True Detective säsong 4 - Spoiler tråden

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Ang övernaturligt vs ej verkar det vara de med (misstänkt) latent schizofreni eller annan mental åkomma som verkar sett (förutom ”armen” då).
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Läser inte så noga för har inte tittat ikapp än, men en bit in episod 2 när de börjar spekulera blir det väldigt tydligt att det här nog är ett Alaska-skin på dyatlovpassincidenten.
Jo, det är en uttalad inspiration, tillsammans med Mary Celeste och lite annat.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Jag måste säga att jag är oerhört trött på klyschan om den bittra och cyniska utredaren, med en massa trauma i bagaget och kass relation till sina barn. Såg precis Mare of Easttown (med Kate Winslet i huvudrollen) innan denna och det är exakt samma boxar som checkas av. Men det är ju HBO.

Men det är bra, skådespeleriet, stämningen, Alaska ger fina Mountain of Madness-vibbar. Jag vill personligen ha övernaturligheter, men det lär väl handla om uppborrade mikrober i dricksvattnet eller nåt. Jag har faktiskt inte sett de tidigare säsongerna, vet inte hur långt de vågar drar det hela.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Ang övernaturligt vs ej verkar det vara de med (misstänkt) latent schizofreni eller annan mental åkomma som verkar sett (förutom ”armen” då).
Absolut nåt åt det hållet.

Jag får förtydliga att när jag säger att jag älskar spökerierna så tror jag ändå att det kommer ha sin icke-övernaturliga förklaring i slutändan.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
116
Location
Stockholm
Hmm... jag vet inte. Lite mycket drama och lite lite mysterium, tycker jag. Hur många avsnitt är det tänkt?
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
116
Location
Stockholm
Så bara två avsnitt kvar? Jag trodde det var tio. Då tror jag bestämt att de kommer att få svårt att sy ihop saker ordentligt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Wow, nu börjar det bli skräck på riktigt! Går de full Twin Peaks är frågan? Dammit, olustig avslutning på senaste avsnittet.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Nu vet jag inte vad jag ska tro om äkta spökerier eller ej! (Vilket är precis hur jag vill ha mina skräckdeckare.)

Att Navarro börjat se spöken är en sak, men att de fysiskt får öronen att blöda? Bansheeskrik eller nån kommande vetenskaplig förklaring?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Någon som vet om nästa avsnitt sänds tidigare också i Sverige? Går ikväll i US tydligen, maa Superbowl.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Någon som vet om nästa avsnitt sänds tidigare också i Sverige? Går ikväll i US tydligen, maa Superbowl.
Tillgängligt på lördag, säger HBO Max Nordic på sin Instagram.

Så japp, det följer samma upplägg. USA ikväll, vi imorrn.
 
Last edited:

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
116
Location
Stockholm
Nah efter dagens avsnitt står jag fast vid min analys; för mycket drama, för lite mysterium (om de inte siktar på en säsong två?). De två första avsnitten påbörjade något som liksom inte kom någon vart i tre-fyra, och femman blir för lite, för sent.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ja väldigt mycket hänger på sista avsnittet! Jag gillar dramat och mycket börjar klarna. Jag tycker stämningen fortfarande är otrolig, men ska det hålla hela vägen? Man har blivit besviken så många gånger förr.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Fortsatt toppklassigt. Avsnitt fem var fantastiskt.

Angående familje/samhällsdrama vägt emot mordmysterium är ju familje/samhällsdramat totalt avgörande för att driva på huvudpersonernas engagemang i mordmysteriet. Det är ju hela seriens ryggrad.

Dock inte ett ord om Navarros blödande öron i slutet av avsnitt fyra? Vad hände där...?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Hittills har det varit fantastiskt bra, men det känns som om handlingen är på en plats där det borde vara 2-3 avsnitt kvar och inte bara ett, så jag hoppas att de lyckas knyta ihop det på ett vettigt sätt.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
De vet vart de ska och både de och vi (tittarna) vet ganska väl vem skurken är. Serien har en timme på sig för final och eventuell epilog vilket en långfilm med samma handling hade behövt klara av på cirka en kvart. Jag är inte bekymrad.

Det var visserligen länge sedan jag såg säsong 1, men jag vill minnas att det gick ganska snabbt med mördarjakten framåt sista avsnittet? Och jag förväntar mig inget rättsligt efterspel där gruvbolaget med politisk svans ska ställas inför svars i nån triumferande vinst för det goda (men blir gärna positivt överraskad). Det är ju samma bolag/familjedynasti som är inblandade i gruvan som var inblandade i sexmördarkulten i säsong 1.

Men den som tittar får se!

För övrigt var snöstormen i avsnitt 5 så oerhört snyggt filmad. Stornjöt av de klippen!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
En referens som jag (och kanske fler här i tråden) hade missat totalt är vem Travis Cohle är (var). Gubben som dött i cancer och dök upp som spöke i avsnitt 1 för att visa tanten till de döda forskarna.

Inspirerad av säsong 4 började jag se om säsong 1. Rust Cohle (Matthew McConaughey) berättar att han växte upp i Alaska, med en farsa som var excentrisk survivalist och som sedermera dog i cancer.

Tydligen yttrades Travis efternamn Cohle redan tidigt i säsong 4, men jag hade inte säsong 1-namnen i huvudet.

En googling gav vid handen att internet spekulerat en hel del kring detta, och t.o.m. förväntat sig att Matthew McConaughey kunde dyka upp.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Vem ställer sig och tittar på bevismatrial i en full sjukhuslobby?

F.ö bra stämning i den här säsongen bortsett från ett par småsaker.

Dåligt regisserad och filmad slagsmål i sjukhuslobbyn. Ser sjukt kass ut.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Nu har jag precis sett sista avsnittet. Jag vette fan alltså. Jag tycker serien började bra, men att det efter ett tag kändes som att historien de berättar inte är intressant nog för att berättiga sex avsnitt. Jag fick kämpa för att hålla intresset uppe de sista två-tre avsnitten.

Det här kunde varit en film.
 
Top