Tull på rollspel?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
(Kanske fel forum?)

Nu har jag för andra gången på några månader tvingats betala tull för rollspel som jag beställer från utlandet. Över hundra spänn för en vara som kostar under hundra spänn. Beställt från Exalted Funeral.

Någon som har koll på varför man måste betala tull och moms? Är det här något nytt -- eller bara något jag lyckats undvika att göra tidigare?

Blir ju orimligt dyrt att köpa spel från utlandet...
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Generellt sett så är det väl så att om du köper en vara inom EU och betalar moms för den i samband med köpet, så ska du inte betala för att föra in den i landet. Köper du något från andra sidan pölen kommer du med största sannolikhet behöva betala moms och importavgifter via Postnord.

I många fall har jag köpt något från en butik någonstans inom EU för att sedan få veta att varan skickats från Asien, utan att jag behövt betala för det när det väl kommer till Sverige. Jag vet inte riktigt hur det fungerar i de fallen, men principen är i alla fall att om du inte betalt moms, så måste du göra det för att importera varan till Sverige.

Detta är så klart riktigt irriterande när man ska betala mindre än 2 kr i moms, men ändå 75 kr (eller vad det nu är) i avgifter.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Jag råkade ut för det för några månader sen och skrev till posten och frågade hur rimligt det var att betala över 180:- i avgifter på en bok för 70 spänn. Fick svar och behövde betala betydligt mindre.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det är tull på allt utanför EU. Men, ibland händer det inte är korrekt deklarerat och paketet slinker igenom utan tull. Vissa leverantörer har också en filial inom EU som det skickas via. Så då är tull/moms betalad av dem, och det blir inte hanteringsavgift per litet delpaket (vilket kan bli huvudkostnaden på småsaker).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Såhär har det varit i ett antal år nu. Så vitt jag förstår tillkom hanteringsavgiften (som oftast är bulken av avgiften när man köper en bok) för paket som kommer från ett land utanför EU som en reaktion på ökande antal paket från t ex Kina för några år sedan.*

Och tekniskt sett betalar du väldigt sällan tull (om inte värdet är över 1700 kr), däremot betalar du i regel moms och en hanteringsavgift. Hanteringsavgiften brukar ligga på 75 kr, och momsen beror ju på varan men ska vara 6% för böcker. Länk.

* Fånigt nog så har sidor som t ex Wish, som var en av de sidor som stod för de flesta paketen, numera undantag från regeln eftersom man betalar moms direkt vid köp, medan vi som köper ett rollspel från USA då och då fortfarande behöver betala för hanteringen.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Om jag förstått det rätt sköttes allt det där av tullverket förut, och då missade de ofta att ta ut moms för många paket (Eller så kanske de bara struntade i det, för paket som inte verkade så dyra).

I och med wish och liknande siter blev det plötsligt så mycket merarbete (och jag antar att girigheten glimmade i ögonen när de såg oändliga bäckar små) så de flyttade över ansvaret till posten att sköta det hela som ett led i leveransen. Och posten såg en chans att lägga på en administrativ avgift på det hela. Och den är så klart en fast summa oavsett värde på varan...

Resultat: eftersom posten får sina blodspengar oavsett värde på varan så är de nitiska med att ta betalt för alla paket. Ibland lite övernitiska...

Vem som helst kan kringå detta (i teorin) om företaget man köper från själva tar betalt för momsen och betalar in den till tullverket innan de skickar varan (Så som wish gör nu). Då passerar paketet rätt igenom tullen och hem till dig utan att pasera gå, och postens avgift kommer aldrig i spel. Men det kan så klart vara svårt att få övertyga företag att ta på sig detta om de inte gör otroligt många småaffärer med folk inom EU.

Ovanpå detta tror jag rollspel ska falla under bokmomsen, men det missas också ofta så man får betala högre moms än man borde...
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Upplever att allt blev mer skarpt läge i samband med "Kina-tullen", helt slutat beställa från Exalted Funeral. Slår på att endast söka inom EU när jag är på Ebay. Har jag att göra med mindre aktörer, säg ett zine, ber jag dem skicka som "gåva".

 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Som flera andra påpekat har det varit såhär i flera år för allt utanför EU. För mig har det mest betytt att direktimport från USA blivit orimligt dyr.

