Nekromanti Två forum?

Attack-Bosse

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
50
Location
Göteborg
Jag undrar bara i största blygsamhet om man inte kunde ha två forum, ett för gamla Drakar och Demoner versioner, och ett för det nya.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Eller tre?

kunde vara smart att separera chronopia från resten av DoD om man nu vill undvika bråk... i längden tror jag att motsättningen mellan Chronopia och tidigare DoD djupare än den mellan DoD1-5 och DoD6.

Jag tycker dock att det fungerar rätt bra som det är... Visst urartar debatten ibland men huvudsakligen brukar folk bete sig rätt bra.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Är det verkligen nödvändigt? Vad är det värsta som kan hända om alla versioner diskuteras i samma forum? Personligen tycker jag det skulle se löjligt ut.

/Azagthoth
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag undrar det ...

Jag är gammal EDoD spelare. Jag brydde mig inte så mycket om Chronopia (eller vad f*n det nu heter). Men de nya reglerna är ett helgerån på en av våra käraste klenoder.

Efter att ha läst igenom regelboken (som i.o.f.s är väldigt snygg) blev jag rejält förbannad. Det är ju för böfvelen Dungeons and Dragons 3:d översatt till svenska rakt av!

Drakar och Demoner Expert var ett spel med stark egenkänsla och personlighet. Ett spel som utmärkte sig just genom att inte kopiera TSR's standardlösningar.

Angående världen så har vi ju inte sätt så mycket av den men iakttag följande: I designföresatsen står att man vill undvika att Xeroxkopiera Tolkien, man vill hellre gå till Tolkiens källor (nordisk och keltisk mytologi). Bläddra sedan några sidor fram till rasbeskrivningarna. Man har stulit _allt_ direkt från Tolkien. Hobbitar bor i hålor, röker pipa och får vandringslust. Alver kom för länge sedan i svanskepp från det förlovade landet. Männsikorna är obundna av ödets makt. Dvärgarna lever i klansamhällen och smider mithril. Faktum är att jag aldrig (utom möjligen i SRR) har sett så Tolkien klonade beskrivningar. Pinsamt.

Jag ser därför ingen anledning att inte anta att anta att RiotMinds skulle göra något annat än en starkt Tolkieninspirerad fantsyvärld.

Inse faktum: DoD6 är Dungeons and Dragons för unga svenska spelare som inte kan läsa engelska. Affärsidén är nog god men att kalla spelat för Drakar och Demoner gör mig arg.

/Kalil
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jag undrar det ...

Efter att ha läst igenom regelboken (som i.o.f.s är väldigt snygg) blev jag rejält förbannad. Det är ju för böfvelen Dungeons and Dragons 3:d översatt till svenska rakt av!

Riktigt så illa är det nog inte. Levlar och klasser verkar vara rätt lätt att separera från resten av systemet. (även om det då, som någon sade, kanske är ännu lättare att helt enkelt behålla sin gamla regelbox ;)
(jag saknar boxarna f.ö... det små b5-häftena kanske inte är lika flashiga som dagens hårdbundna grunkor men de är mycket lätthanterligare)

Drakar och Demoner Expert var ett spel med stark egenkänsla och personlighet. Ett spel som utmärkte sig just genom att inte kopiera TSR's standardlösningar.

Istället kopierades Chaosiums standardlösningar hejvilt. Det är säkerligen bättre lösningar (imho) men det är fortfarande inte Äventyrsspel/target som hittat på merparten av dem.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Jag undrar det ...

Det är inte bara levlar och klasser. Stridskapacitet, KP som ökar med level, grundegenskapsmodifikationer, klassfärdigheter<->cross class skills. Allt är stulet.

Låt vara att Expert tog en hel del från RuneQuest men den här konceptstölden är så otroligt uppenbar. Bara månader efter att Dungeons and Dragons 3:d röner enorma framgångar så dyker ett gäng finansvalpar upp från ingenstans och pumpar in pengar för att göra en svensk kopia.

Det är egentligen inget fel att branschen tillförs pengar, men när man tar ett av de käraste varumärken vi har och gör en klatschig Dungeons and Dragons kopia på svenska av den så ska man inte räkna med min sympati.

Prova följande: Ta nya DoD i ena handen, ta Dungeons and Dragons 3:d i andra. Bläddra (med näsan) framåt i böckerna. Begrunda likheterna. Säg sedan att man inte (fullständigt medvetet) försöker kopiera framgångsrecptet.

/Kalil
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jag undrar det ...

Nu har jag iofs inte sett någon av böckerna, men de skrevs nog ungefär samtidigt, så ingen av dem kan vara en kopia på varandra.

/Azagthoth
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Jag undrar det ...

Är det så? Det verkar mycket otroligt. Men är det sant så har givetvis RiotMinds min djup kända ursäkt.

/Kalil
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jag undrar det ...

Låt vara att Expert tog en hel del från RuneQuest men den här konceptstölden är så otroligt uppenbar.

Du är medveten om att i princip hela det gamla DoDs spelsystem är variant av Basic Roleplaying? Jag tror t.o.m att det betalades licenspengar för det (någon som vet?)

Prova följande: Ta nya DoD i ena handen, ta Dungeons and Dragons 3:d i andra. Bläddra (med näsan) framåt i böckerna. Begrunda likheterna. Säg sedan att man inte (fullständigt medvetet) försöker kopiera framgångsrecptet.

Nu har jag ingen av dessa böcker, men om man får tro de olika recensionerna har du fel. Det finns en stor mängd saker i D&D3 som (lyckligtvis IMHO) saknar motsvarighet i DoD6.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jag undrar det ...

