Nekromanti Turordning, husregel

Torgulf

Veteran
Joined
17 Apr 2004
Messages
22
Med respekt för NecTech's tråd om Neogames' kundrelationer tänkte jag att man kunde ju skapa en ny tråd om turordningsämnet. Ber om ursäkt om ämnet är för "litet" för att bevärdigas en hel tråd, men forumet ser ju så tomt ut så...

Förslag på husregel: Alla stridande slår ett slag mot sin stridsvana och den med mest positiv (eller minst negativ) effekt skjuter först. De som har skjutvapen får Ob1T6 lättare och de som är obeväpnade eller har korta/klumpiga vapen får Ob1T6 svårare.

Detta tar ju inte hänsyn till Cool, Rör, Psy och Syn, men det är snabbt, flexibelt och enkelt för spelledaren i alla fall. För de som vill ha lite mer detalj kan man ju sno Eons VINIT-system, fast med Cool inslängt någonstans; något i stil med:

( ( Cool + Rör ) / 2 + Stridsvana ) / 2

Väldigt likt Eon, men då finns det ju inga anfallare eller försvarare så det blir inte så våldsamt långsamt... (givetvis räknar ut resultatet när rollpersonen skapas)



I svar till GrottrolletNaugs inlägg i förra tråden som spårade ur i detta ämne:

"1T10 är för lite. Om två personers värde varierar med 10 eller mer (exempelvis mellan värdena 40 och 50) så kan inte den med lägsta värdet få mer än den med det högre värdet. Kanske 2T10 eller en 1T20?"

Men då fungerar det inte så bra om någon har turordning 30 och en annan har över 100 i det, vilket jag faktiskt har upplevt. 1T100 är också i våldsammaste laget.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Konstruktiv? jag? va?...-Bollplank

Förslag på husregel: Alla stridande slår ett slag mot sin stridsvana och den med mest positiv (eller minst negativ) effekt skjuter först. De som har skjutvapen får Ob1T6 lättare och de som är obeväpnade eller har korta/klumpiga vapen får Ob1T6 svårare.
Tyvärr inte optimalt då alla rollpersoner inte har stridsvana men ändå inte borde ses som helt handikappade med vapen i händerna. =)


Men då fungerar det inte så bra om någon har turordning 30 och en annan har över 100 i det, vilket jag faktiskt har upplevt. 1T100 är också i våldsammaste laget.
Frågan är om det ska vara möjligt för den som har 30 att agera först med tanke på att den med 100 i TO antagligen är väldigt väldigt erfaren eller har fina saker inopererade, eller antagligen både och. Den personen tänker då inte utan bara handlar på erfarenhet och snabbhet. Jag skulle nog kunna tänka mig att någon med 30 i TO (som känns ganska normalt om man har lite stridsvana eller ingen alls) tänker mer än de handlar. Men det är bara vad jag tror iof! =)

Nu hade jag inte så mycket konstruktivt att komma med men hoppas att det jag skrev tillförde något ändå. =)


//Berfa, som inte kommer på nått bättre men ändå inte vill vara tyst... =)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Men då fungerar det inte så bra om någon har turordning 30 och en annan har över 100 i det, vilket jag faktiskt har upplevt. 1T100 är också i våldsammaste laget."

Fast man kanske kan acceptera att en person med 70 mer i TO än sin motståndare alltid agerar före honom? Vi snackar liksom om skillnaden mellan en genmodifierad, cyberpumpad krigsgudinna och en tjock IT-tekniker (En bartender i Neotech ultra har mer än 30 i TO (han har 34) ). Men nu tog du naturligtvis ett extremt exempel.

Vi får fråga oss själva en fråga.
Ska det vara tekniskt möjligt, men otroligt för en person med låg TO att agera före en person med hög TO?

Nej: På detta vinner vi enkelhet och därmed snabbhet i systemet. Det är så det är nu och om vi lägger till ett rakt tärningsslag till varje persons TO i början av varje strid (Början av varje runda är inte så bra, det är helt enkelt för bökigt).

