rustning. Rundan förtsätter...

Eftersom du har permanens på staven så försvinner inte besvärjelsen efter användande. Och eftersom du har nexus så slipper du att använda dina egna SPI-poäng. Stavens SPI-poäng återställs omedelbart efter du har lagt besvärjelsen, så staven får aldrig slut på SPI-poäng."


Vill inte komma med några moraliserande pekpinnar men jag vill bara säga att det är just därför det är så viktigt att man noge tänker igenom de magiska förmål man låter RP få tag på då de lätt kan förstöra spelbalansen. Jag menar hur kul är det om RP för tag på värsta monsterslaktar staven "Allan" redan under ett äventyr på amatörnivå, YN alltså/images/icons/wink.gif. Förvisso kan man som SL alltid se till så att en sådan stav "försvinner" igen men hur kul är det för spelarna att de alltid får lida för SLs misstag?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Påtänd?

"Den såg ut som en vanlig pil fast spetsen var påtänd."

En påtänd pilspets, undrar hur den flyger? högt antagligen./images/icons/laugh.gif
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Brandpilar och petighet

tja i detta fallet kan det vara bra att vara petig då man lär få det hett om öronen annars.

Om man nu verkligen ska vara petig så blir det i så fall inte hett om öronen, men däremot kommer kinden, ögat och näsan att med stor sannolikhet uppleva en viss höjning av temperaturen /images/icons/wink.gif

/Tobbe
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Att aktivera staven är inte så lätt... först måste magikern identifiera magin i staven, och inse hur den utlöses. Detta görs med besvärjelserna SYN och VARSEBLIVNING på något vis, om jag inte minns fel (memorerade det aldrig, har aldrig haft så mycket magiska föremål i spelet). Utlösningsvillkoret har definierats av den som skapade staven, det kan vara allt från att dansa tango till att slå någon med föremålet. Givetvis kan utlösningsvillkoret upptäckas med "Trial and error" ("här står en inskription, undrar vad som händer om jag läser den... BOOOOM!"). På den nämnda amgiska staven bör utlösningsvillkoret vara något ganska enkelt, eftersom den ska användas i strid. Typiskt kan vara att säga ett visst ord eller utföra någon snabb rörelse.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Regler

Det finns inga regler för det i 6:an, men i 4:an gör det det.

Tyvärr har jag inte Tjuvar & Lönmördare tillgänglig just nu, och jag minns inte alla detaljer, men på Nimins DoD sida (för en länk, se mitt inlägg längre upp i tråden) finns det en tabell för olika pilsorter. Det står också att pilen har vaxtyg på spetsen För DoD6 skulle detta gälla:
½ skada, tredubbla vikten, räckvidden -50%, halverad chans att träffa. Dessa värden är då i förhållande till en vanlig pil med samma båge.

Nu kommer vi till värdena som jag inte riktigt minns. I Tjuvar & Lönmördare finns det två olika eldpilstyper. De med brinnande spets och de med en behällare med något lättantändligt ämne, som exploderar då den träffar.
För de "vanliga" eldpilarna tror jag det är något i stil med att det är 25% chans att pilen brinner då den kommit fram, och därefter ger den eldskada så länge den brinner.
De exploderande pilarna tror jag att har 25% chans att explodera då de träffar något och gör extra skada (minns inte hur mycket men 1T6 verkar logiskt) + eldskadean. 25% chans att brinna men inte explodera, så att de fungerar som en vanlig eldpil. 25% chans att explodera på förhand och 25% chans att slockna under luftfärden.
Dessa värden är dock bara svaga minnen som jag tycker att inte är alltför ologiska. Så skyll inte på mig sedan då det visar sig att jag hade fel :)
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Balansering

Det säkraste sättet att balansera det är ju att göra så att det drar PSY (DoD 4). Jag vet inte hur det fungerar med 6:an, men borde det inte vara samma men att det är en SPI som tar slut istället?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Balansering

"Det säkraste sättet att balansera det är ju att göra så att det drar PSY (DoD 4). Jag vet inte hur det fungerar med 6:an, men borde det inte vara samma men att det är en SPI som tar slut istället?"

Jo, precis är man osäker på en hur mycket föremålet kommer att rubba balansen så låter man först RP få tag i ett som innehåller den tänkta besvärjelsen men inte nexus och eventuellt inte heller permanens. Vilket gör att magin i föremålet kommer att ta slut.

Du har helt i rätt i ditt antagande, det är SPI som man drar av ifrån då man lägger en besvärjelse i DoD6. Så magiska föremål som inte innehåller nexus drar istället SPI ifrån sin använderare precis som i tidiagre versioner fast det då varit PSY som varit "kraftkällan".
 
Top