Nekromanti Två övernaturliga förmågor

Ziir

Veteran
Jag har lite frågor angående vad ni tycker om övernaturliga förmågor. Samt att jag har en fundering kring den mentala förmågan extra ordinär koncentrationsförmåga.

Jag slog fram en karaktär ikväll, en thalaskisk magiker var tanken. Jag använde de specialgjorda familje-tabellerna och fick resultat "Rollpersonen är inte född inom sin familj" slog sedan att karaktären var stulen som barn för att han visat en onaturlig förmåga. Slog fram "övernaturligt attribut" på övernaturlig tabellen. Fick senare resultatet "Udda experiment" och får då ytterligare en övernaturlig förmåga denna gång "demonhybrid", vilket passar ganska bra egentligen.

Frågan är iaf vad ni anser om så många övernaturliga förmågor som kan bli med thalamur reglerna? Man får ju dessutom möjlighet att välja en övernaturlig om man kommer från släkten Vaganda.

Angående den mentala förmågan extra ordinär koncentrationsförmåga, undrar jag helt enkelt om det gäller ritualer? Ritualer är ju trots allt en mkt tidskrävande uppgift. Den kräver ju dock redan koncentration så...

AnVili

Warrior
Jag har fått typ samma sak. Det var också en thalaskisk magiker som jag gjorde för några veckor sedan.

1. Stulen från sin familj pga Övernaturlig egenskap-Skugglandsblod
2. Slog Övernaturliga egenskaper på huvudtabellen-Elementarvän
3. Ätt Abhixia får välja att lägga ett bkgrundsslag på Övernaturliga egenskaper-magisk förmåga/tecken kommer inte ihåg vad den hette.

Karaktären blev aldrig färdig då det blev en flytt mitt i karaktärskapanet(ja det tar flera dagar för mig att göra en karaktär). Men en dag så ska jag göra klart den.

Inget svar på frågan men ändå. :gremlaugh:

Ziir

Veteran
Coolt, jag har pillat vidare lite idag och den känns helt spelbar men ändå lite svår. Hoppas din blir klar och att du har kul när du spelar med den.

Regmolar

Swashbuckler
Frågan är iaf vad ni anser om så många övernaturliga förmågor som kan bli med thalamur reglerna? Man får ju dessutom möjlighet att välja en övernaturlig om man kommer från släkten Vaganda.
Jag anser att en bra spelare och SL lägger ihop övernaturliga förmågor som passar (Skugglandsblod och demonhybrid fungerar ju t.ex. med i princip alla övernaturliga förmågor man kan slå fram...), och annars har vett nog att ändra på saker om det börjar bli för konstigt.

Sedan är ju en hel del av "förmågorna" saker som "äger en artefakt", det minskar ju risken att saker bli absurda.

Men Thalamur-reglerna för extra bakgrundsslag tycker jag generellt är i bästa fall onödiga.

Angående den mentala förmågan extra ordinär koncentrationsförmåga, undrar jag helt enkelt om det gäller ritualer? Ritualer är ju trots allt en mkt tidskrävande uppgift. Den kräver ju dock redan koncentration så...
En ritual är formaliserad, vilket innebär att den måste utföras exakt så som den är nedskriven - alltså kan tiden inte kortas ned utan att ritualen förändras. Det är precis som att man inte kan framföra en sång eller pjäs på halva tiden utan att den har blivit förändrad (i en ganska vid bemärkelse, möjligen, men det är inte en perfekt liknelse).

Dessutom vore det väldigt obalanserat, vilket är anledningen till att jag personligen inte skulle tillåta det (magiteorin är ju oftast så vag att man kan ta sig väldigt stora friheter).

Ziir

Veteran
En ritual är formaliserad, vilket innebär att den måste utföras exakt så som den är nedskriven - alltså kan tiden inte kortas ned utan att ritualen förändras.
Så var min första tanke också, men så mindes jag att den kan bli lättare om man tar längre tid på sig. Det behöver inte specifuceras då ritualen formaliseras. En extra lång borde ju förändra på samma sätt som att förkorta.

Föddes en ide om att man kan dubbla tidsgången för att göra den lättare och koncentrera sig för att den skall ta normallång tid iaf.

Känns iof som regelabuse men var bara en tanke...

Regmolar

Swashbuckler
Så var min första tanke också, men så mindes jag att den kan bli lättare om man tar längre tid på sig. Det behöver inte specifuceras då ritualen formaliseras.
Du tänker på ceremonier, och där tycker jag att du ska kunna halvera tiden, eftersom de av sin natur är mer begränsade än ritualer (man kan inte formulera egna för att utnyttja regelhål).

"Om handlingarna i en ritual skall utföras extra snabbt eller extra långsamt så måste detta bestämmas redan då ritualen formaliseras" - M&M, sid 42

Ziir

Veteran
Lustigt, då har de ändrat sig.

"Observera att tidsåtgången inte behöver specificeras då itualen formaliseras-det gör bra att öka tidsåtgången vid behov"
-Speledarens guide EonIII sid 116.

Telephalsion

Swordsman
Enda tidsändringen man kan göra i en ritual är att rationalisera bort alstringarna med hjälp av kongelat eller kristaller, inga andra moment kan ändras i en formalisering.

Ziir

Veteran
Som sagt beroende på om man följer reglerna i M&M eller EonIII. Jag kan tycka att öka eller minska tiden på en handling i en ritual borde kunna bestömmas från gång till gång. Tydligen tycker Neogmaes också det eftersom de änrat reglerna. Men det är som vanligt upp till sp.

Btw O i mitt fall är det du /E

Regmolar

Swashbuckler
"Observera att tidsåtgången inte behöver specificeras då itualen formaliseras-det gör bra att öka tidsåtgången vid behov"
-Speledarens guide EonIII sid 116.
Längre upp på sidan står det "Observera att det är nödvändigt att specificera detta då ritualen formaliseras" (sista meningen i näst sista "punkten" i listan).

Troligen är det alltså något slags copy-paste eller är-trött-och-skriver-regeltexter-fel, och då det står på fler platser och är konsekvent med reglerna för besvärjelser är min gissning att det inte går att ändra tiden rakt av.