Tutorials är värst

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Det här lite avstickare, men fick mig att tänka på en kompis som slutade jaga trophys i spel då han upplevde att dessa blev mer och mer av "du knöt skosnöret och kan nu bege dig ut på äventyr - här ta en trophy 'knöt skon och är redo för äventyr'".
Min hobbyteori är att spel varit framgångsrika under flera årtionden på grund av en växande marknad, men att många av de som bestämmer själva tagit cred för framgången. Därför är det många beslut som fattats, och som tillskrivs framgången, som helt enkelt blivit "par for the course" men av helt fel anledningar.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
798
Jämför med en TV-serie. När du börjar titta på Game of Thrones förklaras typ ingenting, för du kommer få en förståelse för vilka Lannister är, vilka Stark är, och vilka de där med de lysande blå ögonen är. Och det kommer kunna ta en säsong, kanske två, innan du är helt bekant med det. (Förutom att alla dina vänner som läst böckerna förstås kommer ge dig oönskade förklaringar, men det är en annan diskussion.)

I spel, idag, hade det pausats och kommit en popup med text som "Den här karaktären tillhör huset Lannister, som är kända för sina stora guldtillgångar och därför har mottot att de alltid betalar sina skulder"; och det hade kommit en sån popup så fort det finns minsta lilla risk att spelaren behöver tänka själv. ;)
Jag stör mig på att bokserier ofta gör just det här, och förklarar karaktärer, politik, magi etc i början av varje bok på ett sätt som känns som att författaren inte litar på att läsaren läser böckerna i ordning.

Final Fantasy 16 sköter den lore-delen ganska snyggt. I alla cut scenes kan du pausa för att se encyklopedin, och det som kommer upp när du pausar är karaktärerna som är på skärmen just nu och det de pratar om.

Annars är tutorials dåligt anpassade för många moderna spelare överhuvudtaget, eftersom de inte behövs första gången du spelar utan när du plockar upp ett spel för första gången på två månader. Det är ju då man måste veta hur man ska bryta sköldar etc, eftersom man är inkastad i ett område med mycket mindre förlåtande fiender än när tutorialen först visades.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
I alla cut scenes kan du pausa för att se encyklopedin, och det som kommer upp när du pausar är karaktärerna som är på skärmen just nu och det de pratar om.
Amazon Prime-style!

Annars är tutorials dåligt anpassade för många moderna spelare överhuvudtaget, eftersom de inte behövs första gången du spelar utan när du plockar upp ett spel för första gången på två månader.
Hör väl till saken att endast runt 25-30% av de som köper och påbörjar single-player spel faktiskt spelar dem till slutet. ;)

Sannolikt är det helt enkelt rätt ovanligt med återvändare. Men håller helt med dig i sak! De är dåligt anpassade, och ofta för att folk gör "som de alltid gjort". Om det är något som aldrig slutar förvåna mig bland spelutvecklare så är det hur konservativa många speldesigners är, trots att de har ett media de kan göra nästan vad som helst med.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
798
Hör väl till saken att endast runt 25-30% av de som köper och påbörjar single-player spel faktiskt spelar dem till slutet. ;)
Jag tror att svårigheten att plocka upp ett spel efter ett avbrott är en av anledningarna till det (det finns massor av andra anledningar: tillgänglighet till andra spel, cult of the new…). Att spelare lärt sig att det är ganska tråkigt de första timmarna efter en månads paus, så de känner en tröskel.

Jag vet inte om ett enskilt spel skulle kunna lösa det, även om man la in pilar som pekar ut vart du ska gå och sänker svårighetsgraden den första spelkvarten efter ett uppehåll så kanske känslan av en tröskel består, men jag skulle gärna se att någon provade.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
I spel, idag, hade det pausats och kommit en popup med text som "Den här karaktären tillhör huset Lannister, som är kända för sina stora guldtillgångar och därför har mottot att de alltid betalar sina skulder"; och det hade kommit en sån popup så fort det finns minsta lilla risk att spelaren behöver tänka själv. ;)
Kan inte motstå, pga. någon som läst böckerna kommer och berättar oönskade saker.

Lannisters motto är 'Hear me roar'. Att de alltid betalar sina skulder är mer inofficiellt.

Jag hittar ut själv 😀

Cog.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Lannisters motto är 'Hear me roar'. Att de alltid betalar sina skulder är mer inofficiellt.
Lannisters valspråk är Hear me roar (motto på engelska). Ett motto är (eller kan vara) mer personligt i svensk heraldik, även om det inte förekommer lika mycket alls som i Storbritannien. SÅDETSÅ.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,110
Jag är förvirrad. Tänk om det bara funnits någon sorts mekanism/metod för att förklara såna här krångliga saker….
 
Top