Nekromanti Trycktesta PDF

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Ni som vet mer om tryck och PDF än mig:

Om man inte har lust att köpa dyra adobeprogramvaror för att göra sina PDF:er och dessutom kanske inte riktigt trivs i t ex InDesign; vad finns det för bra sätt att testa sin PDF innan man skickar den till tryck? Kan man lita på den om den ser bra ut i Adobes PDF-visare? Utskrifter på vanliga skrivare ger onekligen lite varierande resultat även med samma fil.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Illern said:
Ni som vet mer om tryck och PDF än mig:

Om man inte har lust att köpa dyra adobeprogramvaror för att göra sina PDF:er och dessutom kanske inte riktigt trivs i t ex InDesign; vad finns det för bra sätt att testa sin PDF innan man skickar den till tryck? Kan man lita på den om den ser bra ut i Adobes PDF-visare? Utskrifter på vanliga skrivare ger onekligen lite varierande resultat även med samma fil.
Adobes PDF-läsare ska ge korrekt visning såvitt jag vet; eventuella problem vid utskrift handlar mer om att vissa kskrivare är CP och/eller att de som gör inställningarna vid utskrift inte vet vad de håller på med.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
PDF är en djungel, det finns massor med fallgropar som även den erfarne trycksaksmakaren kan falla i. Det finns exempelvis massor med olika varianter av PDF för olika syften. En PDF gjord från Indesign för tryck är annorlunda än om den gjorts med Distiller... och så vidare.

Om du ska skicka till ett TRYCKERI (till skillnad från att bara printa ut den på en skrivare) så bör du kunna spara filen som PDF-X 2001, som är ett PDF-format som ska fungera även med äldre rippar på tryckerier i Moldavien eller i Nepal. :gremgrin:

Om jag inte fått nån färgprofil från tryckaren så brukar jag använda ISO-FOGRA-standarden, den funkar nästan alltid.
 
Top