Nekromanti Två frågor: Rustningar och Sinnen

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag såg konungens återkomst för en stund sedan och kom fram till att rustningen som Aragorn får innan han rider till Svarta Porten är jäkligt snygg. Så jag tänkte att någon av mina framtida karaktärer skulle kunna ha en sådan. Dock så vet jag inte vad jag skall klassa den som, helrustning? Den verkar ju inte vara så klumpig. Eller är det helt enkelt en "filmrustning" bara, som inte går att använda i ett rollspel, för att den är "overklig".

Har också en annan fråga. Jag tänkte mig att ha en karaktär med ruskigt bra lukt, så att man typ kan lukta sig till sinnesstämningar och sånt. Har inget bra exempel på det, men alltså det jag menar är att rpn har såpass bra lukt att han kan lukta sig till om en person han träffar är rädd, även om han inte visar det.

Och så hade jag även tänkt mig en annan ide med sinnen. Att rpn skulle vara blind och kanske även blind. Dock med en extremt bra magiförnimmelse, så att han kan uppfatta allt igenom detta. Vore inte det ballt. Typ som Neo i Matrix, då han ser koderna, fast denne rpn ska se magin istället, och detta ska räcka... eller, tror ni att det kan funka?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Har två kommentarer:

Helrustningar är inte klumpiga...

och

Varför skulle man inte kunna använda rustningar som är overkliga i rollspel? :gremsmile:

-Hjalle, kom att tänka på detta inlägg utav Pendragon...
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Faktiskt vi hade en liknande karaktär i våran grupp en gång som var helt blind men han hade ruskit bra hörsel så jag antar att han kunde måla upp sig en sorts bild av omgivning med hjälp av det.. (Lite fladdermus liknande)...

Annars det där med att ha en stark känsla för det magiska och på ett sådant sätt kunna måla upp en bild är väl inte heller så tokigt.

Däremot det där med lukt skulle då jag tycka vara lite knepigare att lyckas få till. Men det går säkert att göra. Om jag nu inte minns helt fel så har Henea alverna ett riktigt bra (utvecklat) luktsinne så de till och med kan spåra andra djur, människor etc med hjälp av lukten om jag nu inte är helt ute och svammlar... Men man kan säkert knepa ihop det på många andra sätt.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Andesyn e ett bra trick.....

annars finns jhu möjligheten med en övernaturlig förmåga (den kan motsvara en magisk effekt, då kan man jhu slänga in en form av magisk syn).
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Tunga helrustningar

Mmm, jag har också för mig det. Men nu har jag sett på lite av extramaterialet, och det ser ut som om han har en ringbrynja, hauberk (långärmad) som är plåtförstärkt på bröstet. Han kör även utan hjälm och handskar... :p Typ för att det inte passade hans ranger-stil enligt rustningssnubbarna i filmen...
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
(Lite fladdermus liknande)...
Fladdermöss använder ekolod, alltså så "skriker" de och uppfattar exakt hur lång tid det tar för ljudet att studsa och komma tillbaka från den närmaste väggen (eller objektet), eftersom de vet hur snabbt ljudet färdas så avgör de hur långt det är till närmaste objekt.
Detta är en helt "övermänsklig" (människor har inte kapabiliteten att klara av något sådant här ens med träning) förmåga och vi kan därför inte använda detta som en uppfattningsmetod.

Att måla upp en bild av omgivningen genom hörsel är därför bara delvis möjligt, man kan bara uppfatta saker som för ljud ifrån sig, man kan använda vanliga ekon men de går sällan att måla upp en bild utifrån det.
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Re: Tunga helrustningar

Att ha en tung rustning på sig är ungefär som att låta en lika lång person hänga på din rygg. Det krävs oerhörd benstyrka för att ta sig fram. En riddare måste alltså ha lår som stubbar för att kunna slåss i vanlig plåtrustning. Dessutom medför detta en viss svårighet att ta sig upp fårn liggande ställning.

Testa?!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag såg konungens återkomst för en stund sedan och kom fram till att rustningen som Aragorn får innan han rider till Svarta Porten är jäkligt snygg. Så jag tänkte att någon av mina framtida karaktärer skulle kunna ha en sådan. Dock så vet jag inte vad jag skall klassa den som, helrustning? Den verkar ju inte vara så klumpig. Eller är det helt enkelt en "filmrustning" bara, som inte går att använda i ett rollspel, för att den är "overklig"."

