True Detective säsong 4 - Spoiler tråden

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
De tappade mig helt, eller iaf mina förhoppningar efter tredje avsnittet. Sista avsnittet hade ett par fina scener/möjligheter men lyckades inte rädda det för mig. Det kändes ofta forcerat, krystade konflikter, psykologiskt otrovärdigt och writers room-sömmarna sken igenom.
 
Last edited:

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag tyckte det var bra från start till mål. Visuell och audiell stämning var toppklass. Tillfredsställande deckarlösning som drog lite åt Mordet på Orientexpressen-slutet. Lagom blinkningar till originalsäsongen.

Det jag hade lite svårt för var den suicida dominoeffekten i Navarro-familjens mediumförmåga; att det hoppade över till nästa person så fort det var färdigt med den förra. Men det omtalades ju visserligen som en förbannelse och det är väl så en förbannelse ska funka, antar jag.

Men absolut nöjd!
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Hade höga förväntningar, och matchades tyvärr ej. Sista avsnittet satte i stora drag spiken i kistan, men kunde ändå uppskatta vägen dit.

Skådespeleriet: inledningsvis bra/trovärdigt av Navarro, men sen märkte man hon var för oerfaren, speciellt där det förväntades visas känslor människor emellan. Även om Foster kämpade på övertygades jag aldrig, kanske var karaktären så sammanbiten hon var, men sammanbrottet vid elden var… ja, minst för långa ord. Men allmänt, med det manuset var det nog ej mkt att göra tyvärr.

Storyn: det skedde innan, men avsnitt 6 slängde iaf logiken ur fönstret. Allmänt var även tiden på Tsallal drömlik, och ej på ett bra vis. Halvt om halvt fryser de ihjäl, försöker sova separat från varandra och har vakdrömmar (typ). Slarvigt och osammanhängande. Förklaringen att pumpa ner föroreningar i marken för att få upp bättre ”material” ur permafrosten kändes som den kunnats slumpas fram ur en tabell - godtycklig. Generellt kändes det som att händelserna i storyn endast var där för att förvirra tittarna, aldrig för att berätta en historia. Var detta ett experiment i röda stim (snarare än strömmingar)? Antalet lösa trådar verkar indikera det. (Orkar ens knappt påpeka tillståndet forskarna frös ihjäl… men det var ju bara en ”historia”).

Kortfattat: Den underliggande storyn var aldrig intressant ens i säsong 1, men här brast tyvärr även skådespeleriet, vilket brukar vara min stapel. Miljön var nice ändå och ledmotivet starkt. Slutbedömning är att detta kommer glömmas fort.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Såhär i efterhand känner jag ett visst mått av besvikelse över hur uppenbar lösningen var. Mysteriet omgärdades av mystik och hokus pokus, men det självklara svaret på frågan "varför har de här männen gått ut i snön och klätt av sig?" är att någon tvingade dem under vapenhot. Och det var precis vad som hade hänt. Egentligen är det lite konstigt att ingen av poliserna någonsin föreslog det, men det kunde de ju inte ha gjort, för det skulle ha spoilat slutet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Sen på bollen som vanligt men jäklar vad bra detta var! Gillade det från början till slut! Karaktärerna, miljön, stämningen, allt var på topp!!
Det jag hade lite svårt för var den suicida dominoeffekten i Navarro-familjens mediumförmåga; att det hoppade över till nästa person så fort det var färdigt med den förra. Men det omtalades ju visserligen som en förbannelse och det är väl så en förbannelse ska funka, antar jag.
Handlar inte det om att det där övernaturliga väsen som det hintas om främst angriper människor som inte tagit itu med dödsfall som drabbat människor i deras omgivning? Det blir ju per automatik en dominoeffekt då, att den ena personen influeras av det övernaturliga till att ta livet av sig för att denne inte kan hantera den förres självmord?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Senare på bollen men tyckte också att serien sjönk rejält på slutet. Trist att det övernaturliga uppenbarligen fanns där men inte visades upp. Kändes lite fegt. I Säsong 1 var det ju alltid lite oklart om det övernaturliga faktiskt fanns.

Kände också att mordet på orientexpressen-lösningen var svag. Kvinnogänget (som annars inte känns särskilt mordiska eller kapabla) bestämmer sig för att göra en koordinerad och avancerad massmordkomplott för att hämnas ett mord för länge sedan, men struntar typ i kvinnomisshandlaren från första avsnittet. (Det är ju superdumt att deras intentioner skulle ha varit något annat än att låta forskarna frysa ihjäl på isen). Och om man nu vill ha en avancerad komplott, varför ha med det övernaturliga spökmorden i så fall? Kändes väldigt kaka-på-kaka.

