Tusen och en natt, typ

Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Tja,
Jag funderar på att dra igång en fantasykampanj i en arabinspirerad (som jag kallar det i brist på bättre definition) setting och behöver inspiration.

Således, vilka rollspel, kampanj- och/eller äventyrsmoduler finns det där ute som skulle kunna fungera som inspiration? Finns det några bra böcker som någon kan rekommendera? Kanske någon film eller tv-serie?

MvH,
Stefan
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Howard Andrew Jones har gett ut ett par romaner och en novellsamling som utspelar sig under Abbasidkalifatet då Harun al-Rashids härskade som kalif i Bagdad, och både han och andra historiska personer som Ja'far förekommer även i Tusen och en natt. Kort och gott kan de beskrivas som en blandning mellan sword & sorcery och Sherlock Holmes i tidigmedeltida Mellanöstern. Den första boken heter The Desert of Souls följd av The Bones of the Old Ones och novellsamlingen The Waters of Eternity.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Tja,
Jag funderar på att dra igång en fantasykampanj i en arabinspirerad (som jag kallar det i brist på bättre definition) setting och behöver inspiration.

Således, vilka rollspel, kampanj- och/eller äventyrsmoduler finns det där ute som skulle kunna fungera som inspiration? Finns det några bra böcker som någon kan rekommendera? Kanske någon film eller tv-serie?
Bland kampanjvärldar så finns ju Al-Qadim som är just en Tusen-och-en-natt inspirerad setting för AD&D 2e. Har ingen egen erfarenhet av den, men materialet har rätt bra rykte.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Howard Andrew Jones har gett ut ett par romaner och en novellsamling som utspelar sig under Abbasidkalifatet då Harun al-Rashids härskade som kalif i Bagdad, och både han och andra historiska personer som Ja'far förekommer även i Tusen och en natt. Kort och gott kan de beskrivas som en blandning mellan sword & sorcery och Sherlock Holmes i tidigmedeltida Mellanöstern. Den första boken heter The Desert of Souls följd av The Bones of the Old Ones och novellsamlingen The Waters of Eternity.
Kan gå i god för att Desert of Souls är himla fin sword and sorcery influerad av arabisk historia och myt. Rekommenderas verkligen!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Dark Sun till D&D kanske? Kanske inte Såå arabisk men mycket öken.

Red Moon Rolpelaying har en bra actual-play serie i den settingen som man kan lyssna på.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Coriolis! Ja, det är Sci-fi men det är väldigt bra på att fånga den orientaliska mystiken som ändå känns originellt.

Framförallt Atlas över Tredje Horisonten är värd att titta på! Ett smörgåsbord av spännande grejer i precis rätt storlek om man letar inspiration. Ligger på min personliga topp-10 över bästa rollspelsprodukterna någonsin!
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Det
Howard Andrew Jones har gett ut ett par romaner och en novellsamling som utspelar sig under Abbasidkalifatet då Harun al-Rashids härskade som kalif i Bagdad, och både han och andra historiska personer som Ja'far förekommer även i Tusen och en natt. Kort och gott kan de beskrivas som en blandning mellan sword & sorcery och Sherlock Holmes i tidigmedeltida Mellanöstern. Den första boken heter The Desert of Souls följd av The Bones of the Old Ones och novellsamlingen The Waters of Eternity.
Perfekt! Tack för tipset, detta ska jag definitivt titta närmare på.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag vill ju göra reklam för Kopparhavets Hjältar vars värld är otroligt genomarbetad med många inslag av det som efterfrågas, även om det kanske inte är strikt Tusen och en natt.
Yes! Syndikatets podcast var den som fick mig att vilja spela arabiskt pga deras Kopparhavet- och Conansessions. Köpte också Kopparhavets Hjältar-kickstarten
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Brädspelet Tales of the Arabian Nights borde nog gå att hämta en del inspiration från.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Snyggt, blev mycket nyfiken av din genomläsning. Tyvärr är min franska obefintlig…
En allvarlig karaktärsbrist, men som lätt kan åtgärdas! :gremlaugh:

Mer hjälpsamt så finns ju också rollspelet 1001 Nights av Meguey Baker (om din engelska är bättre än din franska), men det handlar nog mer om att efterlikna strukturen hos berättelserna och inte så mycket spelmiljö.

Thou art but a Warrior skulle kanske kunna vara intressant (också på engelska). Det är ett hack av indieklassikern Polaris där man istället för isriddare på nordpolen spelar muslimska riddare som försvarar Andalusien under reconquistan. Inte samma tidsepok eller geografi som Tusen och en natt, men om du är lite friare med inspirationen kan det nog finnas lite att hämta där, kanske.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Saga Games nyutgåva av Spindelkonungens pyramid till Fantasy! kan nog ge något. Den är, till skillnad från originalet, en nyskriven mini-setting och en handfull äventyr i någon slags pseudo-österländsk ökenmiljö.


1668762461384.png
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Desert of Desolation är en bra OSR:ig äventyrsserie som utspelar sig en en Egypteninspirerad setting (komplett med pyramider, djinner, efreets gravplundrare och oaser). Kanonbra inspiration för att bygga ut och skapa en längre kampanj.


I Forgotten Realms är kampanjen placerad i Raurin-öknen:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förutom de självklara ADnD2 Al-Qadim och GURPS Arabian Nights finns ett OSR-spel som heter Five Ancient Kingdoms av Running Beagle Games.
Även om regelböckerna liknar gammel-DnD med tre tunna häften i A5-format, så avviker reglerna lite från vanlig OSR: man slår 2d6 istället för 1d20 och magiker måste slå tärning för att se om de lyckas använda magi.
Settingen är en fantasyversion av Bagdad/Irak för ett par tusen år sedan.
 
Top