Rustningen ifråga

Hela frågan känns lite märklig. Det är en hel järnklänning med lite extraplock, däribland ett harnesk, axelplåtar och armskenor. Tekniskt sett är det väl därför en helrustning utan hjälm, då den erbjuder fullgott skydd för resten av kroppen. Varför den skulle vara klumpig, ens om den vore en plåtrustning av den kraftigare sorten, är för mig outgrundligt - rustningars funktion var att skydda kroppen, och denna funktion skulle negeras om de påverkade sin bärare på det sättet. Slutligen är det fullt möjligt att bära vilka rustningar man vill i rollspel - till skillnad från i filmvärlden är det ingen verklig person som måste krångla in sig i dräkten, och därför kan spelgruppen drömma ihop vilka konstigheter som helst utan att något hindrar dem, om de bara vill.

"Har också en annan fråga. Jag tänkte mig att ha en karaktär med ruskigt bra lukt, så att man typ kan lukta sig till sinnesstämningar och sånt. Har inget bra exempel på det, men alltså det jag menar är att rpn har såpass bra lukt att han kan lukta sig till om en person han träffar är rädd, även om han inte visar det."

Tja, det är ju tämligen tydligt att djur med gott luktsinne åtminstone delvis kan vittra sig till t.ex. rädsla. Så att något liknande skulle kunna presteras av en rollperson med näsa som en blodhund förefaller inte heller osannolikt.

"Och så hade jag även tänkt mig en annan ide med sinnen. Att rpn skulle vara blind och kanske även blind. Dock med en extremt bra magiförnimmelse, så att han kan uppfatta allt igenom detta."

Tja, magiförnimmelse är som färdighet regelmässigt begränsad till magiska vävar (distinktionen kommer av att världen defacto tycks vara uppbyggd av magi). Man skulle dock kunna anse att den "vilande" magi som bygger upp världen är en nivå svårare än ett magiskt fält av första magnituden - således Ob6T6. Räckvidden för detta är då en (1) meter, och gör man den magiska förnimmelsen till en grundegenskap för personen ifråga borde man om jag förstått reglerna kunna sänka svårighetsgraden med ytterligare en Ob-tärning.

Det hela lär bli rätt svårt att orientera sig med, egentligen, och jag tror Andeförnimmelse kan visa sig mer lämpligt i sammanhanget.

"Vore inte det ballt. Typ som Neo i Matrix, då han ser koderna, fast denne rpn ska se magin istället, och detta ska räcka... eller, tror ni att det kan funka?"

Kör hårt.

--Björn, har RP med Andeförnimmelse som attribut
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
NEIN! NEIN!

Snälla människor, ni har alldeles tokfel. Rustningar är konstruerade för att man ska kunna röra sig fritt i dem. Visst kan de väga uppemot 30kg, men det är vikt fördelad på hela kroppen, och därmed mycket lättare att bära än, t ex en ryggsäck med samma vikt. Däremot blir man trött relativt fort och det förekommer även en viss risk för uttorkning och värmeslag om man knallar runt i den för länge i värmen utan att dricka ordentligt.

/Joel - som konstruerade Nicoz rustning med viss inspiration från LoTR-filmerna.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Angående lukt...

...så måste alla läsa På lerfötter av Terry Pratchett! :gremgrin:

-Hjalle, gillar Angua.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: NEIN! NEIN!

Okej, du kanske har rätt, det vet jag inte men jag får tro dig. Dock så är det väl så att rustningen skall vara smidig då den används på rätt sätt, till exempel så skall en tornerrustning vara relativt smidig på hästryggen.

Såg just på ett program på Discovery, det handlade om när engelsmännen steg i land vid Normandi någon gång på 1400 talet. Då kom det en maaaasa franska riddare, flera tusen. Av någon anledning så steg riddarna av sina hästar och rusade emot engelsmännen. Då sa berättaren att det hade regnat rätt mycket de två sista veckorna, så om riddarna skulle falla till marken så skulle de inte komma upp. Tillsammans med att det var mycket trångt så var det svårt att manövrera i rustningarna. Så lite roll spelar :gremlaugh: det nog.

