Nekromanti Trygga rum för nybörjare

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Hej,

?jag söker tips spelgrupper, föreningar, (mini)konvent, spelträffar och dylikt där en 16-17 transperson kan komma i kontakt vår hobby och börja utforska sitt intresse. Hen saknar tidigare erfarenhet men har bekantat sig med rollspel via nätet/poddar.

?Jag tar tacksamt mot alla tips och förlag
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Vet att jag såg ngt på en FB-grupp för ett par veckor sedan att det ska vara någon slags speldag/konvent i slutet av oktober för tjejer och icke-män/ej cis män. tyvärr kan jag inte hitta den post som gjorde reklam för just detta, men kanske ger tillräckligt för att googla på? Tror det hette fem game day eller något i den stilen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Hmm. Undrar om/när FemCon anordnas igen...

Gäller några geografiska restriktioner? Det går ju alltid att dra ihop en grupp och spela lite över skype eller liknande, och det har den ytterligare fördelen att man inte stöter på massor av folk på kort tid på en plats man inte är bekant med.

Jag brukar skamlöst rekommendera Grottröj till alla som söker ett välkomnande konvent. Vi brukar vara 25-35 personer och har haft en hög återvändandegrad bland nybörjare, så jag tror och hoppas att vi gör något rätt :)
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
FemCon låter intressant men då personen ifråga identifierar sig som en han kommer det ställa till problem? Gällande geografin så är det Stockholm som är aktuellt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
FemCon (eller FemKon? Minns inte) har bara som krav att alla som spelleder eller skriver scenarion ska vara kvinnor. Eller eventuellt bara inte cis-män... Jag minns inte riktigt. Men vem som helst får delta, iaf! Det brukar vara ett väldigt hemtrevligt och välkomnande event, som dessutom haft en del seminarier, föreläsningar och workshops utöver spelandet.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
jensofsweden;n205675 said:
Vet att jag såg ngt på en FB-grupp för ett par veckor sedan att det ska vara någon slags speldag/konvent i slutet av oktober för tjejer och icke-män/ej cis män. tyvärr kan jag inte hitta den post som gjorde reklam för just detta, men kanske ger tillräckligt för att googla på? Tror det hette fem game day eller något i den stilen.

Jag skrev in 'fem game' i sökrutan på facebook och hittade det här:
https://www.facebook.com/events/487915424733895/
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
jensofsweden;n205750 said:
tror det var detta, som sagt det står tjejer och icke-män så är inte helt 100 på om icke-cis män inkluderas där eller om det är restricted till tjejer och folk som är typ grey-gender och liknande :/

Om det står tjejer och icke-män så är inte transmän välkomna.
Om de menar tjejer och alla som inte är cismän så heter det saker som tex kvinno- och transseparatistiskt.

Men nu är inte män välkomna, och därför får vi lov att anta att transmän inte är målgruppen.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Det finns en grupp som heter 'Transnörds' på facebook som din vän kan gå med i Snoken. Där lär det finnas personer som är bättre bemedlade att hjälpa till än majoriteten av användare på wrnu :)
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Tack så hemskt mycket för hjälpen allesammans. Om det är så att hittar något passande vore det vänligt om ni slängde iväg ett privat meddelande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Eftersom det finns personer som är negativt inställda till folk på grund av könsidentifikation är det rimligt att anta att det även finns medlemmar i spelgrupper som är det. Om inte trådstartaren upplevt att problemet fanns hade det inte startats någon tråd.

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Älvcon i Älvsjö (var för nån vecka sedan) är extremt säkert och öppet för alla. Är i en kyrka (Svenska kyrkan) men det spelas vanliga rollspel, Warhammer, Magic och boardgames.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag funderar på om DanCon kan vara ett minikonvent som skulle passa i det här fallet. Litet, personligt, inkluderande. Och med en arrangör som säkert kan tänka sig att anpassa så att det finns ett tryggt rum för personen.

Det är personlig inbjudan som gäller, men det kanske kan vara intressant?

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DanielSchenström;n206406 said:
Jag undrar, finns det någon spelgrupp som är negativt inställd till folk på grund av könsidentifikation?
Det är väl snarare så att transpersoner rent generellt har ganska tufft att bli accepterade för vad de är i det svenska samhället och därför antar att alla delar av samhället (inkl. rollspelshobbyn) är likadna som samhället i stort.
Samt att många nördar i största allmänhet kan vara ganska oförlåtande (och rollspel är en nördhobby).

Hade jag själv blivit dåligt bemött i samhället och sedan blivit intresserad av en nördhobby som rollspel skulle jag vara väääldigt försiktigt om jag inte kände några spelare sedan tidigare.

Med det sagt hoppas och tror jag att de flesta rollspelsgrupperna i Sverige skulle vara positivt inställda till att ha med transpersoner. Men det beror på att genomsnittsåldern i de flesta rollspelsgrupperna är runt 30 år numera (de är vuxna och inga ungdomar). Frågan är snarare hur kul man tycker det är om man är 16 år (oavsett om man är trans eller ej) om alla andra spelare i gruppen är dubbelt så gamla som en själv...
...men det är någon som inte jag kan svara på, utan det får TS vän svara på.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
anth;n206489 said:
Frågan är snarare hur kul man tycker det är om man är 16 år (oavsett om man är trans eller ej) om alla andra spelare i gruppen är dubbelt så gamla som en själv...
Det är ju en sidodiskussion, tar den upp för mycket plats så får den brytas ur. Jag tror själva spelandet är lika kul oavsett åldersskillnader folk mellan, men i de fall man har mycket gemensamt umgänge utanför spelandet kan det förstås bli så att olika gemensamma referenser och sånt gör det lite svårare. Jag tror dock det är värt att testa. Största åldersskillnaden i min nuvarande grupp är 20-21 år med den äldsta 45, och där är det i alla fall noll problem. Personligheter och personkemi är mycket större problem i min erfarenhet.

anth;n206489 said:
Samt att många nördar i största allmänhet kan vara ganska oförlåtande (och rollspel är en nördhobby).
Och på tal om min erfarenhet så är det här något jag aldrig upplevt, läst om eller uppfattat. Men jag kan vara väldigt inobservant också. Har det här diskuterats nåt här på wrnu?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
DanielSchenström;n206513 said:
Har det här diskuterats nåt här på wrnu?
Ja, i stor mängd och (är min personliga teori och åsikt) är skäl till att OT-forumet stängdes ned...

Cog.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
cogitare;n206514 said:
Ja, i stor mängd och (är min personliga teori och åsikt) är skäl till att OT-forumet stängdes ned...
Och med det sagt, så lämnar vi nu denna sidotråd åt sitt öde så att att huvudfrågan om tips på trygga rum kan få full uppmärksamhet.

Tack för er förståelse.

(Inte riktat till cogitare, utan till tråden. Tog bara cogitares inlägg som språngbräda!)

Vänliga hälsningar

/Magnus
 
Top