Det jag kan tillägga till föregående talare är att de som sköter hanteringen på Postnord dels inte gör sig någon brådska, de kan låta saker ligga i flera veckor innan de ens skickar en avi för momskostnaden (och efter man betalt kan de vänta några veckor till innan de får tummen ur), dels kan de inte momsreglerna (eller skiter i dem). De har alltid lagt på 25% för mig, oavsett vad det stått på deklarationen. En gång testade jag att överklaga, då fick jag gå via tullverket och skicka in en massa dokumentation - i slutändan fick jag tillbaks lite pengar, men inte ens de kunde räkna exakt rätt, och i vilket fall var det knappast värt mödan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
* Fånigt nog så har sidor som t ex Wish, som var en av de sidor som stod för de flesta paketen, numera undantag från regeln eftersom man betalar moms direkt vid köp, medan vi som köper ett rollspel från USA då och då fortfarande behöver betala för hanteringen.
Fånigt är det måhända, men det var väl också hela poängen med den här lagstiftningen att få in momsen på saker privatpersoner köpte, och så mycket smidigare då om den betalas direkt vid köpet. Om alla privatpersoner som handlade saker från kina innan detta bara hade deklarerat hur mycket moms de skulle betala så hade vi inte behövt någon hanteringsavgift, men det skulle ju av förklarliga skäl aldrig kunna hända.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Fånigt är det måhända, men det var väl också hela poängen med den här lagstiftningen att få in momsen på saker privatpersoner köpte, och så mycket smidigare då om den betalas direkt vid köpet. Om alla privatpersoner som handlade saker från kina innan detta bara hade deklarerat hur mycket moms de skulle betala så hade vi inte behövt någon hanteringsavgift, men det skulle ju av förklarliga skäl aldrig kunna hända.
Mitt intryck av nyhetsrapportering var dock att en stor del av poängen snarare var att få ner volymen paket än att få in moms, och då är ju sådana avtal bakvända. Men okej, det kanske bara handlade om att få in momsen. Oavsett tycker att det är väldigt trist att den här avgiften på 75 kr drabbar oss som handlar en bok då och då från mindre aktörer (där ett avtal med Postnord inte finns på kartan) medan slit-och-släng-prylarna från Wish fortsätter att strömma in som tidigare. Tillsammans med ökade fraktkostnader har det tyvärr blivit väldigt vanskligt att köpa (och sälja) rollspel från andra sidan Atlanten idag.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag gissar på att det var svårt att begränsa mängden paket, men lätt att ge postnord i uppdrag att avkräva moms på försändelser som skickats från land utanför EU - i en förhoppning om att detta skulle minska mängden paket (vilket fungerade ett tag). Sen började Wish ta emot moms och paketvolymerna steg igen. Naturligtvis kan de inte säga att privatpersoner inte behöver betala moms för varor längre, så vi som tycker om att köpa rollspel från <utom EU> får istället betala felaktig moms + en avgift - samtidigt som det ursprungliga problemet kvarstår.

Svensk politik när den är... som den är. :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nu är det ju väldigt sällan jag köper rollspel, men ponera att jag köper en PDF från utanför EU och laddar ned. Bryter jag mot lagen då, om jag inte betalar moms? Eller bryter säljaren mot lagen? Eller gäller lagen inte digital försäljning?

Och hur är det om jag är i utlandet och köper ett rollspel och reser hem med det?

I praktiken är det såklart ingen som bryr sig, men tekniskt sett?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Nu är det ju väldigt sällan jag köper rollspel, men ponera att jag köper en PDF från utanför EU och laddar ned. Bryter jag mot lagen då, om jag inte betalar moms? Eller bryter säljaren mot lagen? Eller gäller lagen inte digital försäljning?

Och hur är det om jag är i utlandet och köper ett rollspel och reser hem med det?

I praktiken är det såklart ingen som bryr sig, men tekniskt sett?
Det där har varit uppe förut och svaret som jag uppfattade det var "det är komplicerat."

Jag har t.ex. ingen aning varför jag betalar moms på mina donationer via Patreon (eller, ja, VAT på 20%, inte svensk moms tydligen), men inte på pdf:er från DTRPG eller spel från GOG.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Det där har varit uppe förut och svaret som jag uppfattade det var "det är komplicerat."

Jag har t.ex. ingen aning varför jag betalar moms på mina donationer via Patreon (eller, ja, VAT på 20%, inte svensk moms tydligen), men inte på pdf:er från DTRPG eller spel från GOG.
Kanske har dtrpg servrar i europa? De trycker ju i europa.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Kanske har dtrpg servrar i europa? De trycker ju i europa.
Jag tror det kan vara tvärtom, att Patreon-betalningen går via Storbritannien. För samma VAT läggs på när jag köper Reaper-figurer från deras lager i UK. Läggs på vid källan, alltså, så jag åtminstone slipper Postnord.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Moms är en djungel. Var momsen ska betalas beror på flera saker. Säljarens status. Köparens status. Om det är länder inom eller utom EU. Vilken slags vara eller tjäna det är frågan om. Oftast gäller destinationsprincipen, det vill säga att momsen ska betalas där varan eller tjänsten förbrukas. Ofta är det också så att om en säljare i land A säljer mycket till land B vill eller till och med måste säljaren momsregistrera sig i land B. Det skapar merarbete för säljaren men förenklar för kunderna.
 
Top