Nekromanti Tuffa specialstyrkor???

longdong

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
6
Location
Söder om Aros
Håller på att skriva en bakgrundshistoria till en karaktär i Neotech som spenderat sju år innom det militära (i europa). Tänkte mig att han skall ha varit verksam inom den Europeiska nationella armén och nu undrar jag om det är någon som har några coola specialförband i sina kampanjer??

//Longdon vill bli Lt. Longdong!
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
mmm... har du Euro modulen? läs sidan 14 för mer info om EDO(European Defence Organisation) de två olika specialförband inom Eurocorp som nämns i euro är Air Raiders - flygare och Red Sharks - marinare... men det står även att det finns gott om special förband inom eurocorp så det är bara att hitta på. någon cyberenhet är ju tufft... jag har personligen aldrig använt militärer i någon större utsträkning så tyvärr har jag inget mer att komma med...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Specialstyrkemedlemmar som rollpersoner

Tänkte bara tipsa om en förhoppningsvis ganska uppenbar sak angående rollpersoner som är militärer, främst medlemmar i specialstyrkor. Har haft viss erfarenhet av det när nya spelare gör sina första Neotechkaraktärer...

Många tycker av naturliga skäl att det är tufft att spela en militär, och är man praktiskt lagd så kan man väl se fördelen i att ha en karaktär som kan ha ihjäl folk, när nu Neotech är en så brutal värld. Jag vill bara varna för att missbruka det. Personer som är med i specialstyrkor är av givna skäl mycket lugna (man brukar kalla det kontrollerad aggression) och sansade personer, som inte tillgriper våld i onödan, som inte har psykiska problem, som är goda familjefäder och inga suspekta enstöringar.

Det går inte alltid ihop med den bilden spelaren hoppats på, en sjuk jäkel som har hagelgevär hemma i byrålådan och som är en jäkel på att skjuta folk, som åkt i fängelse för disciplinbrott, etc. Sådana personer anställs inte i specialstyrkor. Kraven är alldeles för höga. Den viktigaste kompetensen inom specialstyrkor, både militära och polisiära, är att kunna samarbeta friktionsfritt, inte att skjuta bra. Att man sedan bara hyr in folk som är jäkelbra på båda två är en annan sak.

Vill ni ha avdankade militärer så låt dem helt enkelt vara gamla vanliga militärer. Vill man ha färgstarka karaktärer så kommer de inte vara anställda inom specialstyrkorna :gremcool:

/RipperDoc - IMHO, förstås
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Specialstyrkemedlemmar som rollpersoner

"Personer som är med i specialstyrkor är av givna skäl mycket lugna (man brukar kalla det kontrollerad aggression) och sansade personer, som inte tillgriper våld i onödan, som inte har psykiska problem, som är goda familjefäder och inga suspekta enstöringar. "

Men... vaf... värför har jag aldrig tänkt på det!

"Det går inte alltid ihop med den bilden spelaren hoppats på, en sjuk jäkel som har hagelgevär hemma i byrålådan och som är en jäkel på att skjuta folk, som åkt i fängelse för disciplinbrott, etc. Sådana personer anställs inte i specialstyrkor. Kraven är alldeles för höga. Den viktigaste kompetensen inom specialstyrkor, både militära och polisiära, är att kunna samarbeta friktionsfritt, inte att skjuta bra. Att man sedan bara hyr in folk som är jäkelbra på båda två är en annan sak."

Alltså... jag känner igen beskrivningen, det brukar vilja dyka upp en med jämna mellanrum. Nu har jag ett apgott argument! Tack! :gremlaugh:


Storuggla, glad
 

longdong

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
6
Location
Söder om Aros
Re: Specialstyrkemedlemmar som rollpersoner

hade i och för sig inte tänkt att spela någon psykotisk mördarmaskin, utan en proffisionell och nogran hittman (solo) som har ett förflutet inom någon av de europeiska specialsstyrkorna (alternativt SFS).

Tack ändå för dina kloka ord!

//Ld
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Varför inte använda sig av

SAS :gremcool:
Främlingslegionen :gremmad:

eller de beryktade

Balkan Boys :gremgrin: Hårfagra typer med hockeyfrilla (högst seriöst)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Då kommer jag med ett allmät litet tips, GURPS special-ops, underbar modul för folk inom specialstyrkor.
Men visst jag skulle nog säga att om man når lite högre upp i hirarkin inom det militära så är risken mkt låg att man är en "galning".
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
...om man når lite högre upp i hirarkin inom det militära så är risken mkt låg att man är en "galning".

Och då är man säkert ledd av en galning ändå.

Hitler, Pol Pot, Saddam, Bush mfl...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Specialstyrkemedlemmar som rollpersoner

*ser sig omkring*
Vafan gör jag på NeoTech-forumet? Öh, jo, till ämnet:
Att spela en iskallt professionell, eller enbart trygg och kolugn, kille som ändå är en urstyv polis eller soldat kan vara mycket häftigt - fast då är ju en av poängerna att man spelar lugn och disciplinerad.