Var också lite otematiskt att underdog-minoritetsfolkgruppskvinnorna blev så onyanserad uppmålade som toppengoda vigilanter som räddar dagen. Det är ju ändå noir.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ansluter mig till dem som tycker att slutet sög. Jag satt och hoppades att det skulle vara en övernaturlig förklaring. Eller att de vågade lämna slutet öppet, att de döda männens slut fick några olika förklaringar, utan att någon presenterades som uppenbart sann.

De kunde ha hämtat inspiration av olyckan vid Djatlovpasset, som länge var ett olöst mysterium.

Men de första fem avsnitten var riktigt bra! Och slutet är svårast.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tror nog faktiskt att de lutat sig en del på Djatlov-historien. Men om de hade hållt sig till den historien hela vägen så hade det kanske funkat bättre än blandningen som de faktiskt körde på.
Jao, jag killgissar också att den varit med under manusskrivandet.

Manusdoktorns analys är att de gjorde de svårt för sig när de skulle få in både gammalt mord och mystisk arktisk olycka i samma story.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Känslan jag får är typ som när man är SL och har fått feeling men sen inser att man inte har riktigt koll på vart man är på väg så man strösslar med allt möjligt. Men grundploten hade man redan spikat och inte hunnit/orkat ändra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Det är superintressant att se hur olika man kan tycka om slutet! Förstår 100% era invändningar men för mig klickade det helt och fullt 🙂 Tyckte det var en bra mix mellan övernaturligt och verkliga förklararingar. Det finns saker folk nämner som jag helt håller med fungerade mindre bra, exempelvis att ingen nämner att offren kan ha blivit avklädda och jagade eller det faktum att gruvan stängs för lätt. Och detta är misstag som det hade varit relativt lätt att åtgärda. Men detta är smådetaljer för mig och inga dealbreakers 🙂
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
113
Location
Stockholm
Ja, jag såg just sista. Det var väl inte katastrofdåligt, men inte heller särskilt intressant. Det fanns förklaringar, problemet var inte att de var ologiska, utan bara ganska tråkiga.
Precis min tanke. De lyckades sy ihop det, men det var liksom lite väl... meh.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Började precis kolla på seriens fjärde säsong.

Såg att den diskuterats flitigt här på samtidigt som säsong 1 och 3 var fantastiska. Så jag gjorde ingen research innan.

Men herregud vad uselt. Är detta på riktigt? Vilken slakt av en av de främsta franchisen bland tv-serier. Sen tittar jag på imdb och inser att det första avsnittet bara verkar följas av sämre och sämre avsnitt. Rakt ner i avgrunden.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Om man liksom jag blev besviken på säsong fyra, men ändå är sugen på övernaturlig krim så vill jag rekommendera ”The Outsider” som streamar på HBO.

Välspelat, välfilmat, kusligt och mystiskt. Som så ofta ett par avsnitt för många, men överlag en riktigt bra övernaturlig thriller. Åtminstone 7 av 10 för mig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Om man liksom jag blev besviken på säsong fyra, men ändå är sugen på övernaturlig krim så vill jag rekommendera ”The Outsider” som streamar på HBO.

Välspelat, välfilmat, kusligt och mystiskt. Som så ofta ett par avsnitt för många, men överlag en riktigt bra övernaturlig thriller. Åtminstone 7 av 10 för mig.
Håller nog med om 7 av 10. Jag hade lite problem med att Holly var mycket mer en Sherlock Holmes än hon är i böckerna. Vanligtvis är hon lika smart som du är på en bra dag - jämt. Men inte nån slags autism-som-superkraft geni.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Nu har jag också sett hela säsongen! Sist av alla.

Jag är nog också lite besviken på slutet, men mest för satt jag inte fick någon känsla av att jag hade kunnat räkna ut det. Jag tycker ju att bra deckarmysterier behöver kunna lösas av läsaren/tittaren innan svaren levereras, och det tycker jag inte riktigt gällde här. Hur exakt var det tänkt att man skulle koppla till städkvinnorna?

Samma sak egentligen med de andra twistarna. Hur skulle man kunnat räkna ut att forskarna var skyldiga till Kowtock-mordet? Hur skulle man kunnat räkna ut att forskarna pushade för mer föroreningar? Antingen måste man vara mycket smartare och mer uppmärksam än mig, eller så är det här helt enkelt mer mysterium a' Conan Doyle än Christie. (Det är ju min huvudkritik mot Sherlock Holmes-berättelserna – lite för ofta finns den information som krävs för att lösa mysteriet bara i Sherlocks huvud, och han håller faktan nära västen tills han kan briljera med den).

Däremot var jag helt OK med övernaturligheterna – eller rättare sagt, jag gillar att det faktiskt inte finns en enda grej, tror jag, som kräver övernaturligheter för att förklaras. Det går alldeles utmärkt att tänka sig att ingen ser några spöken alls, att det bara är självsuggestion och mentalsjukdom. Som villospår tycker jag det är utmärkt. Och så lämnas det öppet precis som i S01.
 
Top