Nekromanti [TSOY] Skuggan av igår.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Igår så samlades vi hos mig, det var jag, w176, Xhakhal, DeBracy, Atzel och Lloyd.

Syftet med mötet var att dra igång en kampanj i The Shadow of Yesterday, så vi skall få något spelat under hösten och vintern. Efter att ha ätit lite, man tänker inge vidare på fastande mage, så satt vi ner och spånade på spelvärld och vilka former kampanjen skall ha. Den övergripande ramhandlingen tar avstamp i en DoDv6-kampanj som jag körde när spelet var nytt. Men eftersom spelare, rollpersoner, regler och värld är annorlunda så tror jag att det kan bli rätt stora skillnader vad tiden lider.

Resultatet av samtalet blev ett A4 med anteckningar, och de är nu sammanställda på en websida, tillsammans med korta introduktioner av rollpersonerna. Den stora sakerna är IMO att vi kastar ut spelvärlden ur TSOY och kör med en mer traditionell fantasy-värld, och att själva spelet skall struktureras in i tydliga scener med början och slut, istället för att flyta genom handlingen och låta saker bli som de kommer.

På websidan kommer jag att föra kortfattad log över spelmötena, och samla in eventuella mutor från spelarna i form av bilder, textsnuttar eller krönikor.

Här i tråden kommer jag att skryta när tåget kommit till Awesomeland, och jag hoppas att spelarna hakar på. I övrigt är tråden öppen för de som är nyfikna eller har frågor rörande vår TSOY-kampanj de vill diskutera.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
och att själva spelet skall struktureras in i tydliga scener med början och slut, istället för att flyta genom handlingen och låta saker bli som de kommer.

På vilket sätt menar du att detta skiljer sig från TSOY i grund? Spelet förhåller sig neutralt i frågan (liksom det t ex inte uttalar sig kring vem som beskriver vad), men jag har ju t ex kört med en väldigt skarp scenklippning ("ok, klipp; nästa scen: du sitter på värdshuset en kväll när Blutus plötsligt kommer instampande...", inte "och sen går jag hit, och sen går jag dit, och...")

Men du menar kanske mer av en förplacerad struktur?

Ska hursomhelst bli intressant att höra vad ni gör med spelet och hur det funkar för er.

korta introduktioner av rollpersonerna.

Alla spelar motsatt kön? :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
På vilket sätt menar du att detta skiljer sig från TSOY i grund? Spelet förhåller sig neutralt i frågan/...

Men du menar kanske mer av en förplacerad struktur?
Det skiljer sig inte alls från TSOY i grund. Däremot är det lite annorlunda än hur "klassiskt svenskt DoD-spelande" brukar se ut (du vet, såntdär där man säger "Ja, jag kliver upp först och gör frukost och... uh... väcker de andra" och liknande). Kampanjen har ju sin bakgrund i ett mer traditionellt spel och spelades ursprungligen i en mer traditionell grupp. Så det handlar väl mer om att det är ett uttalat mål för oss som inte sysslat lika mycket med det tidigare (för flickorna är det mer eller mindre en självklarhet i det mesta de spelar vad jag förstår).

Alla spelar motsatt kön? :)
Ja... så går det när man blandar in konstiga internetspelare. De kan aldrig bara göra som de ska! (ja, flickorna bestämde ju att de skulle vara pojkar direkt... så med skägg bara värnade om att det skulle finnas nog med kvinnlig fägring för att hålla det intressant. Typ. :gremsmile:)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Det skiljer sig inte alls från TSOY i grund. Däremot är det lite annorlunda än hur "klassiskt svenskt DoD-spelande" brukar se ut (du vet, såntdär där man säger "Ja, jag kliver upp först och gör frukost och... uh... väcker de andra" och liknande). Kampanjen har ju sin bakgrund i ett mer traditionellt spel och spelades ursprungligen i en mer traditionell grupp. Så det handlar väl mer om att det är ett uttalat mål för oss som inte sysslat lika mycket med det tidigare (för flickorna är det mer eller mindre en självklarhet i det mesta de spelar vad jag förstår).

Ah, då hänger jag med; det var alltså jag som feltolkade stycket (läste "den stora sakerna är IMO att vi kastar ut spelvärlden ur TSOY och kör med en mer traditionell fantasy-värld, och att" som att båda sakerna var skillnader från default-TSOY).

Jo, jag tycker ju nuförtiden också att det är en självklarhet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Få pojkar

Bah jag spelar bara motsatt kön för at jag har så få pojkar. Typ mina pojkar är typ mindre en 30% av bordsrollspel och text rollspels personerna och 0% av mina lajvkaratärer. Hence måste jag kvotera in pojkar.(Och xhakal spelar pojkar för att hon alltid spelar pojkar.)

Och för övrigt vill jag hålla med om det här md scener. Helt självklart är det fortfarde inte. Hur mycket man klipper och hur restriktiv man är med de scener som faktiskt spelas ut är ju en skala som man kan placera sig ganska olika på. Jag tror vår inställning var att vi skulle klippa och välja ut scener ganska smalt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Så, nu är det halvtid från första mötet då vi gjorde gubbar, till andra mötet då vi faktiskt skall spela.