OT: Kom även på att när det gäller hästar och strider i tex Eon, så vi i våran grupp tänker inte på att de flesta hästar inte är stridstränade. Då jag såg extramaterialet till konungens återkomst så snackade de en hel del om att hästarna lätt blev stirriga och typ panik när de skulle spela in stridscener. Och då får man tänka på att man inte slåss på riktigt. LOL! Typ ingen av mina rps hästar har vart stridstränade, förutom någon riddares, inse att hästarna borde få redigt me panik, om deras ryttare typ börjar skrika och blöda... Och det sa de även på dokumentären som jag just såg, när de kom en massa riddare i en relativt trång passage (de var som sagt redigt många...) och engelsmännen sköt me sina långbågar så fick hästarna panik och hoppade på andra riddare typ. Inte så bra..
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: NEIN! NEIN!

”Såg just på ett program på Discovery, det handlade om när engelsmännen steg i land vid Normandi någon gång på 1400 talet. Då kom det en maaaasa franska riddare, flera tusen. Av någon anledning så steg riddarna av sina hästar och rusade emot engelsmännen. Då sa berättaren att det hade regnat rätt mycket de två sista veckorna, så om riddarna skulle falla till marken så skulle de inte komma upp. Tillsammans med att det var mycket trångt så var det svårt att manövrera i rustningarna. Så lite roll spelar det nog.”

Yay, ännu ett program på Discovery där upphovsmännen inte orkat göra nån riktig research! Wohoo! Nå, för att stänga av sarkasmomaten en stund: Om det där var vad berättaren sade så hade han fel – simply put. Att man inte skulle kunna resa sig i en helrustning är bara befängt; det går alldeles utmärkt att röra sig i den (annars skulle man inte använt den i strid), och vikten är knappast ett hinder (om man inte är karl nog att lyfta 30ish kg jämnt fördelad vikt så har man definitivt inget på ett slagfält att göra). Så tja, ett gott råd är att medtaga en näve salt i bagaget nästa gång du kollar på Discoverys historiska program.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: NEIN! NEIN!

Jag har nog sett den där dokumentären, och trots Selthils tidigare prov på sakkunskap, så måste jag nog påstå att den här gången har han fel.

Dokumentären påvisade att det mycket riktigt var svårt att resa sig upp i helrustning under bägge av följande omständigheter:

1) Man ligger nedtryckt i slaskig gyttja. Till skyllnad från tyg, absorberar inte plåt fukten, och det tillsammans med dess styvhet gör att man tenderar att sugas fast i gyttjan. Tuff skit.

2) Halva din egen armé är på väg att sätta sig i säkerhet genom den absolut närmaste vägen, vilken är över din rygg. Samtidigt försöker den andra halvan anfalla längs exakt samma väg, i motsatt riktning. Och det finns inte utrymme för dem att passera varandra. Tuffare skit.

Kort sagt, det sög hårt att vara fransman vid Agincourt. Det sög om möjligt ännu hårdare med plåtrustning.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: NEIN! NEIN!

Okej, du kanske har rätt, det vet jag inte men jag får tro dig.
Gör det till en vana. Jag har alltid rätt. :gremwink:

Dock så är det väl så att rustningen skall vara smidig då den används på rätt sätt, till exempel så skall en tornerrustning vara relativt smidig på hästryggen.
Att använda en tornerrustning på fel sätt är att ha den på sig i riktig strid. Den är till för att tillåta en sak, och en sak allena, Nämligen att sitta i en sadel och peka rakt fram med en lans. Resten är bara optimering för att ge ett så gott skydd som möjligt från en lansstöt framifrån och ett eventuellt fall på rygg.
Hjälmen tenderar att vara fäst på axlarna och kan inte vridas, benskydd är inte sällan ersätta med plåtskydd fästa i sadeln och ibland går inte ens armarna att röra. En tornerrustning är lika olämplig i strid som hockeyskydd och formel 1-bilar.

