Nekromanti Tur

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Jag förstår inte egentligen hur TUR fungerar. Blir inte klokare av det som står i regelboken heller. Får man alltid 11 i tur i början eller får man slå om det?

Någon snäll själv som vill förklara detta för mig? :gremconfused:

// Raiden - in the shadows
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Får man alltid 11 i tur i början
Enligt Eon2 så får man det ja.

eller får man slå om det?
Upp till dig och din spelgrupp, tycker ni att det är bättre så kör på. :gremwink:
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
i eon 2 så får man det 11 i början dvs men däremot tycker jag itne att det är bra menar det finns ju faktist folk som har mer tur än andra i verkligheten så i våran spelgrupp så brukar vi slå fram tur.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Tur (OT)

det finns ju faktist folk som har mer tur än andra i verkligheten

Är det verkligens så? :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
i våran spelgrupp så brukar vi slå fram tur.
Blir inte det lite kaka på kaka? Jag menar om man först slår fram ett värde som man sedan slår en gång till mot vid Tur-slagen. En SPELARE som har tur eller otur ska väl inte påverka en ROLLPERSON? Det blir ju så att säga dubbelt tur eller dubbelt otur i så fall.

Tycker JAG i alla fall...

/Duddmannen
 

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Re: Tur (OT)

Om jag säger såhär: Vad är tur egentligen då? Är inte det någoting som människan kommit på och som egentligen bara är något som exisisterar i våra huvuden?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Tur (OT)

Jo. Det är förklaraingen på att mina tärningar alltid slår bättre än min kompis tärningar utom när vi spelar M:UA.
Men eftersom vi tycker att det finns, så finns det också.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Tursamt .....

Jag låter alltid mina spelare slå fram Tur. Detta är helt enkelt roligare. Jag som spelledare har iallafall en massa skoj med oturliga rollpersoner och lite små skoj med turliga sådana. Även spelarna brukar gilla många av de situationer som uppstår.

Skumt nog får väldigt många rollpersoner 13 i tur. Detta är ett av de få träningsslag jag är stenhård på och jag tycker att fler borde få 9, 10 eller 11 omkring genomsnittet. Det är nästan hälften av alla rollpersoner som får 13, ett fåtal som får låg tur och jättefå som får högre än 13.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
För vissa består förviringen av tur av att i Eon1 Så stog det att värdet alltid skulle slås fram. Detta ändredes faktiskt till det att spelarens handbok/RP checklistan kom ut. Då framgår det att den alltid ska vara 11 och att det är svårt att någonsin få den ändrad.

Men som många säger så är det helt upp till dig och din spelgrupp hur ni vill göra.

Om du funderar på hur tur fungerar i rollspelet så är det nog bara så att sl slår ett slag när han känner att det passar. Exempelvis vid tillfällen som har med slump att göra.

/Hartland - anväder nog inte tur så ofta som han borde.
 

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Re: Tur (OT)

Jo, kanske! Själv tror jag inte på tur utan på slumpen, men det har väl inte med saken att göra! :gremwink:
 

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Jag spelade tyvärr inte Eon under den första bokens tid utan började då andra regelboken redan fanns.

Vi har alltid kört med 11 i Tur och sällan använder min SL tur, men det kommer kanske hända någon gång!

// Xepp
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
"Luck has nothin to do with it"

Då framgår det att den alltid ska vara 11 och att det är svårt att någonsin få den ändrad.

Varför skulle det vara svårt?

Förresten, var har jag hämtat repliken i ruriken ifrån?
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: "Luck has nothin to do with it"

Tja svårt och svårt... Radergummi och penna brukar funka :gremwink:

Men för att citera Eon2 boken: "Det sätts till 11 frånbörjan. Att Tur ändras är ovanligt."

Det var endast det jag menade.

/Hartland - gillar ohumorös anime...
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: "Luck has nothin to do with it"

Men för att citera Eon2 boken: "Det sätts till 11 frånbörjan. Att Tur ändras är ovanligt

Jag brukar tolka tur som något som har med religionen att göra..gudar och gudinnor kan skänka tur till RP som gjort goda gärningar i religionens namn eller bär religiösa symboler med speciella egenskaper..

Detta finner jag absolut inget stöd för i reglerna...men det skiter jag i :gremwink:
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Re: Tur (OT)

jag skulle nog säga att tur är vad som används för att benämna något som enligt sannolikheten inte ska ha altför hög chans att inträffa detta om det är av godo otur är då dess motsats när man mot sannolikheten misslyckas eller råkar ut för nått.

En person som mot sannolikheten lyckas ofta med saker anses nog vara tursam.
 

Arrowroot

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
15
Location
Åkersberga
Det beror väl lite hur man använder TUR.
Om en spelare alltid får sin rollperson träffad av förlupna armborstskäktor och fallande stenar blir han/hon nog förbannad rätt snart.
Jag använder tur mer som en riktlinje för vad som kan hända. En rollperson med låg tur kanske får pengapungen stulen, tre gånger samma dag. En med hög tur hittar pengarna senare.
 
Top