DoD Trudvang till DoD23 - tredjepartsutvecklat?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Hm, vore det inte en bra idé för Riotminds att släppa Trudvang som kampanjsetting plus ’fixade’ äventyr (läs Snösaga m fl) till DoD23? Texter, illustrationer etc finns ju, bara in med monsterattacker för rimtursar, lindormar o stentroll etc, plus sejdmagi. Lite mer redaktörsjobb o omskrivningar krävs nog för de större äventyren.

RM slipper gnäll på regler mm o kundgrupperna finns nog där så det borde vara intressant rent ekonomiskt också.
 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Riotminds sålde alla rättigheter för Trudvang och Götterdämmerung/LexOccultum till Cmon för några (?) år sedan. Så, Trudvang är väl inlåst i något storbolagsvalv för IP:s vi inte lär se på ett tag. Vilket känns lite trist.
 

Kapten Haddock

Veteran
Joined
5 Oct 2020
Messages
18
Cmom har väl som sagt rättigheterna för brädspel. Oklart när det kommer till rollspel.
Men det är ett skitbolag så de borde släppa det till Fina Ligan tycker jag (y)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Skulle nya DoD:s regler passa till Trudvang? Min bild - baserad på det Riotminds släppte kring millennieskiftet så jag är inte alls uppdaterad - är att Trudvang står långt ifrån "mirth and mayhem".
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Ah, hade för mig att 5e rullades ut för Trudvang typ alldeles nyss, och att det skedde med Cmons goda minne.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Ah, hade för mig att 5e rullades ut för Trudvang typ alldeles nyss, och att det skedde med Cmons goda minne.
Den var redan på gång, så det var nog mer fråga om fullfölja kickstartern från 2020 som de fick tillåtelse till. Den levererades väl typ ngn månad efter affären var klar som det verkar?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Hm, Saga Trudvang gick ju att göra som ett fan-projekt väl? Känns inte supersvårt att svänga ihop en spelbar Trudy-setting till nya DoD23...
 
Last edited:

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Hm, Saga Trudvang gick ju att göra som ett fan-projekt väl?
Nu har jag visserligen som bäst skummat igenom Saga Trudvang, men så vitt jag kunnat utröna så använde väl det aldrig text eller bild som kapats rakt av från några av Trudvang-böckerna, och presenterar väl inte settingen mycket mer än genom användandet av namn och begrepp därifrån? Det ska nog mycket illvilja och lagvrängande till för att ett företag ska tycka att det är värt att försöka hindra dig från att dela med dig av dina husregler, liksom (även om det så klart kan hända). Börjar du försöka tjäna pengar på det så finns det nog däremot rejält fog för oro.

Som av en händelse har jag själv suttit och funderat på möjliga förmågor, magiskolor och monster för att köra DoD23 i någon sorts Trudvangsk miljö. Fast jag vill ju ha magiskt-mystiska, fornnördiska sago-Trudvang som det förmedlades genom illustrationerna, och inte som Riotminds sedermera skrev det.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Nu har jag visserligen som bäst skummat igenom Saga Trudvang, men så vitt jag kunnat utröna så använde väl det aldrig text eller bild som kapats rakt av från några av Trudvang-böckerna, och presenterar väl inte settingen mycket mer än genom användandet av namn och begrepp därifrån? Det ska nog mycket illvilja och lagvrängande till för att ett företag ska tycka att det är värt att försöka hindra dig från att dela med dig av dina husregler, liksom (även om det så klart kan hända). Börjar du försöka tjäna pengar på det så finns det nog däremot rejält fog för oro.

Som av en händelse har jag själv suttit och funderat på möjliga förmågor, magiskolor och monster för att köra DoD23 i någon sorts Trudvangsk miljö. Fast jag vill ju ha magiskt-mystiska, fornnördiska sago-Trudvang som det förmedlades genom illustrationerna, och inte som Riotminds sedermera skrev det.
Ja, man behöver ju inte kopiera Trudvang alls för ett fornnordiskt Bauer-hack med liknande trolsk stämning.

Hade jag varit Ligan hade jag övervägt en licens för Alba och Landet Bortom som en spelvärld.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Det är ju lite roligt att inte så lite av beskrivningarna av Trudvangs djupa och mörka skogar "lånades" nästan ord för ord från "Spåren av kungens män" av Maja Hagerman, 1996. Minns att jag reagerade roat då.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Det är ju lite roligt att inte så lite av beskrivningarna av Trudvangs djupa och mörka skogar "lånades" nästan ord för ord från "Spåren av kungens män" av Maja Hagerman, 1996. Minns att jag reagerade roat då.
Så det är alltså ett skitsurt upphörandebrev från Majas advokater som man egentligen ska sitta och vara rädd för om man skulle publicera något dylikt?! 😬
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,550
Location
Fallen Umber
Det är ju lite roligt att inte så lite av beskrivningarna av Trudvangs djupa och mörka skogar "lånades" nästan ord för ord från "Spåren av kungens män" av Maja Hagerman, 1996. Minns att jag reagerade roat då.
Har du några exempel? Jag har helt missat det här och det skulle vara väldigt intressant att se.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,550
Location
Fallen Umber
Jämför med inledningstexten i DoD 6 (som jag dock inte har tillgänglig just nu, så jag hoppas mitt minne inte sviker mig här.).
Jävlar. Det hade jag helt missat. (Vildhjarta var det.) Har du nämnt det innan? Jag har aldrig sett det någonstans, borde ju blivit en grej.

20231003_214004.jpg
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Jävlar. Det hade jag helt missat. (Vildhjarta var det.) Har du nämnt det innan? Jag har aldrig sett det någonstans, borde ju blivit en grej.
Nope, har inte nämnt det innan. Ren slump att jag upptäckte det då - hade precis läst ut Majas bok när jag köpte senaste versionen av DoD + Vildhiarta för att ha något att läsa på en tråkig jobbresa, och kolla vad hypen handlade om.
 
Top