Nekromanti Tunnland?

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Hur stort är det??

Det kan inte stämma...

En länsherre i Jhamalo Tamatz, som är baron, kan få för mkt mark!

Ex, han har 3T6*50 Tunnland Skogsmark.

Låt oss säga att slaget blir ,4,4,6=14

14*50=700Tunnland Skogsmark...
Han är även Baron, vilket blir 700*2=1400 Tunnland Skogsmark!! Finns det så mycket skog i Jhamalo??

Plus att han sedan komemr få mer mark, för tex Jordbruk, god osv!!
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Hur stort är det??

Från början den areal som motsvarade en tunnas utsäde men senare 4963 kvadratmeter d.v.s c:a ett halvt hektar.

Sidan på kvadraten blir c:a 70 meter.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

Ja självlart går det. Men jag undrade hur neogames tänker sig.

Men Mundana är i mitt tycke alldeles för litet...
Soldar e ju ett litet skitland, nästan lika stort som Danmark.
Har alltid stört mig på att Mundana är så jäkla litet...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

"Men Mundana är i mitt tycke alldeles för litet..."

Du ser en tjugondel av Mundanas totala yta på kartan.

"Soldar e ju ett litet skitland, nästan lika stort som Danmark."

Men Soldarn är ett litet skitland. Faktiskt. Soldarn är en liten avkrok som tror att det är häftigare än vad det är.

Danmark var för övrigt en stormakt. Varför då? Jo, för att de flesta andra länder i Europa var ännu mindre skitländer. Det fanns några få undantag med en stark central kungamakt, men det mesta mellan Polen och Engelska Kanalen var små skitländer. Inklusive Tyskland, som endast i teorin och tillfälligtvis var enat till ett heltigt tysk-romerskt imperium.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

Men Soldarn är ett litet skitland. Faktiskt. Soldarn är en liten avkrok som tror att det är häftigare än vad det är.

Men fortfarande, i mitt tycke, det fränaste landet att rollspela i. Möjligtvis Hynsolge (Ereb) undantaget.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

"Men fortfarande, i mitt tycke, det fränaste landet att rollspela i. Möjligtvis Hynsolge (Ereb) undantaget."

Tacka vet jag Västmark. Och nej, inte det i Eon. :gremwink:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Danmark (OT)

Danmark var för övrigt en stormakt. Varför då? Jo, för att de flesta andra länder i Europa var ännu mindre skitländer. Det fanns några få undantag med en stark central kungamakt, men det mesta mellan Polen och Engelska Kanalen var små skitländer. Inklusive Tyskland, som endast i teorin och tillfälligtvis var enat till ett heltigt tysk-romerskt imperium.
Ett strategiskt läge som genererade stora tullinkomster från handeln till och från Östersjön som gav kungen väldigt mycket mer kontanter än de flesta kungar vägde nog rätt tungt.

Mvh / Phelan
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

En tjugondel huh?
Men varför är då inte de övriga 19 delarna befolkade då? Och varför är länderna så jäkla små!!

Låt oss ta Takkalor, regnskog och sånt bjäffs, men 120 mil norrut ligger lixom Polarisen! Lite mystiskt??
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Danmark (OT)

Det spelar ingen roll om Danmark var en stormakt eller om Soldarn är det. Poängen är, att länderna är för små!

Och i Riddaren, tabellerna för hur mycket skogsmark man har, ger för mycket mark! Jhamalo tamatz, om man slog slag för alla vasaller där skulle inte marken räcka åt de den borde räcka till...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

"Men varför är då inte de övriga 19 delarna befolkade då?"

Vem har sagt att de inte är befolkade? Allt du vet är att de inte är på kartan.

"Och varför är länderna så jäkla små!!"

Taskig kommunikationstekonologi och svagt ledarskap möjliggör inte större länder.

"Låt oss ta Takkalor, regnskog och sånt bjäffs, men 120 mil norrut ligger lixom Polarisen! Lite mystiskt?? "

Låt oss ta Nya Zeeland - regnskog (bland annat) och sånt bjäfs, men 120 mil söderut ligger Antarktis. Mystiskt?
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

Jaja, befolkade, men inte på kartan... I min värld är dom inte befolkade :gremtongue:

Hmpf? Men har inte Mundanas länder haft ca 2000 år på sig sedan förra mörkret, dom borde kommit längre än oss... Men men, jag vet, dom slösade sin tid på annat... Magi tex...