På gruppens sändlista så har vi diskuterat det där med att splittra gruppen, om sällskapet splittras. Och folk är splittrade. :)

Det hela står och väger mellan de två ytterligheterna att inte ha några hemligheter spelarna emellan, eller att helt sonika skicka ut inaktiva spelare ur spelsalen då det är hemligheter på gång. Båda metoderna har för och nackdelar, och som SL så är jag inte helt bestämd hur jag skall göra än. Jag har några ascoola bihandlingar som inte kommer att vara det om de inte omgärdas med ett visst hemlighetsmakeri. Å andra sidan så lär det vara rätt kul som spelare att veta att "Gumman i skogen" är en lömsk giftmördarspion, men att tvingas se sin rollperson bli förgiftad trots att man sett hela sällskapet gå i samma fälla före en själv. Nå, än är säkert inte sista ordet sagt om hur vi skall göra.

I övrigt så pratas det om att översätta rollformulär och speltermer till svenska. Och vi har pratat lite löst om vilken musik vi skall ha i soundtrack.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Inte helt förvånande rekommenderar jag ju personligen stenhårt att ha hemligheter bara på fiktionsplanet, inte på spelarplanet. :)

(Systemet är ju också lite byggt för det med saker som key of secret och gift dice--man kan ju inte få gift dice för sitt häftiga hemlighetsdöljande om de andra inte vet att man döljer en hemlighet, så att säga.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
I övrigt så pratas det om att översätta rollformulär och speltermer till svenska.
Jojomensan. Det har jag petat lite med nu i afton. Resultatet bifogat!

[Edit] Stort tack till thark förstås! Hans engelska formulär som jag bearbetat.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ett alternativ skulle kunna att vara att inte gå till ytterligheter utan att blanda, samt att vi kan fuska och spela ut hemliga spelsaker mellan ordinarie pass.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Det låter som en rätt bra kombination, och så får jag spela oftare än de ordinarie spelpassen, låter bra. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Tack båda två!

Vilken jättefin muta! Tack så mycket, och tack även till thark, natch.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag tror inte alls att jag gillar den metoden till hemlighetsmakeri. Då föredrar jag att spela det här varje spelmöte för sig, och inte ha några hemligheter alls.

Jag håller faktiskt med thark om att man inte bör ha hemligheter på spelarplanet. Det är roligare att bli lurad om man vet att man blir lurad.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Översättningar i allmänhet

Nu har jag så smått börjat översätta spelet i övrigt till svenska, för att slippa springa på några termer som vi måste köra på engelska för att vi inte hittar några bra ord för dem när vi faktiskt spelar. Nycklar och hemligheter är först ut, hemsidan är uppdaterad.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Översättningar i allmänhet

En kommentar på översättningarna:

Alla nycklar kan köpas bort genom att agera helt emot dem, och ger då tio erfarenhetspoäng.

Det kan vara värt att poängtera här—eftersom jag vet att det inte var omedelbart uppfattat av alla i min egen grupp—att man kan utföra lösköpningshandlingen men ändå välja att inte köpa bort nyckeln just den gången. Nycklar är alltså aldrig tvingande. Däremot måste man förstås bryta mot nyckeln för att få köpa loss den (hur bokstavligt man sen håller sig till den specifika förutsättningen är förstås upp till gruppens tolkning).

Mycket möjligt att poängteringen inte behövdes, men bara utifall att... :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
SL

Så var vi äntligen igång, efter att vi gjort gubbar så blev spelet vilande i flera veckor för folk skulle iväg och resa, men igår så samlades vi och körde.

Första spelmötet ägnades åt en liten prolog som i viss mån förklarade händelserna fram till där kampanjen tar sin riktiga början.

Jag hade ett antal scener jag ville ha med, och rälsade rätt hårt, men det tycks ha gått hem ändå. Vi gjorde stora skutt i handlingen och äventyrets händelser var utspridda över knappt ett år. De tonåriga rollpersonerna fick sina Förbättringar som egentligen skulle kommit under rollpersonsbyggandet utportionerade under passet, så allas rollpersoner blev bättre, oavsett om de samlat erfarenhet eller ej.

Jag satt bakom spelledarskärm för första gången på länge, fick låna DeBracys SAGA-skärm, som funkade rätt bra. Tidigare på dagen hade jag jagat igenom musiksamlingen efter passande musik och valt ut tio låtar. Jag saknade dock musik för en hel del situationer så då fick det vara tyst istället. Några av låtarna börjar nog sätta sig hos spelarna redan, planen är att spela samma musik i likartade situationer så de kopplar ihop minnena av de olika scenerna rakt av genom musiken.

Efter att inte ha spellett kampanj på flera år så var det kul att komma igång igen, speciellt roligt var det att se hur sådant som varit rätt suddigt i mina planer föll på plats och blev riktigt bra. Dessutom verkade spelarna nöjda, och jag blev halvt om halvt lovad lite krönikor eller andra mutor. Skall bli skoj att se när de kommer in.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Re: SL

Tja, i grunden tror jag nog fortfarande på det. Men om jag nu skall spela kampanj med sammanhängande äventyr osv istället för en intensiv raketfärd till Awesomeland så skall det göras ordentligt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Dräktskicksmuta Goda

Jag tyckte det var dags för en första muta med dräkskicket för våra hjältar och dras folk.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Dräckskicksmuta Onda

Och självklart hade de onda bergsmännen också kläder.

Klänningen är bara representativ för häxdrottningen då hon är enda kvinna vi hittils sett, och bergsmännens uniform skall kanske vara lite mer mongolisk.
 
Top