Nekromanti Turordning - alltid samma värde?

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Har någon mer än jag funderat på det här med hur turordningen funkar i N2? Eftersom en träff ofta räcker för att oskadliggöra en motståndare eller en rollperson är ju frågan om vem som skjuter först väldigt viktig. Reglerna är klara och tydliga och logiska när det gäller hur man räknar fram TO, vilket är bra. Men något som kan vara lite tråkigt är att alla alltid har samma värde. En person med hög TO kommer då nästan alltid att få skjuta först. Det blir mindre spännande om det alltid är samma personer (oftast en RP) som får skjuta först. En tanke är att modifiera TO med ett slag inför varje strid, eller till och med varje rond. På det sättet kan det skifta från strid till strid vem som skjuter först. Eller ska man sätta upp mer detaljerade regler för hur TO modifieras beroende på rådande situation. Hur brukar ni göra?
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Vi gör så att högst TO skjuter först, vilket gör att en motståndare oskadliggörs, och sedan använder motståndarens polare sina reaktrionshandlingar till att oskadliggöra den med högst TO...

...vilket iofs på senare tid har lett till att allt färre deklarerar några aktiva handlingar, utan istället sitter och väntar ut motståndarna för att få skjuta tillbaka, men det är ett helt annat problem /images/icons/tonguea.gif.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
*tihi*

Jag tycker om när folk har fattat tankarna bakom mina system. Systemet i N2 har ganska många bottnar, och du har funnit en av dem som de flesta missat, IME.

Kul!
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Regeltest... (!!snobbvarning!!)

Tackar och bockar, akta bara så jag inte råkar dra igång ett långt blodförlust-rant igen... /images/icons/grin.gif

...har alltid tyckt att det är bra att testköra reglerna, tillsammans med spelarna, långsamt och by the book innan man använder dom på riktigt - dels för att lära sig vad man kan och inte kan göra inom systemets ramar, dels för att se var de brister.

På så sätt får man dessutom en idé om när, var och hur man kan ignorera reglerna och Använda Kraften för att få fram det resultat man vill.

MKSF(r) slår till igen - nu ännu malligare.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Husregel från Umeå

Hej

Vi har sett problemet för ganska länge sedan och vi löser det på detta sätt:
Det går helt enkelt ut på att man slår ett färdighetsslag mot stridsvan och lägger till differansen till sitt TO.

Exempel:
Trevor Hong har 65 i TO och 15 i Stridsvana och hamnar i en eldstrid. Spelaren slår ett slag (OB3T6) mot Stridsvana... 2 + 5 + 3 = 10, vilket gör att Trevors temporärt modifierade TO blir 65 + (15 - 10) = 70.
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Re: Husregel från Umeå

Inte en dum ide, men det innebär att stridsvana får en ännu större inverkan på på TO. Detta kan vara både positvt och negativt.

/Smagu
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Husregel från Göteborg

Lägg alltid till Ob1T6 till TO, istället för effekten av ett slag mot Stridsvana. Det går snabbare än att slå Ob3T6 och räkna effekt. Dessutom slipper man den dubbla effekten av Stridsvana som nämndes nyss...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
(Stridsvana · 2 + RÖR / 3) + 1T10? [ANT]

[Almost No Text]

Tag dubbla din stridsvana och RÖR och dela skiten på 3. Skriv vad det blir i TO-rutan. När det är dags för att se vem som skjuter först, tag detta resultat och lägg till 1T10 (eller Ob2T6 om ni är ObT6-fetischister - d.v.s. tycker om att slå tärningar).
Eventuellt tag bara din stridsvana och lägg till 1T10 - går absolut snabbast.

Fast jag kör på i gammal vanlig stil ändå... går mycket snabbare än något av det där.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: (Stridsvana · 2 + RÖR / 3) + 1T10? [ANT]

Tag dubbla din stridsvana och RÖR och dela skiten på 3. Skriv vad det blir i TO-rutan.

Känns väldigt onödigt. Varför inte använda den vanliga formeln?


När det är dags för att se vem som skjuter först, tag detta resultat och lägg till 1T10 (eller Ob2T6 om ni är ObT6-fetischister - d.v.s. tycker om att slå tärningar).

Ungefär som mitt förslag. Du har Ditt TO-värde, och lägger till Ob1T6. Ob1T6 är att föredra framför 1T10, eftersom det ger långsammare personer möjligheten att kunna hinna före den snabbare, vilket bara inte går med nuvarande system.

Ob2T6 för fetischisterna fungerar ju också, men tar längre tid än Ob1T6.


Fast jag kör på i gammal vanlig stil ändå... går mycket snabbare än något av det där.

...och det kommer nog även vi att göra.
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Re: (Stridsvana · 2 + RÖR / 3) + 1T10? [ANT]

Vad är gammal vanlig stil för er? Att ha fasta värden?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: (Stridsvana · 2 + RÖR / 3) + 1T10? [ANT]

Vad är gammal vanlig stil för er? Att ha fasta värden?

Japp...
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: TO förändringarna tar över.

Inte alltid så kul när man får sin TO först halverad, sen halverad igen. Endast för att man ligger ner.. elite..
 
Top