Jo men, låt oss ta exempel från vår egen medeltid? Inte var länderna så små inte!

Nya Zeeland ja, men nu är det ju så där i hela kända Mundana. Skulle vlija se en karta över vart Mundana ligegr i solsystemet, och hur planeten kretsar runt solen...

Och ja, Nya Zeeland är mystiskt...
 

Taskkarr

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
22
Location
Stockholm
Re: Danmark (OT)

Är det inte alltid så att alla tabeller som ger något till rollpersoner ger mer än till vanliga människor?
Bakgrundstabellerna ger massvis med häftiga saker till RPs men om man slog på bakgrundstabeller för alla människor, så skulle var och varannan ha en samling med kartor eller känna en lokal potentat eller vara ruggigt rik eller stark eller så.

Rps är oftast lite förmer än andra därför tycker jag att det må vara hänt att de får lite med än andra. Till sist, ett tunnland är inte så väldigt mycket.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

"Jaja, befolkade, men inte på kartan... I min värld är dom inte befolkade"

Skyll inte på Neogames i så fall.

"Hmpf? Men har inte Mundanas länder haft ca 2000 år på sig sedan förra mörkret, dom borde kommit längre än oss..."

För tiotusen år sedan grundades staden Jeriko. De egyptiska dynastierna kom för sisådär 8000 år sedan. Babylon kom nånstans däremellan. Det var där vår civilisation började. Under de tiotusen år sedan som gått sedan vår civilisation började så har vi fått ungefär 500 års försprång framför Mundana. Det är ynkans 5% snabbare utveckling, och den utvecklingen har i princip skett de senaste femhundra åren - det vill säga det vi leder med.

"Jo men, låt oss ta exempel från vår egen medeltid? Inte var länderna så små inte!"

Beror på vilket land du tittar på. Visst, det fanns stora ställen som Polen, Ryssland och Frankrike, men det fanns också små furstendömen som Belgien, Luxemburg, de flesta tyska stater (som endast tidvis enades till Tyskromerska riket), tidigare nämnda stormakt Danmark och en herrans massa andra.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Danmark (OT)

När jag märker inlägget "Danmark" och "OT" så är det en sidokommentar och inte riktat till huvuddiskussionen! Borde vara rätt uppenbart, IMHO...

Sen, som Krille påpekat, ditt exempel innebär en ruta på 1,8 x 1,8 km skogsmark till en baron. Är detta verkligen för mycket? Det känns som om det borde få plats... Hur många vasaller har du tänkt dig till Jhamalo Tamartz och hur stort är hertigdömet egentligen? Däremot är väl problemet för hela Soldarn att skiten är täckt av skog och att åkermark borde det vara ont om -fast det löses ju genom att knappt ha någon befolkning... (Samtidigt var Europa under medeltiden till 4/5 täckt av skog och lyckades ändå föda sin befolkning, någorlunda...)

Avslutningsvis, om du tror att ett allmänt framslagningssystem för förläningar från Riddaren, om man slår fram hela Mundana, ska kunna bli exakt så som Mundana beskrivits i tidigare produkter så har du nog lite väl höga krav...

Mvh / Phelan
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Ja, men hur stort är ett Tunnland?

Och, hm... det blir ju en ruta på 18 mil * 18 mil... Ganska stort... Och det va skogsmark...

Sedan en sak som jag undrat över, lägger man till marken kring godsen på den ytan, eller räknar man marken kring godsen som redan inräknade?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Och, hm... det blir ju en ruta på 18 mil * 18 mil... Ganska stort... Och det va skogsmark...

Bara en liten rättelse här: 1800 meter är inte en 18 mil. 100 meter är inte en mil. 1000 meter är en kilometer, 10 000 meter är en mil. 1800 meter är alltså 1,8 kilometer eller 0,18 mil.

Bara så att alla har det klart för sig, alltså.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

En kort fråga - har du Geografica Mundana? (Om inte, skaffa) Läs inledningskapitlet där om resten av världen och varför den inte är befolkad. Vill du såga den förklaringen, fine, men det är lite svårt att se dig såga världen när du inte läst allt om den.

Mvh / Phelan
 
Top