Nekromanti True or False

Gwellmyn

Veteran
Joined
9 Oct 2003
Messages
2
Tjipp tjipp allihopa.

Det är jag som har skrivit scenariot "True or False" till independent rollspelet In the dark, som är skapat av Robert Jonsson. Jag skulle gärna vilja höra vad folk tyckte om mitt scenario, både vad som var bra och som var dåligt och kanske hur spelarna som ni spellede det för tyckte. Det är alltid kul att som spelskapare få respons tillbaka.

Om ni inte vet vad In the dark är för något eller vill veta mer så gå gärna in på dess hemsida som är antingen:

www.inthedark.nu eller hem.legend.se/itd/
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Re: True or False ** SPOILER **

Det var så länge sedan jag läste och spelledde scenariot att jag har glömt bort det mesta i det.. Efter att ha läst igenom scenariot igen så tycker jag det följer den stil på skrivandet som regelboken följer.. En sorts... undervisande ton.. Jag kan inte direkt sätta fingret på det, men jag uppskattar sättet det är skrivet på..

Likaså följer scenariot In the Darks jordnära miljö såsom jag har uppfattningen om att det ska ha.. Mina upplevelser med scenariot är tyvärr, tyvärr rätt dåliga.. Det är inget fel på det, men själva upplägget passar sig inte för min spelgrupp.. Dessutom så var (är) jag rätt kass på att spelleda skräck.. Jag hade (har nästintill) ingen som helst erfarenhet av hur man ska lägga upp en skräckstämning..

För att få ett nära samband med Frida så att de ska bry sig om när det händer saker med henne så kräver det att de ska få lära känna varandra kvällen innan de somnar.. Varken jag eller mina spelare är så intresserade av att sitta och snacka om varandras liv "in character" i ett rollspel en längre period (säg en timme).. Då kan vi lika gärna sitta och snacka om våra riktiga liv istället.. Mina spelare föredrar action.. Nåja, jag hoppade över själva grejen att snacka och hoppades på att spelarna kunde ta tag i det själva om de var intresserade.. Dock är mina spelare funtade på det sättet att de vill ha saker serverade för sig själva som de kan ta tag i.. De vill inte ha händelser från det de själva gör utan vill reagera på de händelser som spelledaren slänger fram åt dem..

Jaja, jag försökte i alla fall.. Jag ville inte tvinga in dem i något.. Jag lade ut lite ledtrådar här och var.. Fick en av dem att tycka biblioteket verkade vara intressant.. Att få Frida börja dra skräckhistorier om huset ville jag egentligen inte.. Det skulle bli så fokuserat på just det och mina spelare skulle direkt misstänka att det var en ledtråd.. Dum som jag är så har jag redan sagt att In the Dark är ett skräckrollspel.. Spelarna förväntar sig alltså att det är ett skräckrollspel och att det ska hända något mystiskt.. En av rollpersonerna (de fick tonårskaraktärer där spelarna fick välja utrustning) hade exempelvis med sig sitt paintbollgevär för att skjuta på de monster som antogs kunna komma..

Jag snabbspolade fram till när de skulle lägga sig då jag märkte att spelarna började tröttna lite.. Morgonen började rätt bra (för mig ur skräcksynpunkt).. De vaknade och lite småmystiska saker hände.. och lite till... och mer... och MER... Jag slutade liksom inte och spelarna blev överväldigade av alla de saker så att de inte visste vad de skulle göra eller reagera.. Det blev så många känslor som de skulle leva ut att de blockerades i sitt rollspelande och jag själv hade målat in mig i ett hörn.. Då gjorde jag till något som jag faktiskt är stolt över.. För att inte sabba allting och därmed kunna använda huvudidén igen så avbröt jag spelmötet.. Det gick liksom inte att gå vidare.. Så mina erfarenheter av det scenariot är inte lyckat.. Jag kan inte skrämmas som spelledare.. Men någon gång ska jag ta igen det och spelleda "True or False" igen, och då mer genomtänkt...

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som på sin höjd kan sk(r)ämmas med att han påbörjade det här inlägget lyssnades på systrarna Graafs "Hold you"
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Jag har spellett True or False och jag måste säga att både jag och mina spelare hade väldigt roligt.
Dock måste jag säga att jag modifierade äventyret väldigt mycket, mest på grund av att min skrivare slutade fungera efter halva utskriften :gremfrown:

Jag kom med äventyret till en spelgrupp som förväntade sig ett hemskt skräckäventyr, jag själv trodde det skulle bli mer komiskt än skräck i och med att jag var tvungen att improvisera det mesta.

TIll en början var karaktärerna rätt lugna och festen fortsatte. Senare på kvällen började jag lägga in de olika händelser som fanns beskrivna i appendix c. Spelarna blev skrämda som fan av drömdemonen i ku klux klan-huva.
Jag lät honom dyka upp lite här o var och spelarna blev riktigt skraja och inte bara karaktärerna :gremsmile:

Det slutade med något i stil med att de hittade dolken i ett kassaskåp och försökte ha ihjäl drömdemonen med den.
Det gick inte så bra, men på något sätt (jag kommer inte ihåg hur, det var ett tag sen) kom de på att de var tvungna att döda flickan.

Spelarna tyckte väldigt mycket om det, trots att jag improviserade det mesta och de blev skrämda av det, trots att jag hade tänkt att spelleda det mer som ett komiskt skräckäventyr.

Ett lyckat äventyr, även om vi inte följde allt som stod i äventyret. Det var roligt att spela och spelleda och det är ju det som räknas, eller hur? :gremwink:
 
Top