NYHET Två D&D tungviktare som lämnat Wizard of the Coast, ska börja jobba för Critical Role.

Det är en försvinnande liten del av Hasbros aktieägare som också är kunder till bolagets produkter.

Det här vill jag mena är ett av de grundläggande problemen i hela den moderna ekonomin kring precis allt kreativt. Och kanske extra mycket i spelutveckling av olika slag, eftersom det inte sällan finns en hård skiljelinje mellan "di kreativa" och "business".
 
Tror inte det går någon nöd på dem, även om de inte är WotC-stora. Än.

Jag har också sett den där uppgiften om inkomster på Twitch, samt en i och för sig obekräftad uppgift om att Mercer tar 15 000 - 25 000 dollar för att medverka i ett event. Därför tror inte jag heller att det går någon nöd på dem.
 
PS: Critical Role kommer köpa D&D från Hasbro en dag.

Inte än på ett bra tag - Baldur's Gate 3 genererade nära en miljard kronor i royalties åt WotC vid senaste årsbetalningen (vilket också är en anledning till varför WotC/Hasbro är så hyperfokuserade på dataspel för D&D). Enligt mina källor behövs runt 15-20 miljarder kronor för att köpa loss D&D.
 
Och med WotC ute ur bilden kan folk bli provocerade av hur mycket pengar Critical Role och Darrington Press tjänar. "Va, är dom inte eldsjälar som gör detta bara för att dom brinner för hobbyn!?"
Paradoxen med att vilja rädda sitt favoritspel från girigbukarna som kör det i botten är att det kräver väldigt mycket pengar. Tänk bara på hur många liv Peter Adkinson förstörde med Magic: The Gathering för att han skulle kunna köpa D&D.
Inte än på ett bra tag - Baldur's Gate 3 genererade nära en miljard kronor i royalties åt WotC vid senaste årsbetalningen (vilket också är en anledning till varför WotC/Hasbro är så hyperfokuserade på dataspel för D&D). Enligt mina källor behövs runt 15-20 miljarder kronor för att köpa loss D&D.
Det som avgör vad som händer med D&D kanske blir om Hasbros ledning kan fortsätta övertyga aktieägarna om att de gör ett bra jobb med att förvalta WotC, eller om ägarna hellre ser det spinnas av som ett eget och mer lönsamt företag istället för att det dras ner av den allt mer föråldrade leksaksförsäljningen.
 
Paradoxen med att vilja rädda sitt favoritspel från girigbukarna som kör det i botten är att det kräver väldigt mycket pengar. Tänk bara på hur många liv Peter Adkinson förstörde med Magic: The Gathering för att han skulle kunna köpa D&D.

Det som avgör vad som händer med D&D kanske blir om Hasbros ledning kan fortsätta övertyga aktieägarna om att de gör ett bra jobb med att förvalta WotC, eller om ägarna hellre ser det spinnas av som ett eget och mer lönsamt företag istället för att det dras ner av den allt mer föråldrade leksaksförsäljningen.

Kanske. Men jag tvivlar då IP:t D&D är så mycket värt. Hasbro har runt 5000 anställda. WotC har ca 1600 (efter två uppsägningsrundor, 1100 fick gå för ett år sedan och 150 till i går). Det största ekonomiska hotet mot Hasbro är USAs tullar. Leksakerna och de enormt framgångsrika evergreen-brädspelen genererar stadigt med intäkter. WotCs försäljning låg upp nära 50% senaste rapporterade kvartalet, där framför allt dataspelen drar in kulorna. Så trots domedagskraxande från besvikna rollspelare så tjänar de löjligt mycket pengar.

Om WotC säljs så är det inte för produkterna, det är för IP (främst D&D och MTG) och licensiering. Och då behövs någon med djupa fickor, typ Disney eller Amazon.
 
Back
Top