Man kan ju alltid straffats ut på grund av fiktiva disciplinbrott på grund av en ohederlig överordnad, om man inte vill ha lämnat aktiv tjänst lugnt och sansat. NÅGRA klichéer måste vi väl få ha kvar? :gremcool:

Erik
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Bengan Boys har jag hört ska vara ganska vassa de också :gremgrin:

Kanske passar bra här medans jag ändå är igång:
Upplev livet som gangster. Men bara om man inte har något bättre för sig. Varför är jag inte och gör något vettigt?

Amerikanska specialstyrkor verkar dock ha gott om plats för allt form av drägg... Bara en liten tanke i den grymma världen. Amerika är ju möjligheternas land just nu, allt händer, hur osannolikt det än må verka.
Bara den klassikern med kvinnan som skulle torka katten i micron :gremwink: Nog ska det slinka någon halvfrisk person genom rektyteringsnätet...
Sömn ska nog råda bot på svammlet nu.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Specialstyrkemedlemmar som rollpersoner

"Sådana personer anställs inte i specialstyrkor."

Det beror nog på vad man menar med specialstyrkor. Det är, iallafall för en lekman/en som inte har gjort lumpen/en som inte kan så mycket om sånt öht, ett ganska vitt begrepp. Jag håller nog med om att riktiga weirdos inte blir anställda i de värsta kommando-styrkorna som måste vara ultradisciplinerad, fast det är så i alla filmer (jäkla Hollywood att ljuga på det där sättet :gremmad:), men i små men hårda legoförband som springer runt och skjuter och spränger saker hela tiden, t.ex. A-Team(jag minns min lågstadietids eftermiddags-tv med sentimentalitet), tar nog in en hel del wackos. A-Team gjorde ju det, iallafall. :gremgrin:

I andra divisioner (heter det så?) i armén tar man nog in en del psykiskt "mindre krya" personer och våldsbrottslingar, det fanns någon klassisk film om det som jag inte kommer ihåg vad den hette..Stridsmaskin nånting-nånting tror jag.

Btw: Vore det inte jävligt coolt att spela en gammal ex-militär som bor hemma med fru och två ungar, som egentligen vill lägga militärtiden bakom sig men tvingas ta fram maskingeväret igen av någon anledning.
"I was in 'Nam.." :gremlaugh:

/Nalle
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Specialstyrkemedlemmar som rollpersoner

klart det finns en del wackos i specialstyrkor, iallafall ifall man kollar på megaföretagens speciallförband(som eg. är dom enda intressanta enl. mig). se bara på tyrells cybergarde, var dom inte galna innan lär dom bli det av att fungera som testplatform för exprimentell cybertech. hehe. :C)
andra specialstyrkor som har galningar är ju självmordssoldater/lifers(livstids/dödsdömda fångar) och var dom inte galna innan så lär dom blivit det efter deras beroende utav tunga stridsdroger O_O :C)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Specialstyrkemedlemmar som rollpersoner

När jag pratar om specialstyrkor så menar jag styrkor som sysslar med anti-terrorism, aktioner långt bakom fiendens linjer och olika typer av underrättelse. Inte folk med överdoserad slagkraft. Jag vidhåller fortfarande att specialstyrkor, nu som i Neotech, är mer eller mindre tvingade att vara sunda människor. Även om de skulle komma in i styrkan skulle de snabbt sätta hela styrkans säkerhet på spel och bli skjutna av motståndare eller till och med av de sina (åtminstone satta ur stridbart skick för att inte äventyra uppdraget).

Megaföretagen har inte andra intagningsregler, för intagningen baseras på de uppgifter som skall utföras. Om megaföretagens specialstyrkor sysslar med samma saker som militärens (vilket de i stor utsträckning gör) så har de inte heller några "weirdos" bland de sina.

Däremot har du helt rätt att andra typer av specialstyrkor gott kan innehålla lite underligare typer. I Unionen finns marinens "lifers", brottslingar som får ta frontpositioner med tunga vapen. Leogsoldatsförband kan släppa in praktiskt taget vem som helst. Talar man om enkel strid ute på fältet så är inte kraven så höga på sundhetens hos soldaterna, bara de kan följa order. De höga kraven kommer med uppgifter som att bryta sig in i elektroniskt bevakade system, ta ut viktiga personer och deras livvakter eller motsvarande. Där går det aldrig att bara följa order, man måste tänka själv, och göra det bra.

Tyrells cyberkommando kan förvisso ha vissa mentala problem, men å andra sidan lär de få Geredon i dropp av de ansvariga på Tyrell :gremgrin:

"I was in 'Nam.."

Det temat har vi inte sett förut på film? :gremlaugh:

/RipperDoc
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Specialstyrkemedlemmar som rollpersoner

"Det temat har vi inte sett förut på film? :gremlaugh:"

Jovisst, men det vore jävligt coolt att köra i Neotech :gremsmirk:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Och då är man säkert ledd av en galning ändå.

Hitler, Pol Pot, Saddam, Bush mfl...
Öh, så du räknar upp fyra diktatorer och hävdar att alla militärer världen över är ledda av galningar? Är så fallet även med alla oss militärer som inte bor i diktaturer?

Synnerligen klumpigt inlägg.
 
Top