Ja: På detta vinner vi någon slags 'realism'. Personen med snorhög TO kan ha grym otur samtidigt som personen med låg TO kan ha världens flax. Inträffar detta samtidigt så ska den med låg TO kunna agera först. Förslagsvis löser man detta genom att lägga till ett antal Ob-tärningar till de stridandes TO (förslagsvis Ob3T6). Notera dock att det nu helt plötsligt inte blir så bra om man ska slå endast ett slag i början av varje strid. För då kommer den (o)tursamme att ha (o)tur i stridens alla rundor, vilket är ej trovärdigt. Alltså bör man slå i början av varje runda, vilket leder till en ganska häftig mängd tärningsskyfflande. Särskilt om man ska slå Ob-tärningar, vilka tar mer tid att slå än icke-exploderande tärningar.


Min åsikt är det är mer som talar emot svaret Ja på min fråga än svaret Nej. Man skulle förvisso kunna lösa problemet utan Ob-tärningar, fast då måste man ha en jäkla massa tärningar för att uppnå effekten att liraren med TO 30 ska kunna vinna över hon med TO 100. Ska man vara pillig och en smula matematisk så kan man säga att...

(Den lägstas TO + det högsta utfallet på tärningsslaget) > (Den högstas TO + det lägsta utfallet på tärningsslaget)

Alltså. Har han med lite TO skettur och hon med hög TO otur så ska den med låg TO och tur vinna. Detta sköts dödssnyggt av Ob-tärningar eftersom de har ett oändligt högt tak, men ett ganska lågt golv i sitt utfalls-spann. Dessutom så håller sig utfallen oftast inom samma område, vilket gör att det är sällan man får extraordinära resultat. Att istället slå t.ex. 1T100 så får man lika ofta en halvschysst bonus till TO (20 typ) som man får en legendarisk bonus till TO (typ 90+). De riktigt höga bonusarna ska liksom vara ovanliga, annars urholkar man värdet i att ha hög TO eftersom den då mer sällan gör någon ordentlig skillnad.


/Naug, misstänker att hans skriverier inte är dom mest klara :gremblush:
 

Torgulf

Veteran
Joined
17 Apr 2004
Messages
22
Berfa,
"Tyvärr inte optimalt då alla rollpersoner inte har stridsvana men ändå inte borde ses som helt handikappade med vapen i händerna. =)"

Oops :gremblush:

"Frågan är om det ska vara möjligt för den som har 30 att agera först med tanke på att den med 100 i TO antagligen är väldigt väldigt erfaren eller har fina saker inopererade, eller antagligen både och. Den personen tänker då inte utan bara handlar på erfarenhet och snabbhet. Jag skulle nog kunna tänka mig att någon med 30 i TO (som känns ganska normalt om man har lite stridsvana eller ingen alls) tänker mer än de handlar. Men det är bara vad jag tror iof! =)"

Mjo, men en liten chans borde ändå finnas... enligt min inte särskilt uppskattade husregel så skulle en normal person (10 rör, 10 cool, 0 stridsvana) ha 5 i TO medan en cyber-biff (25 rör, 15 cool, 20 stridsvana) ha 20, vilket när jag tänker efter skulle motsvara 25-100 i vanlig TO... men då är skalan i linje med resten av färdighetssystemet i alla fall :gremwink:



GrottrolletNaug,
"Fast man kanske kan acceptera att en person med 70 mer i TO än sin motståndare alltid agerar före honom?"

"Oftast" eller "nästan alltid" kan jag gå med på, men "alltid, punkt slut" känns för våldsamt.

"Men nu tog du naturligtvis ett extremt exempel."

Ja, jag har ju ingen koll på det eftersom att det inte ligger i linje med resten av färdighetssystemet. Touché :gremgrin:

"Ja: På detta vinner vi någon slags 'realism'. Personen med snorhög TO kan ha grym otur samtidigt som personen med låg TO kan ha världens flax."

Det är en stridssituation med massor av kringsvischande bilar och tomburkar i en smutsig gränd i BAMA, inte en regelrätt duell i en lugn dojo med Beethoven i bakgrunden. Därför kan jag inte acceptera ett "alltid" utan hänger hellre på ett extra släp på bekostnad av några hästkrafter.

"Alltså bör man slå i början av varje runda, vilket leder till en ganska häftig mängd tärningsskyfflande."

Ja, men på något annat sätt får man inte flexibilitet, och om spelarna själva håller reda på deras respektive positiva effekt/TO så går det fortfarande ganska snabbt. Några sekunder extra måste helt enkelt avvaras för att uppnå detta ädla ändamål.

