Nekromanti tullar

Greven

Veteran
Jo jag har en fråga angående tullar. Jag har för inte särskilt länge sedan införskaffat boken riddaren. det var på det hela taget en bra bok. Men jag undrar om alla adelsmän som äger en förläning kan ta upp tullar från förbipaserande. det känns ju lite konstigt med tanke på att om man ska någonstans så måste man ju pasera en härrans massa baronier och då måste man ju betatala tull varje gång man passerar in i ett nytt baroni. Borde kanske den rätten vara begränsad till hertigar eller nått?

Caesar

Veteran
Jag är inte helt säker på att jag har rätt, men det här är i vart fall min uppfattning:
Den som har uppfört, skyddar och underhåller vägen har rätt att ta upp tull från de som använder den. Så längs den "Kungliga landsvägen" är det staten som tar tull men om någon vill ta en avstickare till någon mindre stad eller by som inte kungen bryr sig tillräckligt mycket om så får man förmodligen betala till den lokala hertigen, baronen eller vem det nu är som har hand om vägen.

zuntona

Swordsman
Återigen av anledningarna till att man vill färdas vi vattnet när det gäller att transportera handelsvaror. Varför klagar folk på pirater när det finns adelsmän.

Marcus J

Hero
Re: tullar (OT)

Sedans så kan det också bli dyrt om det vatten du färdas på är anlagt (kanal). Det var faktiskt monopolet av transportvägar för handelsvaror på kanaler som födde järnvägen. (Det fanns bara en kanal mellan två ställen och därför hade han som ägde den monopol på transport av tyngre varor mellan de platserna)

/Marcus som först skrev kaneler... undra om de är släkt med kameler?

Se Valine Anar

Veteran
Re: tullar (OT)

hm
det jag vet att det var i england , järnvägen kom från gruvdriften, allt pga textilarbete:)

hm, kommer det finnas järnvägar i eon snart:s