Förmodligen är det så. Jag menar, D&D 3rd edition har väl inte funnits i handeln mer än två-tre månader? Ganska knappt med tid att hinna slänga ihop ett spel (även om man bara ska översätta rakt av och slänga in nya illustrationer). Nu är det ju inte en översättning, vilket gör att det förmodligen tog ännu längre tid. Dessutom har ju spelet speltestats i (gissar jag) några månader innan lansering, så själva spelet har nog varit färdigt minst lika länge som Dungeons and Dragons har funnits i handeln.

Men det är ju inte omöjligt att en tidigare version av Dungeons and Dragons stått som inspiration för Riotminds Drakar och Demoner.

/Azagthoth
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Rörigt !!

Jag tror att det skulle bli rörigt och en massa liknande dissktioner i de forumena.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Jag undrar det ...

RiotMinds förvärvade licensen till Drakar och Demoner i februari. D&D 3:d kom i handeln i slutet av juli och sålde omgående som smör.

Efter att ha läst bägge regeluppsättningarna tycker jag det är tydligt att RM då beslutade sig för att plocka stora delar av systemet.

Jag tror inte att Drakar och Demoner 6:e är speltestat speciellt mycket. Ser inte så ut.

/Kalil
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Re: Jag undrar det ...

Jag tycker att det är fullständigt skitsamma! Även om Riotminds nu har kopierat D&D3 så tycker jag att dom har gjort det bra! Jag tycker att det är skitkul att spela Drakar och Demoner 6! Men säg, vad är det ni gamla DoD-spelare vill ha? (jag har bara spelat i 8 år, så jag har väl inte riktigt hängt med antar jag)Nåja, mitt tips är att spela det ni tycker om och skit i resten :gremsmile: jag tror inte att er kritik kommer att leda någon stans i alla fall.... däremot tycker jag att det är skitkasst av Riotminds att använda samma äventyrsuppslag som de har gjort i både -91 och Chronopia.... Men en sak som däremot är bra av Riotminds är att de faktiskt kommer hit till detta forumet och svarar på frågor, och ser vad folk tycker om deras produkt... Självklart gör dom det här för att tjäna pengar, det gör väl alla? så... kanske ett ganska dåligt inlägg, men jag sitter och svettas i 39 graders feber :)

<b><i>Erik var här
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Var glad!

Jag tror inte att Drakar och Demoner 6:e är speltestat speciellt mycket. Ser inte så ut.

Du borde vara glad... ett uselt spel innebär ju att det inte lockar in några hemska finniga nybörjare /images/icons/wink.gif
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag är glad!

Tro inget annat :gremsmile: Jag låter inget så trivialt som ett uselt rollspel beklämma min levnadsglädje.

Tyvärr är det dock tvärtom. Dåliga spel tilltalar just de spelare som jag inte vill spela med. Ju fler dåliga spel som infekterar marknaden dessto mer alienerad blir jag från rollspelskulturen. Men lika glad är jag för det, men gladast är nog räven /images/icons/tongue.gif

/Kalil
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Jag undrar det ...

"KP som ökar med level"

Det är inte bara i D&D KP ökar med level, det är så i de flesta levelbaserade rollspel.

Detsamma gäller i stort alla andra argument i samma rad.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Önske-DoD

"Men säg, vad är det ni gamla DoD-spelare vill ha?"

Någon gång ca 1995 gjorde jag ett försök till revival av DoD. Jag tog det bästa av DoD'91 och satte ihop med DoD Expert och körde det i ett hörn av Ereb Altor. Restultatet blev sådär. Det var ingen höjdare, men inte heller uselt.

Nettoresultatet blev i alla fall för min del att jag upptäckte att DoDs regelsystem kändes oerhört föråldrat, och att den största positiva känslan jag hade av DoD var nostalgi. Orden "det var bättre förr" kändes helt plötsligt rätt ihåliga.

Skulle jag få önska mig en DoD precis som jag skulle vilja ha den så skulle den vara lika enkel som DoDv2 eller v3 (pre-Expert), lika flexibel som DoD Expert och lika samlad och konsekvent som... tja, ingen DoD i alla fall. Dessutom skulle den vara lika snyggt producerad som DoD6 och med Ackegårds illustrationer rätt igenom (möjligen kombinerat med en tidig Nisse Gulliksson). Slutligen skulle jag sno Västmarks vapenfärdigheter, handlingar och yrken ("avsaknad av" i det senare fallet - yrken är för mesar som inte vet vad de vill spela /images/icons/wink.gif), Call of Cthulhus "impale"-regler och DoD6s (eller kanske Pendragon 4s) magisystem.

Värld är dock inte så ämlans viktigt, men jag gillar RiotMinds koncept.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag undrar det ...

Tja, kanske inte tid nog att slänga ihop ett helt spel, men Sword & Sorcery Games (som har ihop det med White Wolf) lyckades ju slänga ihop en monsterbok till D&D som till och med kom ut *innan* WOTCs egen monsterbok...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Jag undrar det ...

Är DoD6 plankat från någon upplaga av D&D, måste det vara AD&D 1 eller 2... många av de "typiskt TSR" saker som förekommer i DoD6 togs ur AD&D i uppdateringen till D&D3 (exempelvis att magiker aldrig någonsin kunde använda svärd).
För övrigt är D&D3, i mitt tycke, ett bättre rollspel än DoD någonsin varit, inklusive EDD...
 
Top