Med den borttappade regeln om variabel TO - se andra tråden - är det dock acceptabelt, men det medför också några förlorade hästkrafter. Det enda argumentet jag har kvar är att det är krångligt att komma in i TO-skalan, men jag antar att det inte motiverar en regeländring då de högre värdena också har sina fördelar.

Kort sagt, jag har nu lagt ned denna husregel och erkänner återigen N2s regelsystems överlägsenhet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Ja, men på något annat sätt får man inte flexibilitet, och om spelarna själva håller reda på deras respektive positiva effekt/TO så går det fortfarande ganska snabbt. Några sekunder extra måste helt enkelt avvaras för att uppnå detta ädla ändamål."

Det här är ändå pudelns kärna. Vill vi offra hastighet i ett redan ganska långsamt system för att uppnå en högre grad av realism?
Det finns ju gott om system som aspirerar på att vara (och i mångt och mycket faktiskt är) verklighetstrogna. Rolemaster och Phoenix command* lär vara väldigt långsamma, just för att de gräver ned sig i för mycket detaljer.

Fler detaljer ----> långsammare system

Så då får man hitta den där gyllene gränsen där systemet är så snabbt som möjligt och man har så mycket detaljer som man vill ha. Jag är dock lite av en fartdåre, så jag gillar hyffsat snabba system. Därför skulle jag personligen inte lägga in fler tärningsslag i TO-systemet. Men det är klart att det finns andra hellre vill ha fler och bättre detaljer i sitt system än hastighet :gremsmile:


/Naug

* Jag har aldrig spelat eller ens bläddrat i dessa spel. Men jag har hört att de ska vara väldigt långsamma just p.g.a. deras alltför detaljistiska system.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Svensson med superflyt? =P

Tyvärr inte optimalt då alla rollpersoner inte har stridsvana men ändå inte borde ses som helt handikappade med vapen i händerna.

Nej, en icke stridserfaren person är inte helt handikappad. Men är det troligt att en vanlig medelsvensson skulle vara snabbare än en över-tränad SWAT-polis? Eftersom jag hoppas du också kommer fram till att svaret på frågan är nej, så är problemet löst :gremwink: Men självklart, man tar ju bort hela den chans som faktiskt kan finnas att herr svensson har superflyt, men jag delar åsikten som många har, att man bara kan ha realism eller flyt i ett regelsystem samtidigt (om inte, så tipsa mig gärna om ett sånt system :gremwink:) :gremtongue:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Vill vi offra hastighet i ett redan ganska långsamt system för att uppnå en högre grad av realism?
Jag håller med trollet här. Om det är något man vill undvika så är det att göra Neotech ännu långsammare. Imo så är N2 redan på fel sida om farten så att säga. Turordning känns begränsande när man läser om det, men väl inne i spelet så är det inte så farligt (kanske iofs för att mina rollpersoner alltid har en hyfsad TO :gremsmile:).

Däremot skulle man kunna ha ett annat initativsystem om man snabbade upp en annan del i systemet. Så tills du gör det så känns det som alla försök att ändra TO-systemet blir mindre önskvärda.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Det är en rätt liten "snabbhetsförlust" ändå om man löser det genom att lägga till ett tärningsslag eller dylikt.

Så allvarligt? Ingen i er spelgrupp stör sig alltså på att man alltid är lika alert och redo, alltid har reaktionshastigheten på topp utan någon naturlig variation alls?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Så allvarligt? Ingen i er spelgrupp stör sig alltså på att man alltid är lika alert och redo, alltid har reaktionshastigheten på topp utan någon naturlig variation alls?
Näe, faktiskt inte. Det har inte kommit upp under något spelmöte iallafall. Men som sagt, det kan bero på att våra karaktärer tenderar att ha högre TO än de flesta motståndare. Men det är klart att det skulle kunna tillföra en intressant dimension med dynamisk TO. Men helst i samband med en strömlinjeformning av resten av stridssystemet.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
min husregel, typ

Själv avskyr jag verkligen Neotechs statiska turordning, vilket fick mig att aldrig följa dem helt. Lite godtyckligt lät jag mina spelare slå vissa slag ibland för att få sin TO modifierad, på gott och ont. Men, jag gillar inte att vara inkonsekvent när det gäller regler, så jag satte mig ner och skrev ett alternativt system. Det är dock inte helt färdigt för publicering, tror jag... men det kanske kan inspirera någon i alla fall. Nåja. Håll till godo.
 
Top