Nekromanti Turbo-munkar

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Grundhastighet för en level 20 munk: 90 ft. Välj Run som feat, dvs man springer 5x bashastigheten istället för 4x.

Munken drar på sig sina Boots of Striding and Springing, varpå gängets struthatt kastar Expidious Retreat på munken. Munken har nu 360 ft. som bashastighet. Hastighet x2 för stövlarna, x2 för Expidious Retreat. Såvitt jag kan tolka reglerna så stackar dessa, eftersom stövlarna ger en namnlös bonus.

Sen kastar struthatten Haste. Munken får nu en extra partial action. Munken springer som en full-round action, och zoomar iväg 360x5=1800 ft. (ca 600 meter). Därefter springer han som en partial action, och hinner 360x2=720 ft. Totalt 2570 fot, eller ca 840 meter. Det är 140 meter i sekunden, eller 504 km/h.

Detta är, såvitt jag kan tolka det, fullt tillåtet enligt reglerna. :)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Munken drar på sig sina Boots of Striding and Springing, varpå gängets struthatt kastar Expidious Retreat på munken. Munken har nu 360 ft. som bashastighet. Hastighet x2 för stövlarna, x2 för Expidious Retreat. Såvitt jag kan tolka reglerna så stackar dessa, eftersom stövlarna ger en namnlös bonus.

Han har 270 ft som bashastighet. Läs om multiplikation i slutet av PHB.


-J (fd babylon)
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Regelvrängande

Mer regelvrängeri:

Betänk en half-orc med STR 20, level 3 barbarian / level 3 cleric of Kord. Om denne trevlige barbarpräst går bärsärk (rage), använder sin domain-power från Strength-domain (STR-bonus lika med level i 1 runda) samt anfaller och får in en critical hit med maximal skada med en lie (2d4, crit x4) så gör han hela 92 (23 x 4) i skada med en enda träff.

Inte så dåligt för en level 6-rollperson med ett helt vanligt ickemagiskt vapen, eller hur?

-R
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Regelvrängande

Visst, men chansen finns ju alltid /images/icons/wink.gif

Och även om tärningarna ger minimalt resultat blir det fortfarande 53 poängs skada, inte helt illa.

Vill inte ens tänka på vad skadan kan bli om rollfiguren använder ett dubbelvapen (t.ex. en dire flail) och crittar med bägge attackerna...

-R
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: Regelvrängande

<I>Betänk en half-orc med STR 20, level 3 barbarian / level 3 cleric of Kord. Om denne trevlige barbarpräst går bärsärk (rage), använder sin domain-power från Strength-domain (STR-bonus lika med level i 1 runda) samt anfaller och får in en critical hit med maximal skada med en lie (2d4, crit x4) så gör han hela 92 (23 x 4) i skada med en enda träff.

Inte så dåligt för en level 6-rollperson med ett helt vanligt ickemagiskt vapen, eller hur?</I>

Och om jag hugger någon i bröstet med en helt vanlig dolk så kan han dö! Inte dåligt för en level 0 commoner va?

Äsch, jag bara fånar mig... :9
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
<em>"Han har 270 ft som bashastighet. Läs om multiplikation i slutet av PHB."</em>

Tja, 378 km/h är inte helt fy skam det heller. :)

Och om Boots of Striding and Springing <em>inte</em> stackar med Expidious Retreat, så blir det bara ynka 252 km/h.

Om de stackar eller inte tål att diskuteras - Expidious Retreat är den besvärjelse som används för att skapa stövlarna, så på ett sätt får man dubbel bonus för det.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Här kommer jag tillbaka efter semestern, har just slutat röka, livet är botten... och så får man läsa ngt sånt här. Underbart! Visst är det kul med powergaming och regelförvrängning. Men jag tror att det krävs ett alldeles särdeles vrickat sinne för att sitta och räkna ut vad allt blir i km/t, hehe! Som sagt var, underbart!!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
En namlös stackar med andra. Jag menade mer att *2 och *2 blir *3 och inte *4.


-J (fd babylon)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Turbo-Caspiir

Möjligheterna med charge och mantis leap kommer i en annan dager helt plötsligt.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
ja ifall man är kobold eller snarare det beror på hur man använder det, ifall man behöver komma ngnstans snabbt kanske det är att föredra men sådant där regelpedanteri är lite si och så med, det finns bättre saker att lägga sin energi på t.ex. sin karaktärs historia men för övrigt så är det en liten kul grej ;P

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Regelvrängande

Du menar "att alla åtta tärningarna visar på 4, vilket de bara gör en gång på 65536" (plus att man ska critta med lien också). Vid en crit slår man skadan flera gånger i stället för att multiplicera en skada.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
SOm tidsfördriv är det ju helt ok. Sen låter det helt plötsligt så förbaskat roligt när man får det hela upplagt i Km/t. Visst, sin rp´s bakgrundshistoria i all ära, men ibland måste man få laja också. Dessutom har jag märkt att de som lajar så här då och då blir bra på att applicera regler utan att vara paragrafryttare...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Paragrafer är till för att ridas förbi (NT)

/König

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top