Nekromanti TSR - Star Drive

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Undrar bara om någon har hört talas om eller spelat Star Drive. Har för mig att det går under TSR reglerna Alternity och själva kampanjvärlden heter Star Drive.

Kan detta rollspel jämföras med något liknande rollspel?

Use the force!
Impressive, very impressive.
-Silverblade-
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Jag har det, men vi har inte hunnit spela ännu pga problem att mobilisera folk...
Men, Star Drive är enligt lilla mig den utan tvekan bästa sci/fi-settingen jag har sett. I princip kan man väl jämföra den med en hejdlös blandning av hardcore-sci/fi och rymdopera - det är med andra ord en perfekt balansgång mellan dessa två. Vill man så är det inga som helst problem att tippa över åt det ena eller det andra hållet.

Jag är en smula trött nu, och jag känner att jag svamlar alldeles för mycket. Avslutningsvis vill jag bara säga en sak - "KÖP STAR DRIVE NU!!!!!!!!!!!!"

/Tobbe - Alternitypundare i största allmänhet
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: TSR - Star Drive (LÅNG)

Star*Drive är en rätt bra sci-fivärld. Handlingen är förlagd till en region som kallas för "the Verge". The Verge ligger en bra bit från huvuddelen av den befolkade rymden (mellan 100 och 200 ljusår, och är ungefär 100 ljusår i diameter). Sju av the Verges solsystem beskrivs ingående (medel 18-19 sidor var), medan ytterligare 11 får en sida var i boken (ungefär 100 av de uppskattningsvis 10.000 system i the Verge är koloniserade). Dessutom beskrivs de tretton stora mänskliga rymdnationerna någorlunda ingående (det finns inga stora icke-mänskliga nationer - i vart fall inga man träffat på *än*), med fokus på deras invånare, kultur och historia snarare än deras "geografi" (astrografi?) eftersom det antas att man spelar i the Verge, och därför är inte de specifika planeterna borta i "the Stellar Ring" av någon större vikt.

The Verge och the Stellar Ring har nyligen återupptagit kontakten efter att kommunikationerna bröts under det Andra Galaktiska Kriget för 125 år sedan. Fred slöts för ungefär 20 år sedan, vartefter nationerna har ägnat sig åt återuppbyggnad (kriget varade trots allt i 125 år...). Olika världar, och olika personer, i the Verge har givetvis olika åsikter om att Nationerna (med det Galaktiska Konkordatet i spetsen - ett sorts FN, men dessutom med status som egen nation) kommer tillbaka efter mer än ett sekel. En del välkomnar kontakten med "civilisationen", medan andra tycker the Verge, eller i alla fall de själva, klarar sig bättre utan inblandning från "Storebror".

Världen inbjuder till flera olika sorters kampanjer: militär, handel, utforskning, intrig eller vad man vill. Möjligheterna är ganska öppna. Det finns dessutom flera olika konflikter inbyggda i världen: Stellar Nations mot the Verge, nation mot nation, system mot system eller mänskligheten mot de okända aliens som upptäckts längst ut i the Verge som ingen har någon aning om var de kommer från.

För att spela i Star*Drive "behövs" en hel del prylar. Spelets grundregler finns i Alternity Player's Handbook och Alternity Gamemaster's Guide, och Star*Drive tar upp ytterligare en hardback. Till detta kommer två supplement som jag starkt rekommenderar: Alien Compendium och Arms & Equipment Guide (inte att förväxla med Dark Matter A&EG som förvisso är bra men inte så nyttig till StarDrive). Jag har hört att även Alien Compendium II samt Star Compendium lär vara bra, allmängiltiga supplement till StarDrive, men jag har inte införskaffat dem än. Dessutom är Threats from Beyond en trevlig bok, som ger lite mer beskrivning av de olika systemen och avancerar världens "metaplot" en bit (som främst har att göra med de mysko aliensarna som nämndes ovan). The Lighthouse är en bok som beskriver den mobila rymdstationen med samma namn (och som är en ypperlig bas för en kampanj eftersom man då får åka omkring i the Verge med den), och Outbound är en bok som handlar om planetutforskning och som tas upp till ungefär hälften av tre äventyr och till hälften av "matnyttiga" saker.

Förutom dessa finns ett antal saker som jag inte köpt, som Klick Klack och Planet of Darkness (äventyr), System Guide to Aegis (beskriver systemet som ligger mitt i the Verge, vars huvudvärld är till 98% täckt av vatten) och säkert något till som jag inte kan komma på. Dessutom har WOTC släppt The Externals, ett supplement i elektroniskt format som man kan köpa från deras site - om man bor i USA. Av någon anledning vill/kan de inte sälja sina elektroniska produkter utanför USA - jag har för mig att det har att göra med avtal med distributörer, men jag är inte säker. Externals handlar om de tidigare nämnda mystiska aliensarna, och beskriver mänsklighetens krig mot dem (eller i alla fall början - inte så säker eftersom jag inte läst den). Slutligen finns några generella Alternity-prylar som nog kan vara nyttiga för en Star*Drive-kampanj, främst Dataware (datorsupplement), Starships (rymdskepp) och Mindwalking (psionics). Dock: man klarar sig bra på PHB, GMG och StarDrive-boken, eventuellt plus A&EG och Alien Compendium.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top