Nekromanti tSotT-hack: The Sidekick!-hjälp!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Yes! Jag ska styra ihop ett sidekick-hack till världens bästa spel, tSotT, och tänkte be om lite inspirationshjälp!

Sword and sorcery! En jävligt grym hjälte! Och nu hens sidekick!

Inspiration:
Vad gör en bra sidekick? Vad karaktäriserar en bra sidekick? Vilka klassiska sidekicks hittar man i andra media?

Rollspelserfarenheter:
Jag vet att det pratats en massa om "jag sidekick, du awesome"-spel, bland annat av Krille, och jag tänkte höra vilka generella erfarenheter ni har av sidekicks som fungerat och/eller inte fungerat!

Vad en sidekick gör:
Vad ska en bra sidekick göra? Hur lyfter en bra sidekick fram sin hjälte på bästa sätt?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Lite sidekicks (tacl Gurgeh, Hellzon, Sölvebring, m fl!)


Watson
Obelix
Chewbaka
Lille John

Fler? Har de klassiska Sword & Sorvery-hjältarna några bra sidekicks?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag har en sidekick IRL som heter Johan. Jag kan sätta dig i kontakt med honom om du vill göra mer research.

Johan har dessutom en labrador som är lite som hans sidekick, det är ju rätt meta när man tänker på det: "Min sidekick har också en sidekick."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vad är tSotT?

Jag tror det viktigaste med en Sidekick är att denna emotionellt kompletterar hjälten Sherlock är kall och emotionellt tillbakadragen så Watson är öppen och social. Batman är deppig och mörk så Robin är glad och ljus. Kontrasten hjälper att nyansera och definiera hjälten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det här med att komplettera, kontrastera och lyfta fram tror jag är bra skit. Jag gillar ju till exempel serien Preacher, och där är huvudpersonen Jesse ändå nånstans drivande, ansvarstagande och rättrådig (även om han också är mänsklig och har en del problematiska beteenden) -- medan hans sidekick Cassidy är mer wild and crazy, oansvarig, driver mest runt och gör vad som faller honom in -- en rent lustbaserad karaktär egentligen, med extremt svag vilja vad gäller frestelser och så. Och det är just på grund av att Cassidy är den han är som Jesse.

Sen händer det en del med det där förhållandet under serien, men ändå.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Impetigo;n46857 said:
Jag har en sidekick IRL som heter Johan. Jag kan sätta dig i kontakt med honom om du vill göra mer research.

Johan har dessutom en labrador som är lite som hans sidekick, det är ju rätt meta när man tänker på det: "Min sidekick har också en sidekick."

Vad gör Johan som lyfter fram dina hjältekvaliteter? På vilket sätt är Johan en bra sidekick?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RasmusL;n46850 said:
Har de klassiska Sword & Sorvery-hjältarna några bra sidekicks?
Nu när du säger det är det väldigt ovanligt med sidekicks i S&S.
S&S handlar mycket om den ensamme hjälten. Conan har t.ex. hjälp av olika personer i olika noveller, men dessa byts hela tiden ut. Det saknas permanenta sidekicks.

Fafhrd and the Gray Mouser är ett par, men jag skulle inte säga att någon är sidekick, de är lika viktiga.
Elric, har sitt svärd, om nu ett svärd kan vara en sidekick.
John Carter har Woola, men det är ett djur.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
anth;n46954 said:
Nu när du säger det är det väldigt ovanligt med sidekicks i S&S.
S&S handlar mycket om den ensamme hjälten. Conan har t.ex. hjälp av olika personer i olika noveller, men dessa byts hela tiden ut. Det saknas permanenta sidekicks.

Fafhrd and the Gray Mouser är ett par, men jag skulle inte säga att någon är sidekick, de är lika viktiga.
Elric, har sitt svärd, om nu ett svärd kan vara en sidekick.
John Carter har Woola, men det är ett djur.
Ett undantag är Elric som har Moonglum som sidekick (och då resten av The eternal champions som har sin version av Moonglum).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
En hjälte bör vara mångsidig.

En sidekick kan vara ensidig, men inom ett område som hjälten själv inte behärskar.

Barbaren Khûnan har t.ex. provat på det mesta, men är inte världsbäst på att trolla eller skjuta pilbåge.

En lämplig sidekick skulle då kunna vara en trollis eller bågskytt som kompletterar Khûnan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RasmusL;n46827 said:
Rollspelserfarenheter:
Jag vet att det pratats en massa om "jag sidekick, du awesome"-spel, bland annat av Krille, och jag tänkte höra vilka generella erfarenheter ni har av sidekicks som fungerat och/eller inte fungerat!
Det låter som att "du awesome, jag sidekick"-tekniken inte är det som du är ute efter.

Tekniken går helt enkelt ut på att varje spelare väljer att lyfta fram en annan spelare som spelmötets snarare än att försöka hogga så mycket rampljus som möjligt själv (som annars är fallet). Du fokuserar dig på en annan rollpersons bakgrund och metaplott och gör vad du kan för att hjälpa spelaren att få sin rollperson att vara så jävla cool som du bara kan (utan att vara spelledare själv).

Alla väljer en annan person som awesome i hemlighet. Istället för att peka på Kalle och säga "Kalle, du är awesome!", så gör man Kalles rollperson awesome genom att ta fram grejer i dennes bakgrund och in i spel, eller dribbla upp motståndare så att Kalle får göra det dödande hugget, hjälper Kalle med argument och formuleringar när Kalle står och hotar dödsmagikern Zhune. Men man säger det inte högt eller rakt ut, man bara gör det.

Man ska inte prata ihop sig för att försöka jämna ut sidekickarna. Poängen med tekniken uppstår nämligen när två spelare (eller fler) väljer en tredje spelare som awesome. Den spelaren blir då helt jävla ultra-awesome och får en fantastisk spelupplevelse!

Nästa spelmöte byter man och väljer ut någon annan som awesome, så att det inte alltid blir samma person som blir ultra-awesome.

Och jag har fått uppfattningen att det inte är det som du är ute efter.
RasmusL said:
Nej, det kanske inte riktigt är vad jag letar efter!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
tSotT använder keys. Förslag på sidekick-keys:

*When you get the Hero to tell you a story from his past
*When you fight alongside the Hero and take a blow from the enemy
*When evidence you have found is used by the Hero to solve a mystery

Har ni fler förslag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
RasmusL;n47077 said:
tSotT använder keys. Förslag på sidekick-keys:

*When you get the Hero to tell you a story from his past
*When you fight alongside the Hero and take a blow from the enemy
*When evidence you have found is used by the Hero to solve a mystery

Har ni fler förslag?
-När du blir kidnappad och hjälten räddar dig.

-När skurken spöar dig lätt för att visa hur tuff han är.

-När du använder något hjälten har lärt dig för att rädda dagen.

-När du dör för att motivera hjälten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
God45;n47096 said:
-När du blir kidnappad och hjälten räddar dig.

-När skurken spöar dig lätt för att visa hur tuff han är.

-När du använder något hjälten har lärt dig för att rädda dagen.

-När du dör för att motivera hjälten.

Fett!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Både Hercules och Xena har ju en charmig och glad person som sidekick, för att muntra upp i den bittra heroiska vardagen. Förutom sällskap är väl en sidekick bra för att fylla ut med lite mindre heroiska kunskaper, samt att behöva räddas.
 
Top