Såg just på ett program på Discovery, det handlade om när engelsmännen steg i land vid Normandi någon gång på 1400 talet. Då kom det en maaaasa franska riddare, flera tusen. Av någon anledning så steg riddarna av sina hästar och rusade emot engelsmännen. Då sa berättaren att det hade regnat rätt mycket de två sista veckorna, så om riddarna skulle falla till marken så skulle de inte komma upp. Tillsammans med att det var mycket trångt så var det svårt att manövrera i rustningarna. Så lite roll spelar det nog.
Agincourt var tämligen extrema omständigheter (som jag nämnde i svaret till Selethil nedan). Dessutom verkar du ha missat (om vi har sett samma dokumentär) att de höga dödssiffrorna bland franska riddarna berodde på att den engelske kungen lät avrätta de riddare som tagits tillfånga, vilket var en hel drös. Skit händer även riddare ibland.

/Joel
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: NEIN! NEIN!

”Man ligger nedtryckt i slaskig gyttja. Till skyllnad från tyg, absorberar inte plåt fukten, och det tillsammans med dess styvhet gör att man tenderar att sugas fast i gyttjan. Tuff skit.”

Det där får mig att tänka på myten om ”blodskårorna” (du vet, det där om att svärd utan rännor skulle sugas fast inuti människokroppar pga tryck). Nyckelordet här varandes ”myten”… Med tanke på Discoverys track record när det gäller sånt här så ger jag inte ett rött öre för deras historiska dokumentärer (Discovery får förse mig med underhållning via Mythbusters och Alien Planet, but that’s it (I blame the goddamn ninjas, among other things)). Å andra sidan, om du har någon annan källa (med lite högre trovärdighetsgrad) så kan jag utan omsvep erkänna mitt misstag. ^_~

”Halva din egen armé är på väg att sätta sig i säkerhet genom den absolut närmaste vägen, vilken är över din rygg. Samtidigt försöker den andra halvan anfalla längs exakt samma väg, i motsatt riktning. Och det finns inte utrymme för dem att passera varandra. Tuffare skit.”

Very possible, men det har ju absolut ingenting alls med rustningen att göra (ja, såvida inte punkten ovan skulle stämma, men se tidigare nämnda skepsis). Faktum är att om jag nu skall bli nedtrampad så har jag hellre en rejäl rustning (ju rejälare desto bättre; helst en bunker) på mig än bara slitstarka kläder…
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Källor

http://www.aginc.net/battle/
http://www.geocities.com/beckster05/Agincourt/AgBattle.html
http://home.austin.rr.com/wdaniel/agincourt/

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Agincourt

Tre källor i rad nämner tunga rustningar i gyttja som en anledning till riddarnas svårigheter, och den fjärde påpekar mer allmänt att gyttja är ett problem att komma upp ur när folk springer på en. Detta var en mycket snabb undersökning, och även om detta är långt från förstahandskällor hänvisar de till bättre litteratur och inte till Discovery-dokumentärer. Testa att Googla själv...

Men misstror du dessa välkomnar jag en kritisk källgranskning, jag vill gärna veta sanningen, men allt pekar på att Discovery hade rätt denna gång.

/RipperDoc - som gärna hade undersökt saken närmre i nämnda böcker, men bor tyvärr inte på ett bibliotek
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Källor

”Men misstror du dessa välkomnar jag en kritisk källgranskning, jag vill gärna veta sanningen, men allt pekar på att Discovery hade rätt denna gång.”

Tog mig en titt, mest bara för att. Den första sidan menar i förbigående att det vore svårare att resa sig i lera om man vore iförd rustning än om man inte vore det (”Falling off of a horse in the kind of mud that was at Agincourt was no joke, especially in armor.”). Övriga talar antingen inte alls om rustningen som någon avgörande faktor, eller förstör sin trovärdighet genom att gnälla på vikten. Varför är då detta så otrovärdigt? För det första (vilket redan har nämnts) för att ca 30 kg jämnt fördelad vikt inte är så farligt. För det andra för att plåten (oavsett vikt) knappast kan antas vara en avgörande faktor om man redan konstaterat att vuxna män trampar på ens rygg.

Alltså: Om man vill påvisa att det är svårt att resa sig ur lera bara för att man är iförd rustning, då måste man ta fram ett exempel där detta skett utan att den stackars fallne riddaren samtidigt blev nedtrampad. Gör man inte det så dikterar Occam och hans kuttare att det nog var de där vuxna männen på ens rygg som såg till att man dog, inte plåten man hade på sig.
 
Top